čtvrtek 7. dubna 2011

Catherine Fisher - Inkarceron RECENZE

Oceněná kniha pro mládež na pomezí fantasy a thrilleru. Sedmnáctiletý Finn denně bojuje o život v Inkarceronu, obrovském vězení, které má vlastní inteligenci a krutě s ní střeží tisíce vězňů. Finn si je díky znamení na ruce jist, že se zde nenarodil jako ostatní, ale přišel Zvenčí. Claudia je dcerou Správce Inkarceronu a má se vdávat; nenáviděný princ jí byl nastrčen mocichtivou královnou. Panuje totiž navenek středověká Doba – supermoderní svět se zastavil a dobrovolně se zbavil vší techniky v zájmu míru. Claudia i Finn jsou vězni svých světů – jenže vše se změní, když naleznou křišťálový klíč, který jim umožní spolu komunikovat.

Recenze je bez spoilerů!

Nejprve bych chtěla poděkovat Knižnímu klubu za poskytnutí Reading copy této knihy!

Musím říct, že tahle knížka je prostě ÚŽASNÁ Hlavně poté, co jsem se dostala za začátek - tam jsem byla trochu zmatená, než jsem se dostala do obrazu, jak ten jejich svět vlastně funguje.

Finn žije v Inkarceronu. Je to vězení - projekt, který měl být rájem pro své chovance, ale něco se zvrtlo. Inkarceron má totiž vlastní vůli - vidí vás, slyší vás, pamatuje si vás, tvoří vás...
Jde o smělý experiment, který může zahrnovat rizika, jaká jsme nepředvídali. Inkarceron však bude vysoce komplexní a inteligentní systém. Pro své chovance by nemohl být laskavějším ani soucitnějším strážcem.
PROJEKTOVÁ ZPRÁVA, MARTOR SAPIENS
Finnova paměť sahá teprve do doby před třemi lety, ale občas má zvláštní vize. Mohou to být vzpomínky? Je to důkaz, že přišel zvenku?

Claudia žije venku. Přestože svět zná moderní technologie, jsou zakázané - navenek vládne středověk.
Zvolíme si jedno období z minulosti a vybudujeme je znovu.
Zbavíme svět úzkosti ze změny!
Vytvoříme ráj!
VÝNOS KRÁLE ENDORA
Claudia je dcerou správce Inkarceronu. Má si vzít královnina zkaženého syna Caspara, a posléze se stát královnou. Když se svatba náhle přesune o rok dříve, Claudia a její učitel se odhodlají k něčemu, co plánovali už dlouho - vloupání do pracovny Claudiina otce. A Claudia odtamtud vezme podivný klíč...

Inkarceron je dalším příkladem dystopické literatury. Dystopická literatura nabízí spoustu možností, jaké vybrat téma a jak ho rozpracovat - kdoví, jestli v budoucnosti budeme umět cestovat časem, nebo se přesuneme do středověké doby?

Catherine Fisherové se povedlo napsat úžasnou knížku. Přečetla jsem to asi za 3 dny. Prostě jsem neustále chtěla vědět, co bude dál. Přestože některé věci byly trochu předvídatelné, párkrát jsem byla opravdu překvapená.

Příběhem nás provádí dva hlavní hrdinové - Claudia a Finn. Kniha je vyprávěna ve třetí osobě. Z hlavních hrdinů jsem nejprvě měla radši Claudii - přeci jenom, její svět jsem trochu ,, znala". Finnův příběh byl trochu složitější. Ale postupem se to srovnalo a oblíbila jsem si i Finna. V knize je i spousta ,,hlavních vedlejších" postav a ty se mi taky zamlouvaly.

Speciální postavou je pak Sapphique, vězeň, který údajně unikl z Inkarceronu... Povídají si o něm postavy v Inkarceronu a dozvídáme se o něm i prostřednictvím úkázek, které jsou před začátkem každé kapitoly.

A nakonec je tu samo vězení - je inteligentní a samo myslí - rozhovor jedné z postav s vězením pro mě byla jedna z nejlepších částí knihy.



Kniha mě prostě naprosto nadchla - 9,2/10 !

- anotace i obálka jsou oficiální
- ukázky jsou z českého překladu Petry Diestlerové   
- autory obrázků jsou BrokenData a RaShelli

7 komentářů:

  1. Přísahám si, že ji jednou vážně přečtu :D už jsem o ní tolik četla :D vypadá to výborně :D

    OdpovědětVymazat
  2. Anoo, tohle byla prima věcička :3

    OdpovědětVymazat
  3. Budúci týždeň by mi kniha mala dojsť a tvoja recenzia ma strašne navnadila! 8D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda :) Mě se knížka moc líbila. Druhý díl mě trochu zklamal svým koncem, ale přesto jsem moc ráda, že ji mám doma :)

      Vymazat
  4. Originální svět, skvělá dystopie. Obě dve knížky jsem hodnotila jen o něco málo než ty (80%). I když mi ne vždy sedl styl autorčina psaní, už jenom tou originalitou si to zaslouží vysoké hodnocení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, něco takového jsem ani za ty roky neviděla...

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)