sobota 2. dubna 2011

Sara Shepardová - Roztomilé malé lhářky RECENZE

Nikdy nevěř hezké holce se strašlivým tajemstvím.

Každý má co skrývat – zejména holky ze třetího ročníku střední školy – Spencer, Aria, Emily a Hanna.

Spencer přebrala kluka vlastní sestře. Aria sní o učiteli angličtiny. Emily se zakoukala do té holky, co je na škole nová. A Hanna dělá hrozné věci, aby byla stále krásná. Jenže od doby, co zmizela jejich kamarádka Alison, skrývají všechny před světem jedno mnohem horší tajemství.
Jak to můžu vědět? Jednoduše proto, že o nich vím úplně všechno – co strašného provedli v minulosti, i jaké pavučinky předou právě teď. Ptáte se, co je na tom zajímavého pro vás? Povím vám to.

Recenze je bez spoilerů!

Nejdřív bych chtěla poděkovat nakladatesltví BB art za poskytnutí Recenzního výtisku této knihy!

Pokud sledujete seriál Pretty Little Liars, možná už jste na tuhle knížku narazili. Třeba už se nemůžete dočkat, až jí budete mít doma.

Pokud sledujete seriál, radím jedno - tahle knížka za to stojí, možná je to i lepší než seriál (pořád se nemůžu rozhodnout)

Před nějakou dobou - tuším, že to je tak tři roky zpátky - jsem narazila na Pretty little liars na jednom anglickém knižním webu. Zaujalo mě to - alespoň to z popisu, co se mi podařilo přeložit :D - a hned jsem hledala, jestli je to přeložené do češtiny. Bohužel nebylo. Čas od času jsem na to narazila znovu, ale české vydání bylo v nedohlednu. Pak jsem o loňských prázdninách zjistila, že je z Pretty little liars seriál! Okamžitě jsem se začala koukat a opravdu se mi líbil. Letos v lednu jsem projížděla weby nakladatelství - a co nevidím: Pretty little liars se budou vydávat i u nás!

První fakt - kniha je ÚPLNĚ stejná jako seriál. Dokonce skoro všechno z knihy bylo hned v první epizodě. Je tam jen pár rozdílů. Rozdíl jedna: seriál se odehrává jeden rok po prologu, kniha až po třech letech. Rozdíl dva: vzhled postav. Emily a Spencer jsou totiž blond - stejně jako Ezra. Což tedy moc neladí se seriálovou obálkou knihy, ale budiž :)

Emily
Hanna
Na oficiální stránce knih se dokonce můžete podívat, jak holky asi vypadají.
Aria
Spencer


Kdybych byla mladší a kdybych se už dříve nedívala na seriál (čímž jsem si odhalila úplně všechna překvapení) asi by se mi to líbilo víc. Jsem zvědavá, jak moc budou podobné - či se budou lišit - další díly. Třeba se dokonce dozvím něco, co ještě nevím.

Celkově je to taková oddychovka - doporučila bych ji spíš mladším čtenářkám.

Kniha je vyprávěna z pohledu všech čtyř dívek - kapitola z pohledu Emily, a další kapitoly se zase věnují Spencer, Hanně a Arie. Může se zdát, že mají perfektní životy, přátele a oblečení. Všechny bydlí ve velkých domech a rozhodně nemají o nic nouzi. Ale v celé knize vlastně sledujeme to, jak ani jejich životy nejsou perfektní.

Nejvíce se mi líbil příběh Arii. Co se mi naopak nelíbilo, je české skloňování jejího jména. Řekli byste jako já: Aria, bez Arii? Volali byste na ni Ario? Tak podle českého překladu ne. Druhý pád je bez Arie, pátý pád Arie. Český překlad totiž skloňuje podle špatného vzoru. Ale pokud někdo znáte důvod, proč by se to tak mělo skloňovat, sem s ním - ráda se poučím.
Z ostatních postav jsem pak neměla ráda Spenceřinu sestru Melissu - ta mi byla velice protivná.

V ději je taky pár vzpomínek do minulosti, většinou, když hlavní hrdinky vzpomínají na Alison. To patří k mým oblíbeným částem.


A nakonec ještě ukázka z hodiny angličtiny. Je to ze strany 150.
   Ezra se usmál. Rty se mu pohnuly, jako by chtěl něco dodat. ,,Na čem pracujete?" Opřel se dlaněmi o stůl a sklonil se nad sešit, aby si přečetl poznámky ke hře. Aria se najeho ruce krátce zadívala. Pak posunula svou ruku po lavici dál, aby se jakoby mimochodem dotkla jeho malíčku. Neodsunul ruku ani o kousek. Aria cítila, jak mezi nimi probíjí napětí.
   ,,Pane Fitzi!" Devon Arliss z poslední řady mával rukou ve vzduchu a dožadoval se pozornosti. ,,Mám otázku."
   ,,Hned jsem tam, ujistil ho Ezra a napřímil se. 
   Malíček, kterým se Ezry dotýkala, vsunula Aria do pusy. Pár okamžiků se po Ezrovi dívala v naději, že se k ní ještě vrátí, ale odešel.
   Tak dobře. Máme ještě náhradní plán. Plán Ž jako Žárlivost. Obrátila se k Noelovi. ,,Napadlo mě, že bychom v tom filmu měli mít taky milostnou scénu."
   ,,Super nápad," nadchl se Noel. ,,Mohl by v ní vystupovat ten kluk, co si o sobě myslí, že je kachna, co?"
   ,,No jasně. A bude tam s holkou, která líbá jako husa."
   Noel se dal do smíchu. ,,A jak, prosím tě, líbá husa?"
   Aria se otočila dozadu, aby kontrolovala dění u Devonovy lavice. Ezra se zrovna díval jejich směrem. Výborně.
   ,,Takhle." Naklonila se k Noelovi, v prstech mu sevřela kůži na tváři a dala mu na ni sladkou pusu. Překvapilo ji, jak Noel příjemně voněl. Jako gel a holení Kiehl's Blue Eagle.
   ,,Moc hezký," zašeptal Noel.
   Zbytek třídy si dál povídal a nikdo husímu polibku nevěnoval žádnou pozornost. To jenom Ezra stál vedle Devonovy lavice jako solný sloup.

Přestože mě nic nepřekvapilo, kniha se mi líbila. Dávám 7,5/10.

- ukázka je z českého překladu Anny Školníkové
- obálka je česká oficiální, jsou na ní hlavní hrdinky ze seriálové verze. Vlevo Spencer (Troian Bellisario), veprostřed dole Aria (Lucy Hale), veprostřed nahoře Hanna (Ashley Benson) a vpravo Emily (Shay Mitchell).

4 komentáře:

  1. Mně se prostě kniha líbila :)

    OdpovědětVymazat
  2. kniha bola pekná :D napínavá

    OdpovědětVymazat
  3. Já sem sice také nejdříve sledovala seriál a pak četla knihu, ale myslím si, že když se člověk tak úplně neupne na to co viděl, tak je ta kniha prostě senzační... a líbí se mi, že situace, které jsou v seriálu občas sotva zmíněné, jsou v knize mnohokrát hodně rozepsané... prostě.. myslím, že obojí se mi líbí :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Kniho je zase o něčem jiném :)) trochu z jiného pohledu ať už jsou to ty detaily nebo věci , které se v seriálu neobjevily. Ráda koukám na seriál ale ráda si čtu i knížky :))

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)