pátek 8. července 2011

Simone Elkeles - Perfect chemistry RECENZE

Když Brittany Ellisová vejde první den svého maturitního roku do třeídy chemie, nemá ani ponětí, že její opatrně vytvoření "perfektní" život se jí začne bortit před očima. Je donucena mít za laboratorního partnera Alexe Fuentese, člena gangu žijícího na druhé straně města, který může ohrozit všechno, na čem tak tvrdě pracovala - její dokonalou reputaci, vztah s přítelem a tajemství, že její domov je všechno jen ne perfektní.

Alex je špatný a ví to. Takže když se vsadí s přáteli, že naláká Brittany do svého života, nic si o tom nemyslí. Ale brzy si Alex uvědomí, že Brittany je skutečná osoba se skutečnými problémy, a najednou se sázka, kterou udělal z domýšlivosti, promění s něco víc...

Některé knihy se Vám líbí a ani nevíte proč. Příběh má v sobě chemii, a všechno jde dobře dohromady. A to má i Perfect chemistry - mimo jiné.

Brittany je hvězda školy. Alex je "záporák" školy. Ona skrývá svůj nedokonalý život s nemocnou sestrou a ne zrovna ideálními rodiči za umělou fasádou. On by byl rád dobrý, ale musí chránit rodinu. Jejich životy se ani trochu neprolínají - až do prvního dne maturitního ročníku, kdy spolu musejí sedět na chemii. Ani jeden z toho není moc nadšený, ale protesty nepomáhají. Pak Alex uzavře sázku, že do Díkůvzdání musí Brittany svést. A postupně se poznávájí...

Je spoustu variací příběhů Bad Boy + Good Girl (v dnešní době spíše typu Ona=večeře, On=večeřící). Perfect chemistry je současný příběh, který by se doopravdy mohl stát - žádné nadpřirozené prvky. Obyčejé vyprávění o tom, jak se do sebe zamilují lidé kteří se na počátku hodně nemusí. Vpodstatě to není nic originálního, ale to je v dnešní době už docela těžké. Nedostatek originality více než dostatečně nahrazuje to, jakým stylem je to podáno. Příběh je střídavě vyprávěn z pohledu Brittany i Alexe, a autorka má zvláštní schopnost utnout to ve chvíli, kdy vás to nejvíce zajímá. Vpodstatě jsem nad knihou strávila nepřerušeně dva dny, protože jsem prostě nebyla schopná ji odložit. Takže nedoporučuju číst, až nebudete mít čas :)

Perfect chemistry je i o rozdílech mezi lidmi - a o tom, že zase tak rozdílní nejsme. Že všechno není patrné na první pohled. Pod maskou namyšlené bohaté krasotinky se může skrývat holka, která má nejvíc na světě ráda svoji sestru. Z nebezpečného člena gangu se může vyklubat někdo, kdo se obětuje pro svou rodinu. A měli bychom se snažit odstranit předsudky, které o druhých máme, protože nakonec mohou být úplně jiní.

Nejlépe si asi počtou ti, co umí alespoň trochu španělsky. Alex a jeho rodina jsou mexičani, takže občas používají španělské výrazy, které si ne vždy domyslíte. Tahle knížka v sobě vůbec nemá klišé. (Až na ten epilog, ten trochu klišé byl :) ) Působí až neuvěřitelně realisticky. Charaktery hlavních hrdinů nejsou jen povrchní, jsou doopravdy složité a rozvíjí se pocelou dobu knihy.

Celkově to je kniha, které nemůžete nic vytknout. Nenápadná obálka skrývá opravdu silný příběh, o docela obyčejné lásce, která začala neobyčejně.

Bez váhání 9,9/10!

-anotace je můj překlad anotace z Goodreads