čtvrtek 10. února 2011

Kristin Cashore - Graceling: Výjimečná kniha i hrdinka

V Katsině světě to lidé narození s mimořádným nadáním Výjimeční nemají jednoduché. Všichni se jich bojí, pohrdají jimi, nebo je využívají. Katsa ale nese břemeno, které sama nenávidí: je Výjimečná v zabíjení. Slouží strýci Randovi, králi Mezizemě, a má za něj dělat špinavou práci trestat a mučit každého, kdo se mu znelíbí. Při setkání s princem Po, Výjimečným bojovníkem, Katsa ještě netuší, jak moc se jí změní život. Nikdy by nečekala, že se stane Poovou přítelkyní. Nikdy by nečekala, že zjistí novou věc o svém nadání a že odhalí hrůzné tajemství tajemství, které by pouhými slovy dokázalo zničit všech sedm království.

Mám ráda knihy se silnými hrdinkami a Katsa mezi ně rozhodně patří. Nejvíc ze všeho mi připomínala Katniss z Hunger games a Rose z Vampire academy. V YA knihách dnes převládají hrdinky, které se raději nechají zachránit od svého nadřirozeného ,,hrdiny". To Katsa nepotřebuje zachránit - naopak sama dokáže zachránit všechny.


   ,,Myslíte si, že potřebuju stráž, aby mě chránila před monsejskými vojáky?"
   ,,Ne," vyštěkl Ror. ,,Nepochybuji o tom, že jste víc než schopná provézt monsejskou královnu a mého syna a zbytek mých synů a klidně i stovku nanderských koťat náporem divokých nájezdníků, když budete chtít."

Taky to není žádná okouzlující dáma, ale jsem si jistá, že to jí prominete. Kniha je totiž vtipná, napínavá a nikde se nenudíte. V krajině sedmi království, kde se děj Výjimečné (tak se kniha jmenuje v češtině) jsem se zorientovala docela snadno. Také Po, který se chvíli po začátku knihy stává hlavním hrdinou, mi byl víc než sympatický. Dočetla jsem Výjimečnou před chvilkou a opravdu nevím co víc než URČITĚ SI TUHLE KNIHU PŘEČTĚTE mám napsat. Takže to zkuste, a doufám, že si z ní odnesete, stejně jako já, dojem jedné z nejlepších knih.

   Katsa povytáhla obočí.
   ,,Červené šaty si neobleču," prohlásila.
   ,,Je to barva svítání," namítla Helda.
   ,,Je to barva krve," oponovala Katsa.
   Helda si vzdychla a zase šaty odnesla. ,,Všechny byste v nich omráčila, má paní," zavolala ještě, ,,s těmi vašimi tmavými vlasy a krásnýma očima.
   Katsa zatahala za další nepoddajný uzlík ve vlasech. K bublinkám, které se sbíraly na hladině vody, prohodila: ,,Kdybych chtěla někoho na té večeři omráčit, tak ho praštím do obličeje."

4 komentáře:

  1. Ahoj, nečetla jsi to náhodou jako ebook v češtině? Našla jsem jenom v angličtině a zjistila, že to asi nerozlouskám..:-/

    -eviřenka

    OdpovědětVymazat
  2. Ne, o e-booku v češtině nic nevím, půjčila jsem si to z knihovny jako knížku :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to si asi budu muset počkat až se to dostane do tý naší...:-):-/

    -eviřenka

    OdpovědětVymazat
  4. Jojojo,tu jsem taky četla,hodně dobrá kniha a mám stejný názor,ale tuhle knihu jsem četla dřív jak Hunger games, takže mi Katniss připomínala Katsu :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)