sobota 30. července 2011

Liz Rettig - Jumping to confusions RECENZE: Perfektní kniha pro pobavení

Cat si myslí, že je tlustá a nudná. Její dvojče Tessa je tak trochu rozmazlený fracek a dostane každého kluka, kterého chce. Když se do města přistěhuje úžasný Josh, Tessa si okamžitě zamane, že ho dostane a Cat má proto pocit, že nemá šanci. Ale Josh o Tessu podivně vůbec neprojevuje zájem a místo toho se stane Catiným nejlepším kamarádem. Cat se nad tím proto zamyslí, a nakonec se zdá, že to vyřešila - možná, že Joshe holky vůbec nezajímají. Catin život se hodně zlepší - má nové nejlepšího přítele gaye a vycházejí spolu úžasně. Kdyby to jenom bylo tak jednoduché...

Recenze je bez spoilerů!



Česká obálka Deníku
Liz Rettigovou u nás můžete znát díky knize Deník mý zoufalý lásky. Přesto je ale docela neznámá, a tak trochu to podle mě zkazilo nakladatelství Mladá fronta, které knihu vydalo. Vydalo ji v edici Klukům nepřístupno, kde většinou vycházejí takové podřadné příběhy pro desetileté holky. Kdežto Deník mý zoufalý lásky je spíš pro starší. A navíc Mladá fronta příšerně zkazila obálku. Já jsem se k Deníku dostala přes doporučení, protože takovou knížku bych si sama za sebe doopravdy nevybrala. Naštěstí se našel někdo, kdo mi ji doporučil - doteď je jedna z mých absolutně nej nej nejoblíbenějších! Už ani nevím, kolikrát jsem ji četla. Jelikož u nás už další díly nevyšly, pořídila jsem si je v originálu a spolu s nimi i samostatnou knížku, Jumping to confusions.

Ten název je příhodný. Anglická fráze Jumping to conclusions se dá přeložit jako dělat ukvapené závěry, a Liz Rettigová do toho úžasně zamíchala confusions, neboli zmatky. Protože pokud z Catiných ukvapených závěrů něco vzešlo, tak rozhodně zmatky.

Když se do Glasgowa přistěhuje z Ameriky nový šéf Catina táty, samozřejmě ho i s rodinou pozvou na večeři. Cat s Tessou tedy poznají Joshe a obě je okouzlí - vypadá dobře a je fajn. Tessa si ho hned zabere pro sebe, což Cat ani nevadí, protože ona má svojí tajnou lásku, pana Browna - totiž Davida - který ji učí angličtinu. A jakmile už nebude jejím učitelem, můžou být konečně spolu - ne jako teď, jenom občasné konverzace (při nichž se Cat "dozvěděla", že on ji má také rád). Když Josh Tessu odmítne, ta prohlásí, že tedy musí být gay - kdo by JI jinak mohl odmítnout? S tím musí Cat souhlasit, takže ano, Josh je gay... Nebo to jsou přecijen ukvapené závěry?

originální obálka Deníku
Navzdory tomu, že to v knize není nikde řečeno, si hravě domyslíme, že to doopravdy jsou ukvapené závěry. A čekáme, kdy to dojde i Cat. Na to si samozřejmě musíme počkat až do konce knížky, ale to čekání vůbec není nudné. Asi to není knížka, která by seděla každému; někdo možná nezkousne to, že to Cat nedochází, ale já nejsem tenhle typ. Kniha je VTIPNÁ. Liz Rettigová má evidentně ve zvyku psát knížky, kde se na každé stránce zasmějete. Nečekejte dobrodružství ani řešení velké záhady - tohle knížka na pobavení a na deštivé odpoledne (přesně takové, jaké je u nás dneska), kdy se vám nechce nic dělat, jenom si sednout s knížkou a rozveselit se od té pošmourné nálady.

Kromě hlavní zápletky Cat zmiňuje i své přátele, rodiče nebo sestru. Nejlepší kamarádka Lindsay, která je vysoká, takže neustále hledá kluka, který by byl vyšší než ona. A nevšímá si Petera, který je do ní blázen, protože je jenom stejně velký jako ona. A další kamarádi, které Cat s oblibou dává s někým dohromady. To je její oblíbená aktivita (dojde i na to, že se snaží najít kluka Joshovi :D). A pak je tu sám Josh. Tomu se rozhodně nedá říkat bad boy, je to přesně ten opak - takový hodný kluk (připomínal mi Jaye z The Body Finder).

Tohle je přesně ten typ knížek, které mám ráda a ani v nejmenším nelituju, že jsem zainvestovala ty 3 eura (tý 50% slevě na BookDepo jsem nemohla odolat, ale investovala bych klidně i plnou cenu). Jestli jsem vás svojí recenzí trochu zviklala, zkuste si na stránce autorky přečíst ukázku, jestli se vám to taky bude líbit, nebo můžete zkusit Deník mý zoufalý lásky třeba půjčený z knihovny.Ale myslím, že by se to mohlo líbit těm, co mají rádi The DUFF od Kody Keplinger.

A nakonec malá ukázka: (Cat u Joshe dělá ukol a potřebuje něco vygumovat, ale gumu půjčila Lindsay)
   Podívala jsem se na něj. "Máš gumu, Joshi?"
   Josh se otočil od obrazovky počítače a pak zmateným tónem řekl: "Prosím?"
   "Máš gumu?"
   "No, um, jo."
   Ale ani se nepohnul, aby mi ji podal.
   "Velmi legrační, Joshi," řekla jsem. "OK, když řeknu, Máš gumu? ve skutečnosti myslím, Máš gumu, a pokud jo, můžu si ji prosím půjčit?"
   "Ty si chceš půjčit gumu?"
   "Jo," řekla jsem s přehnanou trpělivostí. Tohle vůbec nebylo vtipné a Josh mě začínal štvát. "Asi proto jsem, víš, řekla, Můžu si půjčit gumu?"
   "No, jo, to předpokládám, ale, uh, na co cheš gumu? Myslím, uh zrovna teď?
   Úplně popuzená jsem rozhodila ruce. "Na co myslíš, že chci gumu? Na co většina lidí chce gumu? Můžeš mi teď nějakou dát? Prosím?"
   Naštvaně jsem se otočila, zvedla jsem DVD, které jsem vybrala a předstírala, že si znovu čtu popis. Koutkem oka jsem viděla, jak jde Josh směrem ke mně. Překvapilo mě, když otevřel šuplík svého nočního stolku. Divné místo na gumu. 
   Pak mi Josh podal kondom.
   Zírala jsem na něj. A zírala. A pak jsem se podívala na Joshe. "A jak asi mám s tímhle vygumovat rovnoramenný trojúhelník?"
   Takže teď už vím, jak je americký slang pro kondom a v budoucnosti, až budu potřebovat něco vygumovat a budu mluvit s Američanem, mám požádat o mazač.
Jumping to Confusions  - 9,5/10 Pořád si je můžete koupit na BookDepository s 51% slevou!


-anotaci jsem překládala z Goodreads
-ukázku jsem překládala z knihy
-obálka je oficiální

2 komentáře:

  1. Tak tuhle knihu bych si chtěla přečíst, ale v angličtině si asi netroufnu. Je škoda, že nevyjde u nás... :-(
    Každopádně skvělá recenze.

    OdpovědětVymazat
  2. No uz je objednana, vdaka za svelu recenziu a ukazku, ktora nesierne pobavila :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)