pondělí 30. května 2011

Carrie Ryan - Les rukou a zubů RECENZE

Mary žije v uzavřené vesnici. Její svět se řídí prostými zákonitostmi: musí poslouchat pravidla církevního Sesterstva, nesmí se přibližovat k plotu, za kterým – v Lese zubů a rukou – žijí „nečistí“, kteří svým kousnutím promění člověka v chodící mrtvolu. Když Sesterstvo rozhodne, že se provdá za muže, kterého jí určili, Mary musí poslechnout, přestože se zamilovala do zraněného Travise. Pak ale nečistí proniknou do vesnice, a Mary v nastalém zmatku prchá společně s Travisem, svým snoubencem Harrym, kamarádkou Cass i bratrem Jedem a jeho ženou dál do zapovězeného lesa. Touží dostat se k vysněnému oceánu, dál za les a nečisté, do světa, který tam venku přece musí někde být.

Nemůžete vystát horory, ječíte a koukáte se všude jen ne na film? Nebo si naopak ony strašidelné filmy vychutnáváte? Smějete se při prohledu na zombie, kteří vstávájí z hrobu a hledají si čerstvé maso, protože víte, že to není skutečné? V Maryině světě to skutečné je.

Mary sní o oceánu. Žije v uzavřené vesnici, kde pevně vládne Sesterstvo. Vždycky jí říkali, že kromě jejich vesnice už nic není, jenom Les rukou a zubů, který je plný nečistých. Po jediném kousnutí od nich se změníte, budete jako oni - nečistí, jejichž jedinou touhou je lidské maso. Ale matka Mary vypráví příběhy - o domech, které dosahují až k nebi a nedozírném množství vody - o oceánu. Pak si její matka zvolí, že se raději přidá k otci, který byl nakažen a Mary už nemá nikoho, jen svého bratra, který se na ni zlobí, že matce dovolila odejít. A tak se Mary musí přidat k Sesterstvu, přestože sní o lásce - a všechno se začne komplikovat...

"Co to děláte?" snažím se vykřiknout, ale hlas mám příliš slabý a sípavý. "Proč mi to provádíte?" Škytám, jak lapám po dechu. Nečistí jsou tak blízko. Kamkoli se otočím, tam se po mě nedočkavě sápou a svíjejí se u plotu.
   Z očí mi vytrysknou slzy a smáčejí mi bradu. "Prosím," špitám, sklouznu zase na všechny čtyři a plazím se k sestře Tabitě, abych se jí chytila za černou tuniku. "Prosím vás, nenechávejte mě tady." Jsem jako děcko žebronící u maminky.
   "Vždycky máš na vybranou, Mary," řekne sestra Tabitha, opírá se nohama pevně o schůdky a spodní část těla se jí skrývá pod zemí. "To je to, co nás činí lidmi, tím se od nich lišíme."

Opravdu nevím, co si o téhle knize mám myslet. Na jednu stranu jsem byla úplně pohlcená, dočítala jsem ji dlouho do noci; a na druhou stranu to bylo takové podivné a melancholické... Určitě si přečtu další díl Vlny zmítané smrtí, když jsem nakoukla do různých recenzí, je to ještě lepší než jednička - což se moc často nestává. Doufám, že jak dvojka, tak třetí díl Temná a prázdná místa u nás vyjdou.

Kdyby tahle knížka byla film, tak na něj rozhodně nejdu. Já horory moc nemusím, a tohle by musel být hodně strašidelný film. Tohle je ten typ knížky, kde si nemůžete být jisti ničím. Ohrožen je úplně každý, autorka nikoho nešetří. Žádné sladkobolné konce a žili šťastně až do smrti. V mnoha případech spíš žili/nežili navěky. Atmosféra je temná, tak jedna třetina knihy se odehrává v lese a ostatní části jsou obklopené sténáním nečistých. A všude strach... Prostě žádná pohádka na dobrou noc pro děti.

Přesto se mi kniha hodně líbila. Nejlepší byla prostřední část. A i když ze všech stran slýchám o tom strašném konci, že v knize asi chybí pár stránek a jak to autorka mohla zakončit takhle, mě ten konec zrovna nevadil. Nebyl to ani happyend ani úplná katastrofa. A podle popisu dalšího dílu se zdá, že se snad ještě něco dozvíme, takže to zdaleka není tak nedokončené, spíš zatím nedokončené. Zadní strana knihy slibuje:
Hororová romance plná temnoty, záhad a bojů s temnými silami, při jejímž čtení do poslední stránky doufáte v dobro.
A přesně tak se to dá shrnout!

V knize si vždycky čtu, kdo ji překládal, jak zněl její název v originálu a jiné. U téhle knihy je napsáno: Grafická úprava, obálka a sazba Klára Šimečková. Tahle paní tedy stojí za tou nádhernou knížkou. Já jí tleskám, protože takhle vzhledově nádhernou knihu jsem už dloouho nečetla, pokud vůbec. I kdyby ta knížka stála za nic, tak stojí za to ji mít v poličce jenom kvůli její úpravě. Na obálce, která je sama o sobě docela hezká, se najdou i lesklé vzory, které na fotce nejsou vidět. Stejné vzory lemují i stránky uvnitř knihy. Tahle kniha je prostě NÁDHERNÁ - a navíc i obsahově dobrá. Doufám, že další díly budou stejně hezké a dobré jako Les rukou a zubů.

Tahle kniha mě zanechala plnou dojmů. Dokonce mi i vlezla do snů. Recenze na ni se psala jedna báseň. Myslím, že můžete bez obav sáhnout po Lesu rukou a zubů a nebudete litovat.

Pro mě je to 8,5/10.

Malá poznámka na konec - nedoporučuje se číst, pokud jste v noci sami doma a jste takový strašpytel jako já :)