neděle 20. listopadu 2011

LJ Smith - Odhalení RECENZE

Kaitlyn je studentka střední školy. Kvůli svým nezvyklým očím a jasnovideckým schopnostem má pověst čarodějky. Lidé se jí bojí, a proto nemá žádné přátele. Přijme tedy pozvání do Zetesova institutu, kde bude moci začít nový život a studovat s vrstevníky s podobným neobvyklým nadáním. Kaitlyn zde pozná dva přitažlivé spolužáky, pohledného Roba, který svou léčivou silou rozdává jenom dobro, a tajemného a nebezpečného Gabriela. Studenti postupně začínají zjišťovat, proč byli do institutu přivedeni. A Kaitlyn se musí rozhodnout, komu má věřit... a koho bude milovat.

Čtenář přijde do knihkupectví. Rozhlíží se, co ho zaujme. Zpozoruje pěknou fialovou knížku. Přečte si anotaci a pořád váhá... Pak se pozorněji zadívá na přední stránku. To napsala LJ Smith? Tak takovou slátaninu kupovat nebudu. A odejde si koupit něco jiného. Přesně takové reakce byste se dočkali od spousty čtenářů YA literatury. Všem, kdo mají takový názor, doporučuju, aby četli dál!

Čarovné oči...
Kaitlyn Fairchildová chodí na střední školu, kde zastává post onoho studenta, který je věčně sám, nikdo se s ním nebaví a drby o něm už se ostatní žáci neobtěžují maskovat. Je to přece ta bláznivá čarodějka! Ta chladná, s  divnýma očima! Ta, co si kreslí zvláštní obrázky, které předpovídají budoucnost! Není proto divu, že když k nim do školy přijde Joyce, která tvrdí, že Kaitlyn uspěla v testu, který zkoumal, zdali nemá někdo ze studentů hodně vyvinuté mimosmyslové vnímání, a nabídne jí, že může odjet na rok do Zetesova výzkumného institutu v Kalifornii, Kait dlouho neváhá a její nabídku přijme.

Fialový Institut
A není sama: v Institutu bude mít čtyři spolubydlící: milou Annu, která se rychle stane její kamarádkou; potrhlého Lewise; okouzlujícího Roba a nebezpečně vypadajícího Gabriela. Pak se začnou dít podivné věci a Kait má najednou pocit, že ne všechno v Institutu je tak, jak to vypadá...

Příjemné počtení...
Upíří deníky jsou s každým dalším dílem větší a větší slátanina. Jen velmi málokrát zanevřu na sérii, a nedočtu jí, ale po x-tém dílu už se to prostě nedá. Takže se nedivím potenciálnímu čtenáři, že na LJ už zanevřel a nechce s ní mít nic společného. Ale tohle by měla být kniha, kvůli které je LJ známá. Není to nic přeborného (viz například Hunger Games), ale nic hrozného. Je to milá, oddechová knížka. Vyzdvihuje fakt, že LJ nepíše samé braky, ale skutečně umí napsat příběh, u kterého se nechytáte za hlavu a umí vytvořit postavy, které nejsou každým svým činem protivnější a protivnější.

Jako Damon a Stefan...
Co se týče vztahové roviny, tak spíše zaujme Gabriel (když bych to přirovnávala k Deníkům, tak trochu jako Damon); určitě více než Rob (aka Stefan). Celou dobu si čtenář říká: Půjde hrdinka za svou láskou na první pohled, nebo se zlý hoch změní a ona si nakonec vybere toho zajímavějšího? Gabriel je velice zajímavou postavou, už jenom proto, že se na začátku neví, jakou má vlastně schopnost a to pohání ve čtení, jako každá správná tajemnost.

Správně se rozvinula i nevztahová číst příběhu. Lehce se vyvíjí a i když spíše než na akci je zaměřena na řešení záhad, nuda nehrozí. Ve chvíli, kdy už to ani nečeká, se totiž čtenář dočká zvratu. A potom dalšího. Knížka je docela tenká, takže sice není čas poznat do hloubky všechny postavy, ale na to snad dojde v dalších dílech.

Celkově bych to doporučovala, pokud nechcete nic složitého ani tlustého. Opravdu pěkné počtení na oddech.

80%