čtvrtek 9. února 2012

Cecily von Ziegesarová - To je Ona 4 Nezapomenutelná RECENZE

Každá dívka o tom sní. Některé se takové narodí. Jak daleko je jedna z nás ochotna zajít, aby se o ní říkalo… TO JE ONA?
Mít spolubydlící na elitní internátní škole Waverly Academy obvykle znamená bavit se každý večer a vlastnit dvojnásobné množství oblečení. Jenže Callie Vernonová holčičí povídání před spaním nevyhledává a o kašmírové svetříky se dělit nechce. Určitě ne s mladší, růžolící Jenny Humphreyovou. Když se Jenny povede přebrat Callie dlouholetého přítele Easyho Walshe, nemá Callie špatné svědomí ani z jednoho polibku, který si s ním od té doby vyměnila. Dobře, trochu ji to možná hryže, ale rozhodně ne tolik, aby si tu pusu neužila. Teď jen zbývá, aby Easy přestal nesmyslně váhat a konečně poslal Jenny k šípku!
Zatímco se tyhle dvě dělí o kluka, ostatní obyvatelky Dumbartonu se dělí o své starosti a pocity. Pro ty účely mají nový klub jménem Dívčí svět. Holky tmelí dívčí kolektiv, každá se svěřuje s nejtajnějšími příběhy a odpouští si dávná příkoří. Jakkoli to vypadá senzačně a všechno funguje, pořád existují témata, která nikdo neotevírá – například která z nich chodívá po setmění ven – a s kým.
Je jenom otázkou času, za jak dlouho ta ohromná dívčí síla vybuchne a přemění se v ohlušující dívčí válku. Boje budou dobře slyšet až za dumbartonské zdi porostlé břečťanem – o vítězce se totiž bude říkat, to je ona.

Recenze neobsahuje spoilery!
Když se řekne Cecily von Ziegesar, většině lidí pravděpodobně naskočí série Gossip Girl, podle které byl natočen i stejnojmenný seriál. Na rozdíl od Gossip girl, To je ona není série, která by u nás byla bůhvíjak známá, takže dneska to bude spíše obecně o sérii.

Kdo je vlastně ta ONA?
Jenny Humphreyová přijíždí z New Yorku na internátní školu Waverly Academy. Svojí minulost chce nechat za sebou, touží jen po jednom: stát se někým populárním a oblíbeným. Dostane se na pokoj s Callie Vernonovou a Brett Messerschmidtovou, které patří mezi nejpopulárnější dívky na škole. Jenny to rozhodně nebude mít lehké, pokud chce mezi svými bohatými a krásnými spolužáky uspět, ale nehodlá se vzdát bez boje. Zvlášť když jde i Easyho Walshe, roztomilého kluka, který jako by neměl jedinou chybičku. Tedy vlastně jednu jedinou; přítelkyni už má: nikoho menšího než Jennyinu novou spolubydlící Callie...

Svěží oddychovka
Nemáte někdy dost těch děsně napínavých knih, které dočítáte ve dvě ráno? Pokud se vám tohle už někdy stalo, tak vězte, že u To je Ona to nehrozí. Děj je zajímavý a člověk nemá problém pokračovat ve čtení, klidně knihu i přečíst na dva zátahy; na druhou stranu to není jedna z TĚCH knížek, které odložit se slzami v očích orámovaných hlubokými kruhy, protože jste jednoduše museli dočíst, nehledě na pozdní noční hodiny. Takové knížky se někdy hodí, i kdyby pouze kvůli tomu, abyste si oddychli (a pro změnu se trochu vyspali).

Tohle není Gossip Girl
Mám Gossip girl přečteno, a v jednom období jsem to prostě zbožňovala. Ty názvy miluju dodnes. Ale to už je pár let, a s postupem času - a s každým dalším dílem - mi připadalo, že už je to moc - když napíšete třináctidílnou sérii, někdy v polovině vám začnou docházet nápady a neustále se bude opakovat to samé. Co se týče To je Ona série, tak je to sice podobné, ale vždycky mi přišlo, že se to čte lépe. Jakoby se autorka už vypsala a měla lepší nápady, které jí ani ve čtyřce nedocházejí, spíš se to lepší. Ani několikanásobný "re-reading" série mi dojem ze čtení nezkazil.

Vybírám si A...počkat, B! nebo snad A?
Je tu ovšem určitá spojitost s Gossip Girl. A to jsou postavy, které jsou sice přejmenované, ale charakter mají podobný. Skoro každou postavu by šlo přirovnat k nějaké ze Super drbny. Vůbec nejvíce je to vidět na milostném trojúhelníku Jenny-Easy-Callie. Obě holky jsou fajn, každá trochu jiné povahy, ale Easy (zvlášť v Nezapomenutelné se to začalo projevovat) se chová jako pitomec, který když má jednu, tak chce druhou; nikdy není spokojen. Tohle Easyho "vybírání" mě začíná štvát, a nejvíce mě štve, že přesně tohle bylo i jiné autorčině sérii, no tipněte si ve které... Ať si konečně vybere, kluk měnící názory vůbec není fajn! Postavy jsou opravdu různorodé, od klaďáků až po záporáky, kteří jsou tím svým zvláštním způsobem sympatičtí... oblíbeného hrdinu si mezi nimi jistě vybere každý.

Co rok, to díl - to bude na dlouho
Cecily von Ziegesarová píše podstatně rychle. To je ona je už ukončená série, celkem 11 dílů. A to je právě ten problém. Může se stát, že se série začne postupně degradovat. Ale zatím jsme u čtvrtého dílu a ohledně dalších dílů je to pouze hypotetické. Hlavní problém dlouhé série spočívá v tom, že u nás série vychází rychlostí přibližně jeden díl za rok. Tímhle tempem všichni původní čtenáři (spíše čtenářky, co si budeme namlouvat ;-) ) vyrostou z věku, kdy je něco takového baví. To je ona má potenciál hlavně mezi náctiletými dívkami, teda zhruba ve věku 13-19 let. A starší čtenářky pak spíše sáhnou po něčem jiném, trochu dospělejším. Což by vedlo k zastavení vydávání série. A to by byla škoda, jelikož je to opravdu příjemné počtení...

Pro mě velice dobrá série, i když tenhle díl byl slabší než tři předchozí, pořád je to kousek, který si s radostí vystavím :) Doporučuju spíše mladším čtenářkám, kterým se to jistě bude líbit. :)
85%

Chtěla bych poděkovat nakladatelství BB art za poskytnutí recenzního výtisku!