neděle 6. listopadu 2011

Lisa McMann - Procitnutí RECENZE

Sedmnáctiletou Janie už nebaví, že se stále propadá ostatním lidem do snů, zejména pokud ten, komu se zdají, někam padá, ocitá se na veřejnosti nahý nebo sní o svých erotických tužbách. Janie se nemůže nikomu svěřit - neuvěřili by jí a mysleli by si, že je blázen. A tak žije se svou schopností jako s nechtěným prokletím, které neumí ovládat. Pak se jednou propadne do noční můry, z níž jí ztuhne krev v žilách. Poprvé není v něčí zvrácené duši jen pozorovatelem, ale i účastníkem...

Není nic lepšího, než se po náročném dni uložit do postele. Odpočinout si, načerpat síly, možná si nechat zdát i nějaký hezký sen... Ale hezký sen se může během okamžiku změnit v noční můru. Přesně to jsou sny pro Janie Hannaganovou - otravné, nepříjemné a někdy děsivé. Jí se totiž sny nezdají; je vtahována do snů někoho jiného a vůbec z toho není nadšená...

Janie Hannaganová není v žádném slova smyslu normální holka. Největším zájmem její matky je sklenička alkoholu a Janie se už odmala musela starat sama o sebe. Pilně se učí, k tomu ještě trvdě pracuje, protože by ráda šla na vysokou školu. A pokud se ocitne v blízkosti někoho, kdo usne, začíná ještě větší problém - takový, vůči kterému se její předchozí problémy zdají jako hračka - je vtažena do spáčova snu a musí přihlížet bez ohledu na to, jestli to chce. Mnohokrát je svědkem něčích erotických snů, nočních můr nebo "nahých snů". Stává se jí to ve škole, v jedoucím autobuse nebo dokonce i při řízení automobilu. Ne, její život opravdu není lehký.

Od téhle knížky jsem čekala něco úplně jiného! Čekala jsem hrdinku s milující rodiou a domkem na předměstí, s paranormální schopností, pomocí které řeší nějakou paranormální záhadu. A bylo to něco zcela jiného. Výborně jiného.

Kniha je psaná neobvyklým způsobem - ve třetí osobě přítomného času. Na začátku to je trošičku podivné, ale rychle si zvyknete. Celou knihu provází časové údaje, takže vždycky na minutu přesně víte, kolik času uběhlo od minulého zápisu. Roky, měsíce, dny i minuty... nebudete zmateni.

Asi polovina knihy je popisem snů, kterým hlavní hrdinka čelí čelí. Od úplného začátku, kdy měla osmiletá Janie ve vlaku první "sen"; přes její první pokusy, jak svou otravnou schopnost zvádnout a třeba ji i proměnit v něco užitečného... Sledovat Janiinu proměnu bylo opravdu zajímavé. Celou dobu jsem s ní sympatizovala a držela jí palce. V Procitnutí se neustále střídá realita s fantazijními snovými světy a mohlo by to působit zamteně, ale i to je dobře promyšleno: sny jsou psány jiným písmem, takže vždycky víte, co je realita a co jsou výplody něčí mysli.

Jak už jsem psala na začátku, čekala jsem nějakou konkrétní paranormální záhadu, ale to se nestalo. Procitnutí řeší spíše Janiinu schopnost a její možnost pomocí ní zasahovat do světa obyčejných lidí. Působí to na mě, že Procitnutí je příprava na další díly Lovkyně snů, kde se to více rozjede.

A vůbec celé téma snů je dost originální, a dobře podané. Po přečtení jedné knihy se to těžko soudí, ale řekla bych, že Lisa McMann je opravdu dobrá spisovatelka. Smála jsem se, byla jsem napnutá, a po přečtení knihy jsem okamžitě dostala chuť na čtení dalších dílů. Je to napsané tak opravdově (až na to chození do snů) a přirozeně. Nebyla by to správná YA kniha, kdyby v ní nebyla i romance. A musím říct, že ani u ní neshledávám žádnou chybu. Pro mě je Procitnutí jednoduše perfektní.

Do Procitnutí jsem se zamilovala. Patří k nejlepším knihám tohohle roku. Doporučuju vyrazit do knihkupectví a "ulovit" tam první díl trilogie Lovkyně snů.

95%

Chtěla bych poděkovat nakladatesltví Fragment za recenzní výtisk knihy!