neděle 18. září 2011

Kody Keplinger - Shut Out RECENZE


Většina středoškolských týmů soupeří s nějakou jinou školou. Na Hamiltonské střední je to občanská válka: tým amerického fotbalu proti kopané (pozn. náš normální fotbal). A co se jí týče, Lissa už toho má dost. Její přítel, zadák Randy, se na ni vždycky vykašle, aby mohl jít vyprovokovat rvačku s týmem kopané nebo vymýšlet pasti v jejich šatně. Na Randyho auto někdo třikrát hodil vajíčko, když byli Lissa a Randy spolu a líbali se. Lissa se rozhodne skoncovat se soutěžením s kupou upocených kluků o pozornost svého přítele. 

Rozhodne se ukončit soupeření jednou provždy: ona a další přítelkyně hráčů uzavřou přísahu. Kluci nedostanou NIC, dokud tým fotbalu a kopané neuzavřou mír. Ale nepočítali s tím, že se rozjede nové soupeření: kluci proti holkám. A Lissa rozhodně nepočítala s napětím, které vládne mezi ní a vůdcem kluků, Cashem Sterlingem...


Recenze je bez spoilerů!



Po tom, co jsem si na začátku roku přečetla The DUFF (moje recenze), jsem se nemohla dočkat další Kodyiny knížky.Ale přesto jsem měla maličko pochyby - může být další její knížka tak dobrá jako The DUFF? Nebo to bylo jenom začátečnické štěstí? Když jsem se tedy k Shut Out konečně dostala, nedokázala jsem tomu odolat, a zároveň jsem se toho bála.

A nemusela jsem. Bylo to o malilinko méně dobré (nemůžu říct horší), ale pořád na hvězdné úrovni. Lissa je chytrá, dokonalou nejlepší kamarádku a k tomu už rok chodí s Randym. Bylo by to perfektní, kdyby Randy nehrál fotbal - a kdyby nebylo toho hloupého sporu fotbalového týmu s týmem kopané. Lissa už má dost toho, že ji Randy neustále staví až na druhé místo - místo toho, aby byl s ní, se neustále pere a hašteří s hráči kopané. 
“I hate this, Chloe. Instead of it being just me and Randy, lately it’s been me and Randy and the entire soccer team.”
“Bow-chika-wow-wow. That sounds like a good thing to me.”
“God, Chloe.”
“Sorry. I couldn’t resist.” She giggled.
Lissa se rozhodne, že to musí skončit. A má plán, jak to provést. Ona i ostatní přítelkyně příshají, že kluci od nich nedostanou žádnou akci, dokud tenhle spor neskončí. Ale bude to dlouhá cesta, rozhodně ne jednoduchá - a v žádném případě nudná.

Lissa je dobrá hlavní hrdinka - při čteních jejího příběhu máte pocit, že je stejná jako vy, má stejná přání, obavy - tedy já alespoň ten pocit měla. Ale asi nejvíc jsem si oblíbila její nej kámošku Chloe, která je prostě senzační (viz. ukázka :D).

Na knize se mi líbilo, že se Kody nebojí témat, kterých se většina autorů vyhýbá. Ve většině knížek se hrdinové jen nesměle políbí, případně se autor/ka odhodlá k tomu, že napíše: "A pak jsme to udělali." Načež se urychleně přesuneme do druhého dne ráno. Kody ne. Celá její kniha je vpodstatě o sexu a o tom, že by o něm lidé měli více mluvit, nenechávat si všechno pro sebe. Celé to dobře vystihuje věta, kterou tam napsala: "Jak máš vědět, co je normální, když se o sexu nikdo nebaví?" (Nevím, jestli si to pamatuju úplně přesně, ale nějak takhle to bylo.) Nebo Lissiny úvahy o tom, že když má holka ráda sex, je coura, ale když je panna, tak je naopak divná. Celé to působí opravdu reálně; správně.

Nemůžete přestat číst, fandíte hlavním hrdinům, nemůžete se přestat smát. Cítíte realističnost příběhu. Takhle by mělo psát více autorek.

Po přečtení Shut Out už jsem si docela jistá, že Kody umí psát. Další knížka - A Midsummer's Nightmare (Noční můra noci svatojánské) bude určitě další pecka. Které se mimochodem nemůžu dočkat.

Perfektní kniha. 91%.

Nakonec ještě úžasný trailer ke knize, abych vás ještě více navnadila si knihu přečíst:

3 komentáře:

  1. Na knížku máme úplně stejný názor... pěkně si to tady vystihla :)

    OdpovědětVymazat
  2. Výborná recenze! Hrozně mě štve, že moje angličtina nejspíš zatím není na takové úrovni, abych zvládla přečíst knihu a zároveň si ji pořádně vychutnala. Když ale čtu na knihy od Kody samou chválu, myslím, že to zkusím... :))

    OdpovědětVymazat
  3. Verush, začít se někde musí! A čtení The DUFF mě tak bavilo, že mi to vůbec nepřišlo těžké! :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)