sobota 21. května 2011

Veronica Roth - Divergent RECENZE

V dystopickém Chicagu Beatrice Priorové je společnost tozdělena do pěti frakcí, a každá z nich se věnuje rozvíjení jiné ctnosti - Otevření (věnují se upřímnosti), Odříkání (nesobeckosti), Neohrožení (stateční) Přátelství (mírumilovnost) a Učení (inteligence). Jeden den v roce si všichni šestnáctiletí musí vybrat frakci, které se budou věnovat do konce života. Pro Beatrice tahle volba znamená buď zůstat se svou rodinou nebo být tím, kdo opravdu je - nemůže mít oboje. Vybere si a překvapí úplně všechny, včetně sebe.

Během hodně soutěživého zasvěcení, které následuje, se Beatrice přejmenuje na Tris a snaží se zjistit, kdo jsou její opravdoví přátelé a kam  do života, který si zvolila, patří láska k někdy úchvatnému, někdy rozčilujícímu klukovi. Ale Tris má i tajemství, které musí utajit před všemi ostatními, protože byla varována, že může znamenat smrt.  A zatímco obejvuje rostoucí rozpor, který hrozí, že zničí její zdánlivě perfektní společnost, zjistí, že to tajemství by jí mohlo zahránit ty, které miluje... nebo ji zničí.


Recenze je bez spoilerů

Na tuhle knížku jsem se ani trochu netěšila. Vlastně jsem ji ani nechtěla číst. Všichni ji tak chválili, a z takových knížek bývám často zklamaná. Byla to jedna z nejočekávanějších knížek tohohle roku. Nakonec jsem to zkusila a překvapilo mě to.
Jsem ráda, že jsem na tuhle knížku nebyla úplně natěšená, protože pak by se mi třeba tolik nelíbila.

Hodně lidí tuhle knížku přirovnává k Hunger Games od Suzanne Collinsové. Nevím, jestli by to napadlo i mě, ale když se nad tím zamyslím, určitá podobnost tu je; v té brutalitě, akčnosti a počtu úmrtí. Hunger games jsou pořád lepší, ale ta malá podobnost tam je.

Veronica Roth je dvaadvacetiletá začínající autorka, Divergent (Odlišní) je její první kniha. Kdž jsem koukala do jejích knížek na Goodreads, tak čte hodně dystopických knížek, včetně Hunger Games, takže se asi trošičku inspirovala.
Bydlí v Chicagu, kde je zasazený děj Divergent, takže se asi vyzná.

Tris je úžasná hrdinka. Celou dobu jsem jí fandila. Líbilo se mi, jak se nikdy nevzdávala, i když jí všichni "házeli klacky pod nohy". I hlavní hrdina mi byl sympatický. Přestože tahle kniha je hlavně o akci, i ta trocha romance se tam najde, takže akorát vyvážené.


Chicago
Přečetla jsem to jedním dechem - tak rychle, jak u pětisetstránkové anglické knihy umím (takže asi týden).  Nejsou tam lepší ani horší části, začíná to výborně, prostředek je výborný a končí to výborně. Smála jsem se, byla jsem napjatá, a na konci mi ukáplo i několik slziček... na konci je ta kniha nejbrutálnější. Ale neříkám, že je to až pro starší, TAK brutální to zase není :D Spíš hodně akční.

O tom konci... Chvíli před tím, než to začalo být tak dramatické, jsem si říkala, teď by to mohlo skončit, teď je všechno dokonalé... ale to by samozřejmě nebyla YA kniha, kdyby se tam neobjevil nějaký zvrat.

Na knížkách miluju, když zkusím něco uhodnout a pak čtu čtu a zjistím, že jsem to uhodla! Tím nemyslím, že mám ráda, když je knížka úplně celá předvídatelná, nějaká překvapivá odhalení se vždycky hodí, ale spíš že když sem tam něco uhodnu, tak mě to potěší. I to Divergent splňuje.


Nemůžu se dočkat druhého dílu, který vyjde někdy během příštího roku (za moc dlouho, achjo). Třeba se do té doby i dočkáme českého překladu knihy - rozhodně by neprohoupili. Snad budou všechny další knížky od Veroniky Roth alespoň takhle dobré.

Pokud vás kniha alespoň trošku zaujala, zkuste to a třeba budete stejně mile překvapeni jako já :)



Knížka si zaslouží 10/10, neboť je výborná!




8 komentářů:

  1. Už ke mně tahle knížka putuje... jsem na ní hrozně zvědavá, obzvlášť po téhle recenzi, kde jí chválíš :)

    OdpovědětVymazat
  2. Radši se moc netěš! :D Vždycky lepší, když jsi mile překvapená, než zklamaná :)

    OdpovědětVymazat
  3. já vím, já vím... jen když ono je to těžký, když ji všichni chválí :D

    OdpovědětVymazat
  4. Moja kópia je už na ceste z BD. :D Ja som tiež veľmi zvedavá a teším sa, ale myslím, že sa nesklamem. Pretože väčšinou som nadšená už len z toho, že JA čítam anglickú knižku! :D Takže aj keby sa mi kniha alebo dej nepáčil (čo sa mi nezdá pravdepodobné), moje nadšenie to preváži. :D :)
    Skoro som zabudla, super recenzia. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Napsala jsem šéfredaktorovi a hups, jsem členem týmu:D Nadšeným členem týmu:D

    OdpovědětVymazat
  6. BUť mu dají čočky nebo se na to vykašlou, já bych barvu očí taky zas tak moc neřešila. Pokud je to dobrej film, na barvě očí nezáleží:D

    OdpovědětVymazat
  7. Někdy mě opravdu vytáčí, že ty nejlepší knížky nejsou přeložené do češtiny.

    OdpovědětVymazat
  8. HleN, pokud myslíš Divergent, tak práva na tuhle knížku koupil Albatros Media, takže snad se dočkáme příští rok! :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)