pátek 10. června 2011

Julie Kagawa - The Iron king (Železný král) RECENZE

Meghan Chaseová má tajný osud, o kterém se jí v životě nesnilo.
V Meghanině životě bylo vždycky něco "trochu mimo", už od té doby, co její otec zmizel přímo před jejíma očima, když jí bylo šest let. Nikdy nikam nezapadla, ať už doma, nebo ve škole.
Když ji z povzdálí začne pozorovat temný cizinec a její nejlepší přítel vůči ní začne být podivně ochranářský, Meghan cítí, že všechno, co zná, se brzy změní.
Ale nikdy by neuhodla pravdu - že je dcera mýtického vílího krále a je pěšákem ve smrtelné válce. Teď se Meghan dozví, jak daleko může zajít, aby zachránila někoho, na kom jí záleží; aby zastavila tajemné zlo, kterému se žádná víla neodváží čelit a aby se zamilovala do mladého prince, kdo by ji raději viděl mrtvou, než by jí dovolil dotknout se jeho ledového srdce.

Vůči téhle sérii jsem byla vždycky tak podivně rozpačitá. Po přečtení popisu mě to nějak nenadchlo - když se řekly víly, na mysli mi vytanula Zvoněnka Petra Pana - takové malé stvořeníčko s křídly. A že by víla - byť jen poloviční - mohla chodit na střední školu? Pro mě nepředstavitelné.

Když jsem se dozvěděla, že Knižní klub u nás Železného krále příští rok vydá, řekla jsem si: No dobrá, alespoň tomu dám šanci. Postupně jsem se začala koukat na hodnocení (opravdu dobrá, jen tak mimochodem) a něco ve mě hlodalo a přesvědčovalo mě, abych to zkusila. Po přečtení Matched tedy řišly na řadu víly.

----Začíná popis děje (prvních 60 stran, malé spoilery)
Kniha začíná krátkou vzpomínkou na to, jak Meghanin otec zmizel, když jí bylo šest let a našli z něj jenom boty. Poté se přesouváme do současnosti, kde o deset let starší Meghan očekává své šestnácté narozeniny. Její život není zrovna dokonalý, nevlastní otec i matka jako by na ni neustále zapomínali a ani ve škole ji neobklopuje dav kamarádek a obdivovatelů. Vlastně jediný kamarád, kterého má, je Robbie, který bydlí nejblíže k jejich farmě (a i to je docela daleko, jeklikož Meghan bydlí na farmě v bažinách). A potom se začnou dít podivné věci. Počítač začne vyvádět, Maghanin mladší bráška Ethan je vyděšený z muže v jeho skříni a jejich pes Ethana bezdůvodně napadne. Na své narozeniny Meghan ve škole čeká naprosto ponižující fiasko, a když přijde domů, Ethan se chová podivně, skoro děsivě... Potom přijde její kamarád Robbie a ona se dozvídá pravdu - existují víly a Ethan byl unesen, v jeho pokoji není on, ale podvržené dítě... Meghan se Ethana spolu s Robbiem vydává zachránit do Nezemě, kde žijí víly... A rozhodně to nebude procházka růžovým sadem.
Končí popis děje----

Tahle knížka mě docela hodně uchvátila. Popis Nezemě byl úžasný, Julie Kagawová rozhodně neztrácí čas a představí nám spoustu stvoření, o kterých si Meghan doteď myslela, že existují jen v pohádkách. Zároveň mi to nepřišlo zmatené ani přeplácané. Z popisu knihy jsem si všechno dokázala nádherně představit a je to představa úžasná, plná barev a kouzel - a to i přesto, že pohádková stvoření vás většinou chtějí sníst či vás kvůli něčemu využít. Pohádkových postav rozhodně není málo - a vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby gehna cestou zahlédla holčičku s košíčkem a červenou čepičkou či dvě malé děti, které za sebou házejí drobečky...

Nádherně rozpracované jsou i vedlejší postavy, kromě Meghan jsou tam myslím tak tři takové hlavnější - a všechny úžasné. Puck, vílí čaroděj, kteý umí být úžasně vtipný. Grimalkin, jehož oblíbená věta zní: "Jsem kočka." Dost podivná, mluvící a občas mizící kočka, ale opět velice zábavná vedlejší postava. A nakonec sám Zimní princ, Ash, kterého si člověk musí zamilovat - ale tahle láska bude něco stát... Samotná Meghan je takový průmněr. Neštve ani ji nemilujete. Ale s takovými vedlejšími postavami má docela konkurenci, a třeba se to během dalších dílů změní.

Železný král je úžasně napsaný, napínavý a celý příběh nestojí jen na romantice, ta je akorát vyvážená s akcí a vtipem. Hodně jsem se smála, v knize je nespočet hlášek, které si zaslouží být uchovány v paměti. Doufám, že se celý ten příběh nezkazí překladem, to by byla opravdu škoda.

Pokud už jste alespoň pár knih v angličtině přečetli, The Iron king by neměl být takový problém. Mě připadala angličtina opravdu lehká, ale nedoporučuju s tím začínat, už jen kvůli množství kouzelných postav, které ve slovníku ani ve školních učebnicích zrovna často nenajdete - pokud pro ně vůbec český výraz existuje. Moje plné doporučení rozhodně máte, tak to zkuste - a pokud nechcete teď, počkejte sei do jara příštího roku, kdy se Železný král objeví i na pultech našich knihkupectví - doufejme, že i s originální obálkou, která opravdu stojí za pokoukání.

Ode mě má 9/10, protože další díly budou podle všeho ještě lepší a tomuhle přecijen něco malinkého chybělo.

- anotace je můj překlad z Goodreads
- obálka je originální