pátek 19. srpna 2011

Patrick Ness - Hlas Nože RECENZE

Prentisstown není jako ostatní města.  Každý slyší všechny myšlenky těch ostatních ve zdrcujícím, nikdy  nekončícím proudu Hluku. Měsíc před narozeninami, které z něj udělají  muže, Todd a jeho pes Manchee narazí na oblast úplného ticha. Zjistí, že  ve městě, kde je soukromí nemožné, je skryto něco hrozného - tak  strašného, že Todd a Manchee musí utíkat o život...

Ale jak utečete, když vaši pronásledovatelé slyší každou vaši myšlenku?

Čtení myšlenek zní lákavě, co říkáte? Dozvíte se, jestli se líbíte tomu či tomu a nikdo nemůže držet v tajnosti, že vás nemá rád. Ale představte si, že nemůžete mít tajemství. Že slyšíte myšlenky všech najednou a nemůžete to vypnout. Ve dne i v noci, nikdy není klid. A to samé se zvířaty. Absolutní ticho je skoro nemožné. Vítejte v Toddově světě.

Toddovi je dvanáct let a dvanáct měsíců. Rok na planetě Nový Svět má 13 měsíců, takže je mu vlastně už čtrnáct, ale Todd se narodil na Novém Světě. Je poslední kluk v Prentisstownu, ze všech ostatních už se stali muži. Má jenom svého psa, kterého vlastně ani nechtěl. Pak Todd objeví v močále něco neuvěřitelného a musí se dát na útěk - na útěk o vlastní život a s sebou má jenom svého psa Mancheeho a nůž.

V Novém Světě byli původní obyvatelé Sádráci, kteří začali s kolonizátory válčit a vypustili vir, který zabil všechny ženy a způsobil, že muži a zvířata slyší vzájemně své myšlenky. Je to Hluk. Později z knížky vyplývá, že nejde o čtení myšlenek jako takové, spíš to, že virus "přepne vaše myšlenky nahlas", takže je všichni slyší, namísto aby vám dával schopnost číst myšlenky druhých.

"Hluk je nefiltrovaný muž a bez toho filtru je muž jen chaos na pochodu" (str. 37)

Chvíli trvá, než se člověk v Toddově světě zorientuje, na začátku to bylo trochu zmatené. I mapa by doopravdy bodla. Celá kniha totiž zobrazuje Toddovu cestu; jeho útěk pryč. Vtipy nebo romantiku nečekejte, spíše akci a záhady. Kvůli tomu a taky kvůli hlavnímu hrdinovi - klukovi - je knížka i pro holky, ale hlavně pro kluky. V dnešní době upířích romancí je to rarita.

Celá kniha má takový ošklivý zlozvyk - nebo snad poutavý prvek? - NIC neprozradit. Udržuje to napětí, ale občas prostě převládne chuť zařvat na Todda: "Tak už to sakra vyklop kluku, páč já už to chci vědět!". A takový konec by se snad měl zakázat - i kdyby se vám snad kniha vůbec nelíbila, kvůli tomu konci jste ochotni vydat se hned do knihkupectví pro další díl - přesto, že to k ničemu není, protože další díl ještě nevyšel!

Todd je na začátku ještě malý, nevyzrálý kluk; má psa, kterého ani nechtěl, žádné kamarády, protože už je poslední a ze všeho nejvíc se chce stát mužem, aby už nebyl sám. V průběhu knihy postupně dospívá kvůli všemu, co prožívá, takže na konci se rozloučíme s někým, kdo jakoby zestárl o několik let, přestože uběhlo necelých dvacet dní. I když jsem si to někdy nemyslela, Todd je opravdu silný hrdina. To, co ho potkalo, byste zažít nechtěli.
"Když nemáte štěstí na svý straně, je proti vám." (str. 75)

Jeho psa Mancheeho prostě musíte milovat - je to pes, a pes má ze všeho nejradši svého pána. Manchee je kvůli viru schopný mluvit, takže Todd má pořád společnost (přestože ne nějak zvlášť chytrou společnost). Manchee je rozhodně mojí nejoblíbenější postavou z knihy.
   Sedám si na kámen a uvědomuju si, jaká je pravda.
   "Nemáme kam jít," řeknu. "Nemáme nic."
   "Mám Todda," řekne Manchee a zavrtí ocasem.
   Tohle není fér. (str.118)
Další raritou na téhle sérii je, že u nás vyšla hned ve dvou verzích! Jedna paperbacková (nahoře u anotace) a druhá v pevném vydání (nalevo). Já teda myslím, že paperback je mnohem hezčí. Zezadu na knížce už jsou navíc i obálky k dalším dílům, nazvaným Temný ráj a Válka hluku. Doufám, že to znamená, že vyjdou brzy, protože tenhle konec byl doopravdy napínavý.

Pokud máte rádi trochu drsnější a napínavé knihy, Hlas nože je přesně pro vás. Pokud máte raději nějaký ten dívčí románek, tohle bych nedoporučovala. Navzdory nízkému věku hrdiny bych to dala k přečtení až po překročení hranice 15 let. Klidně se to hodí i pro dospělé. Proč? Někteří lidé říkají, že Hunger Games jsou brutální. Na to je jediná odpověď - to potom nečtěte tohle.

Mně celkově se úvod trilogie Chaos zamlouval (až na jisté momenty, kterými bych zde spoilerovala), takže dostává 80%

Chtěla bych také velice poděkovat nakladatelství Jota za poskytnutí recenzního výtisku této knihy. Knihu si můžete koupit na jejich stránkách.

-Oficiální česká anotace téhle knížky je poněkud zavádějící a má v sobě několik chyb, takže po jejím přečtení byste možná byli překvapeni, že se v knize děje něco jiného (anotace nahoře je přeložená z angličtiny)
-české obálky jsou ze stránek nakladateslství Jota
-originální obálky patří různým verzím
-ukázky jsou z českého překladu Jana Kozáka