sobota 14. května 2011

Cassandra Clare - Město ze skla RECENZE

Aby Clary zachránila život své matce, musí se vydat do Skleněného Města, dávného domova všech lovců stínů, přestože vstup do města bez povolení je proti Zákonu a porušení Zákona se trestá i smrtí. A aby toho nebylo málo, dozví se, že Jace ji ve městě nechce a Simona uvrhli lovci stínů do vězení, jelikož jim upír, kterému neublíží sluneční světlo, připadá krajně podezřelý. Clary postupně odhaluje další střípky z minulosti své rodiny a nalézá přitom spojence v tajemném lovci stínů Sebastiánovi. Valentýn sbírá veškeré své síly, aby jednou provždy zničil všechny lovce stínů, a jediná šance, jak ho porazit, spočívá ve spolupráci s odvěkými nepřáteli. Dokáží však podsvěťané a lovci stínů zapomenout na vzájemnou nenávist a bojovat za společnou věc? Jace si uvědomuje, jak moc je ochoten kvůli Clary riskovat. Podaří se Clary získat vládu nad svými nově objevenými schopnostmi a zachránit Skleněné Město?

Recenze bez spoilerů na tento díl!



Já tuhle knížku miluju! Rozhodně nejlepší díl série (zatím - Město padlých andělů ho klidně může předčit). Tahle série opravdu stojí za přečtení.

Aby Clary zachránila svou matku, která leží v kómatu v nemocnici, musí se vydat do Idrisu, domovské země Lovců stínů, aby našla čaroděje Hadriána Močála (kde na ty překlady jmen Mladá fronta chodí??) Ale Jace si myslí, že by do Idrisu neměla jezdit, že je to pro ni moc nebezpečné, tak vymyslí plán, jak Clary "nechat doma". Ale jsou z toho jenom potíže; Clary se do Idrisu stejně dostane, a náhodou i Luke a Simon.

   "Řekni mi," požádal ho, "že jsem se sem opravdu dostal náhodou. Řekni mi, že tohle nebyla jen nějaká součást plánu, kterým jsi chtěl zabránit Clary, aby jela s vámi."
   Jace se na něj ani nepodíval, jeho hrudník se však najednou prudce zvedl a zase klesl, jak se lovec stínů překvapeně nadechl. "Přesně jak říkáš," odpověděl. "Stvořil jsem hrstku zavržených bojovníků, poručil jsem jim zaútočit na Institut, zabít  * (bez spoilerů) a málem i všechny ostatní, jen abych udržel Clary doma. A vida, můj ďábelský plán vyšel."


V Idrisu poznáme několik nových postav, včetně nového inkvizitora a Sebastiána, mladého Lovce stínů, který je bratranec Penhallowových, kteří se přátelí s Lightwoodovými. Sebastián je na obálce Města ze skla. Zdá se být velice milý a všichni ho mají rádi, až na Jace...
   "Taky mluvím rusky a italsky. A trochu rumunsky," dodal Sebastián se skromným úsměvem. "Mohl bych tě naučit pár frází..."
   "Rumunsky? Jak působivé," řekl Jace. "Tímhle jazykem moc lidí nemluví."
   "A co ty?" zeptal se Sebastián se zájmem.
   "Jen nepatrně," odpověděl Jace s tak odzbrojujícím úsměvem, že bylo Simonovi jasné, že lže. " Mé znalosti rumunštiny se omezují na pár užitečných frází, jako například: 'Jsou tito hadi jedovatí?' nebo 'Na policistu vypadáte příliš mladě.'
   Sebastián se neusmál.

Napřed musím říct, že ve chvíli, co jsem se dozvěděla, že je Jace Claryin bratr, jsem řekla: "Ani náhodou!" Nebudu vám říkat, jestli jsem se pletla nebo ne, jen to, že se to v tomhle dílu konečně dozvíte :)

Knížka mi přišla trochu předvídatelná, hodně jsem toho uhodla předtím, než to bylo řečeno, ale vůbec mi to nevadí. Včera (nebo spíše dneska v jednu) jsem málem nemohla jít spát, abych se už dozvěděla, jak to vlastně skončí. Nakonec jsem se vzbudila v sedm ráno (v sobotu normálně nevstávám před desátou) a dočetla jsem to.

Městem ze skla by tahle série klidně mohla skončit, je to takové uzavřené... Ale jsem ráda, že budu mít ještě další tři díly, než se s Clary a ostatními rozloučím. Doufám, že nakladatelství Mladá fronta vydá čtyřku co nejdříve (nevidím důvod, proč by to neměli dál vydávat, Nástroje smrti mají u nás myslím velký úspěch) - a pokud možno s tím nádherným obalem a ne s nějakou hrůzou jako u jedničky - ale stejně si to asi přečtu v angličtině. A to v co nejbližší době.

Takže zatím rozhodně nejlepší díl z celé série - Město ze skla si zaslouží 9,5/10!

- anotace a obálka jsou české originální
- ukázky jsou z českého překladu Evy Maršíkové
- obrázky jsou Shadowhunters past and present od Clarygirl977 a ..:The Mortal Instruments:.. od kara-lija (pokud se vám její obrázek líbí, zajděte se podívat i na další)

5 komentářů:

  1. pořád čtu a čtu a čtu a vážně nemůžu přestat... sakra vypadá to na noc bez spánku :D a to jsem chtěla o víkendu dospávat :/ :D Jinak super recenze :)

    OdpovědětVymazat
  2. Nora : Děkuju :)
    Já mám taky takový problém s Divergent - ne tenhle víkend to na spánek moc nevypadá :)

    OdpovědětVymazat
  3. Prý to budou natáčet. Hlavní postavy Clary a Jace bude hrát Lily Colins a Jamie Campbell, tak jsem zvědavá jak se jim to vidaří. Jinak mám tyto knihy velice ráda, konkrétně tuhla si chci koupit a díky tvému blogu půjdu. Jsi fakt úžasný/á.
    Díky moc.

    OdpovědětVymazat
  4. Miroslavo, děkuji, takovýhle kompliment neskutečně potěší! :))) Mě se tahle série taky nesmírně líbí... A film sice ještě nenatáčejí, ale budou. Mají právě vybrané akorát ty dva protagonisty a bez ostatních herců by to asi moc nešlo :D

    OdpovědětVymazat
  5. Zrovna čtu čtvrtou knihu a musím říct, že jsem nemohla jít v noci vůbec spát. U mě žádná novinka, ale jít spát ve 3 ráno s vědomím ze v 7 vstávám..... DOST ŠPATNEJ NÁPAD :D
    Adriana

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)