sobota 15. října 2011

Alex Scarrow - Jezdci časem RECENZE

Liam O’Connor měl zemřít v moři v roce 1912.
Maddy Carterová měla zemřít v letadle v roce 2010.
Sal Vikramová měla zemřít při požáru v roce 2026.

Ale několik okamžiků před jejich smrtí se zničehonic kdosi objevil a řekl: „Podej mi ruku…“
Jenže Liam, Maddy a Sal nejsou zachráněni. Najala je organizace, o jejíž existenci nemá nikdo ponětí, s jediným cílem – aby opravovali narušenou historii. Protože cestování časem je možné a někteří lidé by se rádi vrátili v čase a měnili minulost.
Proto existují JEZDCI ČASEM, aby nás chránili. Aby zabránili cestovatelům v čase ve zničení světa…

Holokaust, inkvizice, jedenáctého září nebo třeba Titanic... v minulosti už lidstvo čelilo spoustě pohrom, které si vyžádaly nespočet životů. Napadlo Vás někdy, že by to možná šlo zastavit? Že byste se mohli vrátit v čase a zabránit tomu? Záchránit spoustu nevinných lidí. V knize Jezdci časem se dozvídáme, že to JE možné. Ale agentura jezdci časem vznikla právě proto, aby podobným věcem zabránila. Proč? Jednoduché. Zahrávejte si s časem... a známý svět by se mohl změnit k nepoznání.

Kniha na nic nečeká a velice rychle se ponoříte do příběhu. Doslova ponoříte, protože začíná patnáctého dubna 1912 uprostřed Atlantického oceánu. Už se chytáte? No ano, nepotopitelný Titanic jde ke dnu. Liam O'Connor, šestnáctiletý stevard, pátrá na nižších palubách po opozdilcích. Jediný, koho nachází, je tajemný stařík, který mu oznámí, že za několik málo minut zemře. Ale má na vybranou; dostává nabídku pracovat pro agenturu Jezdci časem, která zabraňuje změnám minulosti. Liam si volí život. A pak nic... když se probere, zjistí, že se ocitl v roce 2001. Spolu s ním byly naverbovány dvě dívky: Madeleine Carterová, která měla roku 2010 zemřít při pádu letadla a Sal Vikramová, která těsně unikla velkému požáru v roce 2029. Ale jejich nový život nebude o nic klidnější... na normálnost od teď mohou zapomenout!

Kdybych měla rozdělit druhy svého čtení, byly by tu tři kategorie. Pohádky, po Harry Potterovi a po Stmívání. Poslední dobrou čtu převážně poslední zmiňovanou (i když sem tam zabrousím i do předešlých dvou). Jezdci časem patří k těm výjimkám. Spíše než romantická knížka s paranormálním prvkem je to sci-fi. Příběh je vyprávěn ve třetí osobě z několika alternativních pohledů. Vyprávějící osoby spíše popisují děj, nedočkáte se zbytečně přehnaných myšlenkových úvah postav o morálních dilematech. Ani jednou jsem se nepřistihla při tom, že bych se nudila. Téměř jsem nebyla schopná knihu odložit a moje reakce po dočtení se sestávala z nesouvislých myšlenek typu "Páni, to byla jízda!" a "Kdy bude další díl?". Napínavosti ještě přidal fakt, že se pohledy jednotlivých vypravěčů střídaly v krátkých kapitolách, které často končily v nejlepším.

S knihami zabývajícími se cestováním v čase už jsem měla tu čest. Jako mladší jsem četla sérii 100% andělé (BB art, 2006-2007) a později trilogii Strážci času (Jota, 2006-2007). Žádná z nich ale nebyla tak drsná jako jezdci časem. Alex Scarrow se rozhodně nebojí násilí a smrti. Napovím vám, že velká část knihy se odehrává okolo období druhé světové války. To už o něčem vypovídá... Ale dočkáte se i několika změněných verzí budoucnosti, které taky nejsou zrovna ráj.

Liam, Maddie i Sal byli dobří vypravěči. Ale příběh žádného z nich mě neupoutal tak, jako když vyprávěl Bob. Bob je kapitola sama o sobě. Je to takzvaná podpůrná jednotka. Jak ho jednoduše popsat? Robot, ale z masa a kostí. Ti z vás, kteří znají Terminátora v podání Arnolda Schwartzenegera, budou vědět, o čem mluvím, když řeknu, že bylo úžasné sledovat, jak ve chvílích, kdy by každý uvažoval subjektivně, Boba zajímá jen procentuelní úspěšnost mise. Prostě moje nejoblíbenější postava.

Dost jsem si oblíbila i Liama, který to měl ze tří naverbovaných pravděpodobně nejtěžší. Představte si, že neznáte televizi, počítače, atomové bomby... to všechno je pro vás nepředstavitelné. A najednou se ocitnete téměř sto let v budoucnosti. Jako byste se ocitli na jiné planetě... a prostě se s tím jen tak vyrovnejte.

Konec knihy byl uzavřený, klidně by mohla stát sama o sobě. V Americe už existují tři pokračování, a další se momentálně píše. Doufejme, že i u nás budou prodeje dobré, a tím pádem se dočkáme přeložení všech dalších dílů. Můžete přispět tím, že Jezdce času zkusíte v blízké době i vy. Myslím, že věta "Nebudete toho litovat" je více než na místě.

85%

Chtěla bych poděkovat nakladatelství BB art za poskytnutí recenzního výtisku!