pondělí 31. října 2011

Andrea Cremer - Vzpoura RECENZE

Calle se Shayem se díky Hledačům podařilo na poslední chvíli dostat z hrůzyplného domu Bosquea Mara. U Hledačů našli azyl i spojenectví a konečně můžou být spolu. Jenže Calla se probudí z mdlob do děsivé nejistoty: netuší, co se stalo s členy její smečky, s její rodinou, a strachuje se o život Rena, mladíka, který jí byl už dávno předurčen jako životní druh. Poté co se do úkrytu Hledačů dostane Callin bratr Ansel, její nejhorší obavy se potvrdí… Cítí, že svůj útěk a jeho následky může odčinit jen tehdy, když se vydá zpět do Vailu a mladé vlky osvobodí. Naštěstí Hledače, kteří se jí ujali, nemusí nijak zvlášť přesvědčovat. Záchranná výprava začíná…

Obsahuje spoilery z prvního dílu!

Calla Torová měla až donedávna život přesně naplánovaný. Byla zaslíbena pohlednému Renieru Larocheovi a měla s ním vést vlčí smečku Ochránců. Jenže pak se všechno změnilo, když potkala Shaye a zachránila mu život. A utekla s ním. Teď bude Callin život úplně jiný – pokud přečká to, co přijde dál: dokáže přežít Vzpouru?

Příběh Vzpoury navazuje tam, kde Smečka skončila. Calle a Shayovi se podařilo utéct od Strážců a konečně mohou být bez obav spolu. Útočiště nalezli u Hledačů, kteří pro Callu už odmala představovali úhlavní nepřátele. Nic však není tak, jak bylo Calle řečeno. Nemůže si být jistá vůbec ničím. Navíc ji neustále sužují starosti o ty, které opustila – její rodinu i smečku. Jednou věcí si je Calla jistá: musí se vrátit a své blízké zachránit.

Vzpoura se nese v poněkud jiném duchu než Smečka. Zatímco u té převažovala spíše romantická část děje, pokračování má akčnější průběh. Po pomalejším rozjezdu, kde se Calla dozvídá svou skutečnou minulost; minulost, kterou jí Strážci zatajovali, se rozbíhá sled událostí, které bude čtenář číst se zatajeným dechem. A neoddechne si ani na konci, jelikož ten je stejně otevřený jako u Smečky.
S větší akčností jde ruku v ruce i větší drama. Zabíjení postav si Andrea Cremerová v prvním díle sice odpustila, ale pravděpodobně jen proto, že ve dvojce má dostaveníčko se Smrtkou o to více postav. Nouze není ani o zvraty – některé jsou docela očividné, další zase upřímně překvapí.

Staré známé charaktery z jedničky jsou doplněny o spoustu nových. Řeč je samozřejmě o Hledačích. Seznamujeme se například s Monroem, velitelem Hledačské skupiny; jeho dcerou Adne; přemoudřelým Silasem nebo vtipálkem Connorem. Obzvlášť ten posledně jmenovaný oživuje bojovou atmosféru svými trefnými poznámkami, díky čemuž si ho každý čtenář snadno oblíbí.

Z minulého dílu zůstává i Callina nerozhodnost ohledně Rena a Shaye. Příznivci Rena nejspíš nebudou nadšeni, jelikož nemá ve Vzpouře příliš prostoru. To málo romantiky, které se v příběhu vyskytuje, si pro sebe uzurpuje Shay. Ani on se odminula příliš nezměnil, jelikož nepřestal místy lézt na nervy svým pokrytectvím a žárlivostí. Těžko říct, jestli je tohle typický milostný trojúhelník, kde hrdinka sice pochybuje, koho si má vybrat, ale nakonec stejně skončí s tím, kdo ji tak přitahoval (v tomto případě Shay); nebo se autorka rozhodne, že to pojme netradičně a Calla skončí s klukem číslo dva (Ren). Možná budeme ještě překvapeni.

Když přirovnáme Vzpouru ke Smečce, tak sice ubylo romantiky a přibylo akce, ale vesměs se jedná stále o to samé. Takže těm, kterým Smečka neseděla, pravděpodobně nesedne ani druhá část, zatímco její příznivci si Vzpouru vychutnají. Ani rychlý překlad (Vzpoura byla v Čechách publikována zhruba měsíc a půl po vydání originálu) knize ani v nejmenším neuškodil - v knize jsem nenašla žádné pravopisné chyby - dobře to zvládli! :)

Napínavý styl psaní, zajímavé postavy, vtip, trocha té romantiky… co více si může čtenář literatury pro náctileté přát?
80%

P.S. TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN! TEAM REN!

Moje původní recenze na Fantasyi