neděle 26. června 2011

Scott Westerfeld - Leviatan RECENZE

První svazek nesmírně napínavé nové série pro mladé dospělé se odehrává v alternativní steampunkové minulosti, v níž je svět rozdělen na Industriály, kteří ovládají ohromné parní pochodující válečné stroje, a Darwinisty, jejichž hybridní “potvůrky” fungují jako vzducholodi, parní vlaky, válečné lodi i ponorky. Příběh se odehrává těsně před první světovou válkou. Alec, syn nedávno zavražděného arcivévody Františka Ferdinanda, prchá před strýcem Františkem Josefem, který ho chce zavraždit, do Švýcarska. Náhodou se seznámí s Deryn, skotskou dívkou, která se v převleku za chlapce stane kadetem na válečné vzducholodi Leviatan, ohromném ekosystému složeném z velryb, netopýrů, včel, šestinohých psů závislých na vodíku a všelijakých jiných potvor, díky níž je neporazitelná.

Leviatan je kniha, na jakou jsem ještě nenarazila. Všem známé historické události jsou pojaty trochu jinak a z toho vychází příběh, od kterého se prostě nemůžete odtrhnout.

Když Aleca, syna arcivévody Františka Ferdinanda, jednou vzbudí uprostřed noci, vůbec by ho nenapadlo, že jeho život se od základu změní. Z toho, o čem si původně myslel, že bude hodina pilotování kráčecího stroje, se vyklubal únik před nepřáteli, kteří ho chtějí zabít. Jeho rodiče byli otráveni a jemu samotnému zbylo jen pár věrných sloužících. Musí se skrývat a utíkat o život - v bezpečí budou až v neutrálním Švýcarsku...

Deryn Sharpová zbožňuje létání - byla pro něj stvořená. Její otec ji i jejího bratra Jasperta před svou smrtí naučil lásce k letu. Nyní Deryn s pomocí svého bratra vymyslí plán, který je posledním pokusem dostat se k létání. Převlékne se za kluka (z Deryn se stává Dylan) a zkusí se dostat k letectvu. Ale hned při první zkoušce má smůlu - přijde bouře a její medúza (má funkci balónu) se odtrhne a Deryn se dlouhé hodiny vznáší nad Anglií. Zachrání ji až obrovská velrybí vzducholoď - Leviatan...

Scotta Westerfelda u nás můžete znát ve spojení s dystopickou sérií Oškliví (další díly jsou Krásní a Speciálové), ale zatímco Oškliví se odehrávají v budoucnosti, Leviatan se zabývá minulostí - ale ne tak docela minulostí, jak ji známe. Leviatan je totiž tzv. steampunk. A co je steampunk? To nejlépe vystihuje kus autorova doslovu:
Román Leviatan vypráví stejnou měrou o tom, co by mohlo přijít v budoucnosti, jako o alternativních historiích. Nabízí pohled do světa, kde by mohly stroje vypadat jako živí tvorové a kde by bylo možné živé tvory vyrábět jako stroje. Prostředí, v němž se příběh odehrává, je ale současně vzpomínkou na dávnou dobu, kde byl svět rozdělen na aristokraty a obyčejné lidi a kdy ženy ve většině zemí nemohly vstupovat do armády - či dokonce volit. Taková je podstata žánru steampunk - mísit budoucnost s minulostí.
Celá Evropa je rozdělena na industriály (Německo a Rakousko-Uhersko), kteří se spoléhají na stroje a na darwinovce (Británie, Francie a Rusko), kteří mají místo strojů uměle vyvinutá zvířata. Oba pohledy jsou zajímavé, ale u darwinovců mi občas vadilo to zacházení se zvířaty - ale nic, co by knihu moc kazilo. Jak stroje, tak zvířata je něco, co bychom si museli opravdu těžce představovat - nebýt pana Keitha Thompsona a jeho ilustrací, kterých je v knize docela dost. Ilustrace byly opravdu příjemné oživení - už ani nevím, kdy jsem naposeldy viděla ilustrovanou knihu. Myslím, že by vůbec nebylo špatné, kdyby obrázky v knihách byli více - například mapy, které zase taková výjimka nejsou, jsou dobré pro lepší pochopení příběhu.

Příběh je vyprávěn ve třetí osobě, střídá se pohled Aleca a Deryn. Oba dva jsou zajímaví hrdinové. Stejně jako u jiných knížek, které střídají pohledy, i v Leviatanu to přispívalo k většímu napínání příběhu - vždycky, když se dělo něco zajímavého, přešlo se zase k druhému hrdinovi. Alec se během příběhu docela mění - postupně si uvědomuje, že sice mluví několika jazyky, ale vůbec nezná obyčejné lidi. Stává se statečnějším a rozhodnějším. Deryn uměla někdy být protivná, ale na druhou stranu chápu, že pro ni bylo těžké být klukem. Opravdu obdivuju, jak to zvládla - mezi holkama a klukama je hodně rozdílů, které se na první pohled nezdají důležité, ale při předstírání je důležité soustředit se na detaily.
   "Tak fajn, Dylane," pronesl tiše Jaspert, když se dostali blíž ke stolu. "Nezapomeň, co jsem ti povídal."
   Deryn si odfrkla. Včera večer jí Jaspert názorně předváděl, jak si kluci prohlížejí nehty - s rukou otočenou dlaní nahoru a ohnutými prsty, zatímco holky obracejí ruku hřbetem nahoru a pprsty roztahují od sebe.
   "Jasně, Jasperte," přokývla. "Ale jestli mi řeknou, abych si udělala nehty, nemyslíš, že už máme stejně po ptákách?"
Překlad byl docela dobrý, ale chyby se tam najdou - překlepy a chyby v rodě v případě, kdy se střídalo jestli je to doopravdy Deryn, nebo předstíraný Dylan.

Leviatan je opravdu výborná kniha, která mě velice příjemně překvapila - očekávala jsem něco průměrného a zatím je Leviatan vysoce nadprůměrný. Druhý díl nazvaný Behemot u nás vydá KK v říjnu tohoto roku. Jestli bude důstojným druhým dílem k Leviatanu, na to si zatím můžeme počkat :)

9,3/10
KK přeložil i Trailer, takže se na něj můžete podívat:

A na závěr ještě pár ilustrací z knihy: