sobota 14. ledna 2012

RECENZE: Cat Clarke - Jako v pavučině: Psychologický thriller, který jen tak neodložíte


Skvěle napsaný příběh s nečekaným koncem, díky obsahu a jazyku je vhodný pro čtenáře od 16 let. Kniha se dostala do prestižního žebříčku bestsellerů britského listu Sunday Times v kategorii Young adult.
Hlavní hrdinkou je sedmnáctiletá středoškolačka Grace, která se probudí v bílém pokoji a poslední, na co si vzpomíná, je to, jak byla vyvedena z místního parku, kam přišla, aby spáchala sebevraždu. Rychle jí dochází, kdo je její věznitel. Je to Ethan. Kromě nábytku, oblečení a jídla, jež jí pravidelně nosí, nenechal v pokoji nic jiného než tužky a papír, aby mohla psát. Je tak donucena znovu se vracet ke všemu, na co chtěla navždy zapomenout.

Bez spoilerů!

Určitě už se vám stalo, že od zajímavé knihy vás odrazuje obálka, na kterou se nedá koukat? Na Jako v pavučině (Entangled) jsem se neskutečně těšila, ale pak když jsem viděla českou obálku... Prostě moje nadšení pohaslo. Takže místo koupě knihy jsem si ji půjčila až z knihovny. Ale určitě všichni znáte přísloví "Nesuď knihu podle obalu." Takže tahle recenze je hlavě pro ty, kteří tomu souzení, stejně jako já, někdy neodolají.

Depresivní realita
Pokud patříte do věkového rozmezí 13-25 let, pravděpodobně čtete knihy Young Adult. Těmi se to u nás v poslední době jenom hemží. A takových 98% z nich jsou americké knihy, které často připomínají americké romantické komedie, někdy končící až nereálně dobře. Neříkám, že je to případ všech, ale hodně z nich. Proto pro mě bylo trochu nezvyklé přečíst si knížku Cat Clarke. Ta totiž v sobě má všechna ta témata a osobní pohromy, které si některé hrdinky, zhroucené z toho, že je jejich třpytivý upír milovaný kluk opustil, ani nedokážou představit. Sex, drogy a alkohol jsou jenom tím lehčím, co se v knize probírá. Autorka se totiž nebojí zajít ještě dál a představit nám sebevraždy, sebepožkozování a  tu největší zradu - všechno v jednom, prostě takové all inclusive. A podává to tak, že má čtenář pocit, že se to nejen může stát, ale dokonce se to stalo. A tím pádem se nemůže divit, že je kniha poněkud depresivní.

Napínavý thriller
V knize probíhají paralelně dva příběhy. Teď a Předtím. Teď, část značně menšího rozsahu, ukazuje únosce Grace a  její postupné vracení se k tomu, co se stalo předtím. Předtím je Gracein příběh o tom, co ji vedlo k tomu, že chtěla spáchat sebevraždu. A čtenář se prostě chce dozvědět, co ji k tomu vedlo. A je mu jasné, že se k tomu stejně jako Grace musí dostat postupně. Už jenom proto se kniha dost těžko odkládá. (Významně doporučuju číst někdy, kdy je dost času na zhltnutí naráz). Ani ve chvíli největšího smutku a deprese nad knihou není možné přestat číst. Jednoduše je potřeba pokračovat dál. Kdyby (tak ráda bych napsala "Až") tahle kniha byla film, jednoznačně by to byl thriller.

Určitě to skončí takhle. A nebo ne?
Možná se stejně jako já vyžíváte v uhádnutí záhad. Napínavé knížky k tomu vyloženě svádějí. Takže není žádný div, že je to i případ Jako v pavučině. Měla jsem neuvěřitelné nutkání přetoit knížku dozadu a přečíst si konec, jen abych nemusela procházet tím zdrcujícím a depresivním prostředkem, jen abych si mohla potvrdit svoji teorii. Nakonec jsem měla v něčem pravdu a v něčem ne. A jsem ráda, že jsem nepřeskočila ke konci. 

Šťastně až na věky
...se nekoná. Kdyby mě otevřené konce tolik neštvaly, řekla bych, že to byl z autorčiny strany geniální tah. Tuhle knížku totiž jen tak nedostanete z hlavy. Číst ji byl dost silný zážitek. A emociálně vyčerpávající. Pokud unesete trochu depresivní literatury, určitě si knížku pořiďte. Rozhodně stojí za víc, než její obal. Doporučuju ji hlavně těm, kterým se líbila kniha Krásné zlo od Rebeccy James (ve slovenštině to je Krásna beštia). Ta je založená na podobné stylu připomínajícím psychologický thriller.

90%

6 komentářů:

  1. tá obálka je fakt hnusná... originálna je oveľa krajšia (a to nehovorím len preto, že tá modelka tam má červené vlasy)
    príbeh vyzerá veľmi zaujímavo a veľmi depresívne... rozhodne by som si ju chcela prečítať.. pekná recenzia :)

    OdpovědětVymazat
  2. Díky :)
    Je zvláštní, že jsem na blogu Cat Clarke našla článek, a jí se ta obálka líbila! I když u ní to bylo možná trochu zamlženo samým nadšením, protože psala, že je to její první vydání v překladu :)
    Jestli si ji chceš přečíst, sáhni spíš po anglické verzi... jednak kvůli obálce (taky mám slabost pro červené vlasy a červenou vůbec) a jednak proto, že v knize je pár chyb - netuším, jestli je to vina překladatelky nebo redaktora, ale prostě jsou - na tom jsem v recenzi nějak pozapomněla.

    OdpovědětVymazat
  3. Ono by možno vyzerala o niečo lepšie tá obálka keby tam nebola práve táto holka... jej tvár je mimoriadne nesympatická plus to pozadie a celé dokopy je to také nevýrazné... ale Cat sa môže zdať že to pasuje k príbehu :)
    oukej budem na to myslieť ďakujem :)

    OdpovědětVymazat
  4. Je škoda, že obálka odradí tolik potencionálních čtenářů... přitom obsah knihy může být opravdu dobrý. To by se stávat nemělo! Když jsem český obal viděla poprvé, první co mě napadlo bylo, jestli jim v tom nakladatelství nehráblo, předělávat tak pěkný obal na... toto.

    Každopádně tvoje recenze mě hodně navnadila a po knize se mrknu v knihovně. ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak ta obálka by mě sice vyloženě neodradila, ale nejspíš ani nezaujala :) Na tuhle knížku už jsem koukala v angličtině, ale nějak mi uniklo, že existuje i český překlad :) Díky za tip, tvoje recenze je takový správně navnazovací, takže se po knížce nejspíš co nejdřív porozhlédnu :)

    OdpovědětVymazat
  6. Tuhle knížku jsem taky četla. Byla překvapující někdy i šokující a depresivní, ale záhadným způsobem se nešlo od ní odtrhnout.

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)