neděle 21. srpna 2011

Holly Black - Daň peklu RECENZE

O šestnáctileté Kaye Fierchové, harcující se po světě s matkou-rockerkou, se povídá, že je divná. Nechodí do školy, vede zvláštní řeči a ustavičně si vymýšlí báchorky, které jí nevěří ani její nejlepší kamarádka Janet. Když se však Kaye povede oživit kolotočového koně s ulámanýma nohama, uhranout Janetina kluka, poté natrefit na zraněného elfa a ještě jí na okno zaťukají skřítčí kamarádi z dětství, je nad slunce jasnější, že tu doopravdy něco nehraje. Bodláčnice, Loutnička a Špičák dívce prozradí, že k nim má blíž, než si sama myslí. Proto ji požádají, aby jim pomohla v boji s elfskými mocipány, neboť se naplnila sedmiletá lhůta a jejich národ musí o halloweenské noci přijetím Pekelné daně stvrdit své vazalství vůči kouzelnému dvoru Prokletých.

Ale pokud by se Kaye odhodlala stát se obětinou, smlouva zůstane nenaplněna a skřítkové by získali svobodu. Dívka prosbu vyslyší a spolu s Janetiným starším bratrem Cornym pronikne do bezcitného světa Neviditelných, aby se o nich i o sobě dověděla víc. Jakou úlohu však hraje v téhle nemilosrdné říši záhadný Roiben, kterého zachránila před jistou smrtí a který je tak přitažlivý? Je celá hra na obětování vážně jenom jako, anebo navzdory všem skřítčím ujištěním začalo jít do tuhého, protože za celou záležitostí stojí kdosi mocnější a Kaye čeká boj o holý život v kulisách, jež jsme vyhradili snům a pohádkám?

Holly Blackovou u nás můžete znát spíše kvůli Kronice rodu Spiderwicků Já sama jsem ji přečetla a patřila k mým oblíbeným knihám. Daň peklu čtenáře vezme do světa, kde existují víly a skřítci a kde jsou kouzla na dením pořádku.

Kaye byla vždycky za podivínku. Nechodí do školy, místo toho pracuje v čínské restauraci a v noci jezdí po barech se svou matkou, rockerkou. Pak se jsou ale kvůli jedné neblahé situaci nuceny vrátit se do domu Kayiny babičky, kde už Kaye od dětství nebyla. Na Kaye tu čeká nemálo překvapení - v lese najde zraněného elfího rytíře, a když zjistí, že její vymyšlení kamarádi z dětství jsou docela skuteční, nemá tušení, že to všechno teprve začíná. Kaye zjistí, že ani ona sama není člověk; je plivnice, která byla vyměněna se skutečným dítětem. Když ji kamarádi poprosí, aby jim pomohla, Kaye neváhá. Ale je všechno doopravdy tak, jak si myslí?

Tahle knížka je doopravdy průměrná. Kdybych ji četla před dvěma roky, asi bych byla nadšená. Ale po knihách jako Hunger Games, Smečka nebo The Iron King není Daň peklu ničím novým. Je sice trochu nefér, vytýkat jí nedostatek originality, když je starší než všechny skvosty, které poslední dobou vycházejí, ale prostě je to tak.

Kaye je doopravdy podivná hrdinka. Ne tak podivná, jak si o ní myslí všichni ostatní - přecijen, má pravdu se všemi skřítky a vílami, ale jinak... Její oblíbený koníček je chodit krást do obchodů, a nejbizarnější úlovek jsou dokonce dva živí potkani! Přesně někdo, od koho byste čekali, že má za kamarády skřítky. A protože je to tak podivná postava, není žádný překvapením, že ani její kamarádi nejsou zrovna obvyklí. Její nejlepší kamarádka Janet bydlí s bráchou a matkou v přívěsu. Elf Roiben, do kterého se zamiluje, je sice stříbrovlasý, ale má velice vybrané způsoby. Takže přesto, že je to elf, je takový nejnormálnější a přišel mi nejsympatičtější :)

Navzdory tomu, že se série v originálu jmenuje Modern Faerie Tales, čož zhruba znamená Moderní pohádky, moc pohádková není. Sice existují kouzla, ale zároveň je v knize podaná krutá všední realita.  Nechybí ani typická láska, pro jednou bez milostného trojúhhelníku, ale opět taková "mimodruhová" láska. Kayeino zamilování trochu narušuje ponurost příběhu, ale ani to nestačí, hlavně když autorka mrtvolami rozhodně nešetří. Nechybí samozřejmě šťastný konec - už jenom stačilo dodat A žili sťastně až na věky... Ale třeba se ho dočkáme v dalších dvou dílech, které se Knižní klub bohužel nerozhodl vydat.

České vydání knihy je totiž už z roku 2007 (výborně překládala Jana Jašová, to se tomu nedá vzít!! :) ) takže další díly už v češtině nečekám. Možná se odhodlám přečíst si další díly v angličtině, ale prozatím se na to nechystám. Daň peklu bylo totiž opravdu podivné čtení a pro teď mi to bohatě stačí.

50%