čtvrtek 30. června 2011

Sarah Mlynowski - Ten things WE did (and probably shouldn't have) RECENZE

2 dívky + 3 kluci + 1 dům – rodiče = 10 věcí April a její přátelé udělali, a které (rozhodně, možná, pravděpodobně) neměli.


Který šesnáctiletý by neskočil po šanci přestěhovat se ke kamarádce a žít bez rodičů, když má příležitost? Ačkoliv "příležitost"  možná není to správné slovo, jelikož April musela říct svému otci jednu malilinkatou nepravdu, aby to mohla uskotečnit (vidíte
#1: "Lhali jsme našim rodičům"). Ale ona i její spolubydlící Vi jsou naprosto zodpovědné a schopné postarat se o sebe. Jak vůbec skončili u "Vynechávání školy" (#3), "Pořádání šíleného večírku" (#8), "Kupování vířivky" (#4), a, ehm, "Ukrývání uprchlíka" (#7) je pro ně tak trochu záhada.
Aby prošla rokem, musí se April vypořádat s milostným trojúhelníkem, naučit se prát prádlo a přijmout fakt, že její opatrně postavený svět se možná rozpadá...


Recenze je bez spoilerů!

Sarah Mlynowski rozhodně není žádný nováček, co se týče psaní vtipných romantických knížek. Možná jste i vy narazili na její sérii o čarodějce Rachel, která u nás vyšla u nakladatelství Jota. Já sama jsem tuhle sérii četla a patří k mým oblíbeným knížkám, když se chci zasmát.

Ten things we did je nejnovější kniha od Sarah Mlynowski - v USA vyšla teprve 7.června. Dost jsem se na ni těšila - no nenavnadila i vás ta anotace? :D Nejvíc mě zajímalo, jak se dostali k tomu uprchlíkovi. A nebyla jsem zklamaná.

Mám ráda knihy, které jsou vtipné. Když je kniha vtipná, tak vydržím cokoliv - otravnou hrdinku, málo akce nebo i špatný konec. Nicméně ani jedné z těch věcí se u Ten things we did nemusíte obávat. April je typická šestnáctiletá holka - nijak geniální, má pár dobrých přátel a přítele, kterého miluje. Rozhodně byste o ní neřekli, že je otravná.

Kniha netrpí ani nedostatkem akce. Ne akce typu Hunger games, Divergent či Vampýrské akademie, ale takové všední věci, které se sice nedějí každý den, ale mohly by se mohly stát každému. Moc nemusím knihy, které stojí jenom na pocitech a lásce a nic se tam neděje, takže opět - v tenhle bod je splněn.


Příběh by podle všeho neměl mít pokračování. Pár takových knížek potřebujeme, v dnešní době se příliš rozmáhají série, které pak často na konci nejsou zdaleka tak úžasné jako na začátku. Jak se říká, v nejlepším se má přestat. U Ten thigs we did mě po úžasném prologu málem (ale jen málem!) odradila první kapitola. Ale během knihy se to pořád zlepšuje a zlepšuje a na konci to bylo úplně úžasné. Ani jsem nemohla uvěřit, že už to končí. Rozhodně jsem nechtěla, aby už to skončilo.


Prostě vtipné a pohodové. Ideální kniha, se kterou si v létě sednete u bazénu - či u moře. Zítra nám začínají letní prázdniny, takže většina z nás bude mít více času na čtení. Ten things we did by vám tedy nemělo utéct :) A pokud nejste zrovna moc dobří ve čtení v angličtině, kdoví... třeba se některé naše nakladatelství rozhodne knihu vydat - jeden nikdy neví :)

A nakonec, pokud máte zájem, ukázka:

  "Nejsem tak docela sama. Je tu Vi."
Zelda
  "A Zelda," skočila mi do řeči Vi.
  "Kdo je Zelda?"zeptala jsem se.
  "Neříkala jsem ti o tom duchovi, který žije v naší troubě?"
  Otočila jsem se k ní. "Ne. Tos neříkala."
  "Já osobně si myslím, že skřípe, protože je z roku 1972, ale máma je přesvědčená, že to dělá duch. Zelda."
  "Ve vašem domě někdo umřel nebo tak?"
  "Ne, máma je jenom šílená," řekla. "Byla přesvědčená, že máme ducha. A že ten duch spáchal sebevraždu v naší troubě. Což nedává smysl, protože naše trouba je elektrická."
  Nebyla jsem si jistá, že se v elektrické troubě nemůžete zabít, ale rozhodla jsem se, že se nebudu ptát. 
  "To je dobré vědět," řekla jsem místo toho. "Kdykoliv budeš venku a já budu chtít společnost, popovídám si se Zeldou."
  "Proč si nepořídíš papouška?" zepatl se Dean. "Ten by ti aspoň odpovídal."
  Vi ho plácla do kolene. "Proč předpokládáš, že ten papoušek by byl kluk?"
  Sklonil hlavu. "Promiň. Aspoň by ti odpovídala."
  Zůžila jsem oči a přehnaně zakroužila prstem. "Jistě, pokud zvíře hodně mluví, musí to být holka."
  "Odvážná a vtipná," řekl Hudson, což mě přimělo se červenat. "Vi, kde jsi ji schovávala?" Podíval se na mě a usmál se.
  "V troubě," odpověděly jsme s Vi najednou.

Jsem opravdu nadšená. Čtyři hvězdičky by nebyly dost. Takže: 9/10. Zkuste to ;)


-anotace je můj překlad anotace z Goodreads
-obálka je oficiální
-ukázka je můj překlad z knihy
-na zkoušku si můžete přečíst první dvě kapitoly TADY
-obrázky jsou z We♥it

3 komentáře:

  1. Moc pěkná recenze, tahle knížka mě díky ní zajímá čím dál víc :)

    OdpovědětVymazat
  2. Od autorky jsem četla kdysi právě zmíněnou sérii a docela dost jsem se u toho bavila:D
    No mě si recenzí rozhodně nakopla;)

    OdpovědětVymazat
  3. Teresinha: děkuju :)
    annejude: jestli tě tamto bavilo, tohle budeš milovat :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)