pátek 9. března 2012

Ursula Poznanski - Erebos RECENZE

Erebos čtenáře zaujme už jen svým podtitulem. Hra, která zabíjí? To by mě zajímalo, o čem to asi bude… A přesně to by zajímalo i středoškoláka Nicka. Jeho spolužáci si mezi sebou předávají tajemné balíčky, a když se DVD s nápisem „Erebos“ konečně dostane i k němu, je zvědavý, co na té hře všichni mají. To velmi brzy pochopí, jelikož ani on se od hry nemůže odtrhnout… ale co jsou zač ty tajemné úkoly, které dostává od posla se žlutýma očima? Jaké cíly sleduje hra tím, že ho posílá vykonat zdánlivě nedůležité věci ve skutečném světě?

Hlavní plus téhle knihy spočívá v tom, že se prostě musíte dozvědět, o co tu sakra běží. Od první chvíle, kdy se do knihy začtete, je totiž tajemná jako hrom. Od podivných úkolů, které hlavní hrdina dostává od posla, až po ještě tajemnější události, které se zároveň dějí v Nickově okolí.

První pětina je celkem zajímavé objevování, příběh se pomalu rozjíždí. Poté se to ale horší. Kniha se omezuje spíše na popisování světa Erebosu, což není zas tak zajímavé – ne v takovéhle míře. Naštěstí zhruba po polovině knihy nastane zvrat a věci se znovu dají do pohybu. Druhá polovina knihy je opravdu perfektní a vygraduje do ještě perfektnějšího konce. Autorka vše úžasně promyslela tak, že do sebe všechno zapadá a dává to smysl. Vysvětlení Erebosu (hry) můžou být možná někteří zklamaní, ale podle mě je výborné - nedokážu si představit lepší závěr.

Ve hře je věrně zobrazena závislost na počítači. To je v dnešní době velice aktuální téma. Máte někdy pocit, že se od počítače nemůžete odtrhnout? Že si s někým chcete ještě pět minut chatovat? Že musíte dohrát ještě alespoň jeden level té super hry, vždyť vám to zrovna tak jde? Přesně to se stalo i hráčům Erebosu. Stali se na hře doslova závislí, nespali kvůli ní, zatahovali školu a udělali by cokoliv, aby mohli hrát dál. Erebos dokonale ukazuje, co všechno jsme schopni udělat, jen abychom se dostali ke zdroji své závislosti.

Na rozdíl od většiny dnešních knih pro mládež není Erebos paranormální, možná trochu sci-fi, ale pořád ne tak zcela nereálný. Rozhodně ve vás zanechá dojem, že by se něco takové mohlo stát. Což je trochu děsivé.

Další plus je, že kniha neobsahuje žádný otřepaný milostný trojúhelník. Trošička romance tam je, ale to je v úplně každé knize. A ani trochu to tam nevadí, rozhodně to nepředstavuje polovinu děje, nebo, nedejbože, skoro celý děj. Erebos je kniha, která zaujme i kluky i holky.

Dávám „jenom“ 70%, a to za již zmiňovanou druhou třetinu knihy, která nebyla tak perfektní, jako zbytek. Ale i tak je Erebos kniha, která by určitě neměla ujít vaší pozornosti. Ale pozor! Jakmile se začtete, může se stát, že se na Erebosu až do přečtení poslední stránky stanete závislí!

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku knihy!