neděle 27. března 2011

Rick Riordan - Bitva o labyrint RECENZE


Jmenuji se Percy Jackson… Je mi skoro 15. Svět kolem se zdá být čím dál nebezpečnější. Tábor polokrevných už není, co býval. Luke s Kronovou armádou se snaží dostat se za jeho hranice. Vydáváme se do prastarého Daidalova labyrintu. Jdeš do toho s námi? Musím tě ale varovat, důmyslné podzemní bludiště může člověka dovést kamkoli, zmást, dohnat k šílenství a zahubit… 4. díl navazuje na předcházející tituly: Percy Jackson – Zloděj blesku, Percy Jackson – Moře nestvůr, Percy Jackson – Prokletí Titánů.

Snažila jsem se napsat recenzi bez spoilerů - takže jsou tam jenom maličko ze začátku knihy - ale obsahuje spoilery z předchozích dílů!

A k předchozím dílům jenom tohle: Pokud ještě neznáte Percyho, zajděte do knihovny nebo knihkupectví a okamžitě začněte číst, je to úžasná série :)


Nejprve bych ráda poděkovala nakladatelství Fragment, že mi poslal recenzní výtisk této knihy.

Máte rádi řeckou mytologii? Máte rádi vtipné knížky? Já ano, a proto patří Percy Jackson k mým nejoblíbenějším sériím.

  To poslední, co mi chybělo o letních prázdninách, bylo vyhodit do vzduchu další školu.
Hned první větou Vás autor uvede do děje plného akce, při kterém se prostě nemůžete zastavit. Ani jeden díl Percyho Jacksona jsem nepřečetla tak rychle jako Bitvu o labyrint. V pátek jsem si pro ní byla na poštu, večer jsem začala číst a v sobotu dopoledne jsem ji dočetla (a stihla jsem i spánek :) )

Na začátku potkáváme jednu starou známou.
  ,,Rachel Elizabeth Dareová," vypravil jsem ze sebe.
  Brada jí poklesla, jako by nechtěla věřit, že jsem si zapamatoval její jméno. ,,A ty jsi Percy Bůhvíkdo. V tom prosinci, když ses mě snažil zabít, ses mi představil jenom křestním jménem."
Poté už se rychle přesunujeme do Tábora polokrevných, kde potkáme pár starých známých a pár nových...
Dozvíme se, že Luke s Kronovou armádou se snaží dostat do Tábora polokrevných přes starý Daidalův labyrint. Poté co Percy a Annabeth náhodou objeví vchod do labyrintu, Annabeth se vydá za Orákulem, a podle proroctví se ona Percy a několik dalších vydá na výpravu do labyrintu, aby našli dílnu samotného Daidala dřív než Luke...

Líbí se mi, že ani po třetím dílu neztratil Rick Riordan inspiraci - některé série jsou moc natahované a v x-tém dílu už to není ono. Ale každý díl Percyho Jacksona přináší setkání s novými bohy, nestvůrami a cesty na nová místa; pokaždé se přiučím něco nového z řecké mytologie.  A ani Bitva o labyrint není výjimkou.

V tomhle díle už jsou všichni takový dospělejší, je to značná změna oproti Zloději blesku. Největší změnou prošel Nico DiAngelo, po smrti Biancy už to není takový malý kluk. Je naštvaný na celý svět - a nejvíc na Percyho. V tomhle díle patří k mým nejoblíbenějším postavám. A scény s Annabeth a Percym jsou... prostě si pomalu uvědomují, že jeden druhého začínají mít rádi.

Percy a Annabeth by burdge-bug
Opravdu se mi líbila scéna, která je i na tomhle krásném obrázku, který nakreslila burdge-bug (na další obrázky Percyho od ní se můžete podívat -tady-). Obrázek nese název just looking at the maps... -  jen jsme se dívali na mapy...

Někteří to mají Bitvu o labyrint za nejhorší díl série, někteří za nejlepší. Podle mě to záleží na úhlu pohledu, protože čtyřka je zatím ze všech dílů nejméně vtipná, ale je v ní nejvíce akce. U mě je to tak, že na třetí díl (a Apolla s haiku) nic nemá, ale ani tohle nebyl nejhorší díl. Nejhorší díl v téhle sérii prostě není. Tahle série nepatří mezi New York Times bestsellery omylem. Stejně jako Harry Potter ji mohou číst už mladší děti (tak 9/10+), ale oblíbili si ji i někteří dospělí.

Ale vtip tam rozhodně nechybí! Názvy kapitol mě vždycky pobaví (Kapitola 2 nese název: Podsvětí mi volá na účet volaného) a stejně tak Percyho vztah s koni :)
  Když jsem uviděl zuby těch koní, přestal jsem si dělat naděje. 
  Přiblížil jsem se k ohradě a tiskl si triko na nos před tím smradem. Jeden hřebec se přebrodil hnojem blíž a vztekle na mě zařehtal. Vycenil zuby. Měl je špičaté jako medvěd.
  Zkoušel jsem s ním v duchu promluvit. Dokážu to s většinou koní.
  Ahoj, pozdravil jsem ho. Chci vám vyčistit stáje. Nebude to prima?
  Jasně! zaradoval se kůň. Vlez si dovnitř! Sežereme tě! Chutňoučký polokrevný!
  Ale já jsem Posedónův syn, namítl jsem. On stvořil koně.
  Tohle mi v koňském světě obyčejně zajistí postavení celebrity, ale tentokrát ne.
  Jasně! souhlasil kůň nadšeně. Poseidón může přijít taky! Sežereme vás oba! Mořské plody!
  Mořské plody! přizvukovali ostatní koně a brodili se ohradou.
Už se nemůžu dočkat dalšího (posledního) dílu. Podle toho, jak u nás Percy Jackson doposud vycházel, myslím, že The Last Olympian by měl vyjít někdy během podzimu tohoto roku. Ale to je pouze můj odhad, od Fragmentu to potvrzeno není!

Bitva o labyrint si mě prostě získala, dávám 9/10! 

- anotace i obálka jsou oficiální z Fragmentu
- ukázky jsou z českého překladu Dany Chodilové

3 komentáře:

  1. Moc pěkná recenze a ten obrázek Percyho mám moc ráda. Už se těším na polsední díl :D

    OdpovědětVymazat
  2. Díky, Syki :)
    Budeš poslední díl číst ještě teď, nebo si počkáš? Upřímně, já bych radši počkala, ale možná to nevydržím :D

    OdpovědětVymazat
  3. Uvažovala jsem nad tím, že budu číst pětku hned, ale pak jsem si řekla, že si počkám na vydání v češtině.

    Navíc toho mám na čtení teď více než dost.

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)