pondělí 19. března 2012

Rick Riordan - Bohové Olympu:Proroctví RECENZE

Ve světě bohů nemůže být ani chvíli klid. Je to jen půl roku, co polobohové spolu se svými mocnými rodiči porazili Titány, a Percymu se nepodařilo vyvarovat se trablů – dokonce se ztratil! Ale to můžeme být jenom rádi, protože tím začíná další skvělé dobrodružství!

Jason se probudí v autobuse a nemá ani ponětí o tom, kde je, jak se tam octl, či dokonce kdo je. Nepoznává svého nejlepšího kamaráda Lea ani svoji přítelkyni Piper. Pak je ale velice nepřátelská skupinka větrů málem shodí do Grand Canyonu. Naštěstí jsou zachráněni a odvezeni do Tábora polokrevných. Tam se příliš neohřejí – po pár šokujících vysvětleních, zahrnujících bohy, kteří skutečně existují a fakt, že každý má mezi bohy rodiče, se vydávají na výpravu. Jde jen o záchranu světa, takže žádný stres…

„Bude to nebezpečné,“ varovala ho Nyssa. „Strádání, nestvůry, hrozné utrpení. Možná se nikdo z vás nevrátí živý.“
„Aha.“ Najednou se už Leo netvářil tak nadšeně. Pak si uvědomil, že na něj všichni koukají. „Vlastně… No paráda! Strádání! Strádání miluju! Jdu do toho.“ (str. 127)

Už před vydáním Proroctví jsem si prohlížela nějaké recenze a hodnocení, ale i přesto jsem příliš nevěděla, co čekat. Nebude to jenom laciná kopie Percyho Jacksona, která bude postrádat to, co mě na Percym tolik bavilo? A prvních pár stránek jsem si opravdu říkala, že to není tak dobré jako Riordanova první série. Protože kopie to opravdu není. Percy Jackson má svůj specifický humor, co pár stránek jsem se jeho vypravování v první osobě zasmála. Tomu napomáhal i fakt, že Percymu je na začátku prvního dílu pouhých dvanáct let. Během série Percy vyspěl a jak ukazují Bohové Olympu, spolu s ním i jeho stvořitel, Rick Riordan. Jeho nová kniha působí mnohem dospěleji a vážněji. A přitom, ač se zdá, že to nejde dohromady, jsem měla pocit, jako že se shledávám se starým známým, protože v některých věcech se Riordan rozhodně nezmění. ☺

Bohové Olympu jsou vyprávěni ve třetí osobě a ve vypravování se střídají Jason, Piper a Leo. Ani jeden z nich není „nový Percy“, i když nejblíž k tomu má asi vtipálek Leo. Každý z hlavních hrdinů je trochu jiný a ani u jednoho jsem si neříkala: „Ať už vypravuje někdo jiný, tohohle nemám ráda…“. Všichny jsem si oblíbila, ale můj favorit je rozhodně Leo.

Leo se zvedl a oprášil se. „Já toho kreténa nesnáším. ‚Jsem Dylan. Jsem tak boží, že bych chtěl chodit sám se sebou, ale nevím jak! Nechceš se mnou chodit aspoň ty? Máš z pekla štěstí!‘“(str. 12)

Já osobně čtu hodně young adult romancí. A co je moc, to je moc. Takže pořádné dobrodružství, pořádné fantasy, od kterého se člověk nedokáže odtrhnout, je alespoň jednou za čas potřeba. A to tohle je. Jsou knihy, od kterých si člověk potřebuje alespoň na chvíli odpočinout, odložit je a načerpat sílu. Protože číst je v kuse už je unavující. Tohle není ten případ. Autor zvládá dodat některé indicie k vyřešení záhady, takže chtě nechtě musíte hádat, jak to bude pokračovat… a abyste se dozvěděli, jestli máte pravdu, nezbývá nic jiného než knihu dočíst. A i kdybyste měli pravdu, stejně vás ta dokonalá promyšlenost dostane.

100% Takových knih není nikdy dost! Přečíst těch více než 500 stránek mi trvalo o něco přes 24 hodin.

Na závěr připojuju svoji bezprostřední reakci po dočtení knihy, kterou jsem poslala kamarádce. Po tom, co jsem se dostatečně sebrala ☺

OH MY GOD!! OH MY GOD! riordan je tak neskutecne bozi spisovatel a nenavidim nakladatelstvi ze nevyda tu dalsi knihu hned a taky riordana ze zatim napsal jen dva dily a OH MY GOD ta kniha byla proste uzasna!!!!!!!

P.S.: neberte to vážně, já nakladatelství zbožňuju, že takovou knihu vydali ☺

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku knihy!