pátek 30. září 2011

Richelle Mead Bloodlines/Pokrevní pouta RECENZE

KREV NELŽE
Sydney je alchymistka, jedna ze skupiny lidí, kteří používají magii a snaží se oddělit svět upírů a lidí. Chrání tajemství upírů - a lidské životy.

Když je Sydney vytažena z postele uprostřed noci, nejdříve si myslí, že ji stále trestají za její složité spojenectví s dhampýrkou Rose Hathawayovou. Ale ukáže se, že je to horší. Jill Dragomirová - sestra Morojské královny Lissy Dragomirové - je ve smrtelném nebezpečí a Morojové ji musí ukrýt.

Aby se vyhli občanské válce, je zavolána Sydney, aby byla Jilllina strážkyně a ochránkyně. Bude její spolubydící na posledním místě, kde by je někdo hledal - lidské internátní škole v Palm Springs, v Kalifornii. Ale místo toho, aby na Amberwood Prep našli bezpezpečí, Sydney postupně zjišťuje, že Jill zdaleka není na škole jediná, kdo potřebuje k životu krev...


Recenze obsahuje spoilery k Poslední oběti!!


Alchymistka Sydney Sageová se nemá zrovna nejlíp. Pořád je ještě v průšvihu kvůli napomáhání "vražedkyni královny" Rose Hathawayové. Byla postavena mimo službu a nejvíc ze všeho se bojí převychovávacího centra, které jí hrozí. Když ji její přísný otec uprostřed noci vzbudí, Sydney se obává, že došlo k nejhoršímu. Ale ukáže se, že jde o něco úplně jiného. Sestra Morojské královny Jill byla napadena. Morojové ji chtějí ukrýt - a kde je nejnepravděpodobnější, že by ji někdo hledal? V lidské škole ve slunném Palm Springs. A Sydney má být její spolubydlící. Spolu s nimi se do Palm Springs vydává taky strážce Eddie a Adrian Ivashkov. Ne, tohle nebude lehký úkol...

Můžu bez nadsázky říct, že Bloodlines byla nejočekávanější kniha tohohle roku. Po strhujícím závěru Poslední oběti jsem byla zvědavá, jestli Richelle dokáže pokračovat ve stejně dobrém stylu. Jestli to nebude už příliš dlouohé natahování. Navíc musím říct, že jsem vždycky fandila spíš Adrianovi a tady má jednu z hlavních rolí!

Když se dostanete z porovnávání s Vampýrskou akademií, okamžitě Vás Bloodlines pohltí. Já bych řekla, že je to typická Richelle. Začátek je sice trochu pomalejší, ale je to začátek série, takže to se (doufejme!) v dalších dílech spraví. Sydney je úplně jiná než Rose. Inteligentní (ne, že by Rose nebyla, ale o Sydney by šlo říci, že je to šprt, tak moc je inteligentní), spíše než vrhat se bezhlavě do akce si všechno pořádně promyslí. Ale nuda nebude, nebojte...

Další z hlavních postav je totiž Adrian Ivashkov - ztřeštěný, sarkastický, lehkomyslný povaleč. A pořád má zlomené srdce po Rose. To mu ovšem nebrání v trousení sarkastických poznámek, které bez výjimky rozesmějí.

"Oh," řekl. "To jsi ty."
"Čekal jsi někoho jiného?"zeptala jsem se. "Přerušuju tvůj nabitý společenský kalendář?" Okázale jsem se rozhlédla po prázdném pokoji. "Nechci tě obírat o ten zástup fanoušků, co ti buší na dveře."
"Hele, člověk může doufat. Teda, přece není nemožný, aby se venku vybouralo auto plné sexy holek, který budou potřebovat mou pomoc. "
"To je pravda,"řekla jsem. "Možná bych měla venku pověsit ceduli s nápisem:'POZOR VŠECHNY HOLKY: BEZPLATNÁ POMOC ZDE.' "
" 'POZOR VŠECHNY SEXY HOLKY,' ''opravil mě a narovnal se.
"Jasně," řekla jsem, zkoušejíc neprotáčet oči. "To je důležitý rozdíl."

Přesně takovéhle rozprávky mezi Sydney a Adrianem jsem měla nejraději. V Bloodlines si člověk romantiky moc neužije, spíš taková příprava...na to, co se může stát v dalších dílech.

Další postavy jsou Jill a Eddie. Oba byli docela nevýrazní v minulé sérii, takže si teď zasloužili dostat více prostoru. Nejvíc se mi líbil rozvoj Eddieho. Ten se v původní sérii spíše moc neprojevoval, vždycky byl pro mě jen vedlejší postava. Teď na sebe začal poutat pozornost. A v dobrém slova smyslu. Byl opravdu oddaný strážce, kterého bylo velice jednoduché si zamilovat.

"Podle toho, co zatím víme, všechno je v pohodě - Strigojové se nechtějí potloukat v Palm Springs."
Eddieho napětí se zmenšilo asi o jedno procento.


A jelikož je tohle Richelle, i tady zažijeme nečekané zvraty, dokonce až i pár WTF?!!!?!? momentů, kdy budete doslova lapat po dechu z toho, co jste se dozvěděli. A ten konec je prostě bezkonkurenčně dobrý. poslední 20 stránek jsem si nemohla pomoct a uculovala jsem se jako blázen. Poslední věta mě málem zabila a když jsem se vzpamatovala, tak mě zase dostalo vědomí, že budu muset čekat až do června (asi 9 měsíců!!) než si přečtu další díl! To bude čekání na draka...

V Bloodlines se krátce objeví i sama naše Rose Hathawayová. Bylo opravdu zajímavé sledovat ji pohledem někoho jiného, než byla ona sama. A je přesně takový živel, jak jsem si ji představovala. Teď jsem teprve patřičně docenila, jak se hodí k Dimitrimu.

Fanoušci Vampýrské akademie! Na co ještě čekáte? Hned obejdnejte Bloodlines (doporučuju originál, pokud si troufnete, je to mnohem lepší než překlad). Nečekejte ovšem to samé, jako VA. Je to stejné, ale zároveň jiné. No, však sami uvidíte. Rozhodně to není horší.

Mě kniha Bloodlines nezklamala. 95%/100

A nakonec trailer na knihu, který se mě osobně doopravdy líbí! 


Ukázky z knihy jsou moje překlady, český překlad vychází 28.11.2011

3 komentáře:

  1. Tou poslední větou vážně napnula... chci stroj času!

    OdpovědětVymazat
  2. skvelá kniha, nemohla som sa od nej odrhnúť, kým som nepretočila poslednú stránku. Fakt úžasná, aj keď ohľadom Richelle u mňa navždy ostane No.1 pôvodná VA :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)