pondělí 23. dubna 2012

Julie Kagawa – The Immortal Rules RECENZE: Když je svět ovládán upíry…

Dystopičtí upíři? V tuhle sérii jsem neměla příliš velké očekávání. Měla jsem pocit, že už to bude příliš překombinované a přitažené za vlasy. Kdyby to psal někdo jiný než Julie Kagawa, jejíž Iron Fey sérii mám velice ráda, snad bych to ani nezkusila. Mohlo to být buď naprosto skvělé nebo úplný propadák. Bude to spíše dystopie nebo upířina? S velkým napětím jsem se pustila do čtení.

Je libo šálek krve, můj pane?

Svět ovládají upíři. Lidé musejí pravidelně dávat krev svým pánům. Allison Sekemoto žije v New Covingtonu, jednom z upířích měst. Je Neregistrovaná, což sice znamená, že nemusí dávat krev, ale taky nemá přístup k žádnému jídlo a musí se o sebe postarat sama. Je to sice těžký život, ale nějak to zvládá. Ale jednoho dne stojí Allison před velice těžkou volbou – buď zemře, nebo se stane upírkou. Ač upíry ze srdce nenávidí, vybere si přežití. Učí se jak přežít jako upír a ovládat svoje nové schopnosti. Postupně přichází na to, že i když je upírka, nemusí být netvor…

It was almost better to be caught by the hungry, soulless vampires; the most they would probably do was drink your blood and leave you to die. Humans were capable of far, far worse. (str. 59)

Změna je život

Každým rokem je hitem něco jiného. Má úspěch Stmívání a jeho třpytiví mučedničtí upíři? Tak sem s upířinami. Svět se nezajímá o nic jiného než o post - apokaliptický svět Hunger Games? Napíšu dystopii, napadne autory. Ale stejně jako oblečení, i témata knih vyjdou z módy. Julie Kagawa si to uvědomila a rozhodla se, že se pohne dál dřív než všichni ostatní. Vždyť smíchání těchto dvou žánrů ještě nikdo nezkusil (alespoň o tom nic nevím). Nebála se riskovat a vyplatilo se to.

Mimochodem, jsem upírka

Kolik už jste četli knížek, kde byla nadpřirozená bytost hrdinka a hrdina normální smrtelník? Vsadím se, že velice málo. Mohou to být lovkyně upírů, poloupírky, zamilované do upíra, ale nikdy ne samotná upírka. To je první věc, která se mi na The Immortal Rules líbila. Allison se nespoléhá na to, že ji někdo ochrání, vždycky se o sebe dokáže postarat sama. Silných hrdinek typu Katniss a Rose není nikdy dost. Allison se k nim směle může přidat.

“You are a monster.” Kanin’s deep voice droned in my head again, as I forced myself to move, to walk away. “You will always be a monster—there is no turning back from it. But what type of monster you become is entirely up to you.”(str. 344)

Kdo půjde pod drn?

Další výjimečnou stránkou této knihy je její temnost. Autorka se se svými postavami opravdu nepáře. Chvílemi jsem se o hlavní hrdinku docela bála – jev zřídka se objevující v Young Adult knihách. Rozhodně počítejte s tím, že se během knihy setkáte s pěknou hromadou mrtvol. Opravdu to není idylická pohádka… Přiznávám, že konce knihy jsem se už dlouho tolik neděsila.

Jdeme dál…

Pokud mi na knize něco chybělo, tak vtipné hlášky, kterými nás Julie Kagawa zásobovala v Iron Fey. Pár jich tam sice je, ale ne tolik. Ale to naprosto vynahrazuje napínavost celé knihy. Pořád se něco děje. Autorka se dlouho nezdržuje u jednoho místa, jednoho tématu. Střídá se tam více než několik míst, pořád se putuje dál a dál. S nejrůznějšími zvraty přicházejí i změny cíle hlavní hrdinky. Nic se zdlouhavě neprotahuje, což je dobrá věc u skoro pětiset stránkové knihy.

Dumping the tent onto the ground, I studied it fiercely.
All right. I can do this. How hard can it be, really? Kneeling, I picked up a long metal spike, frowning. What in the world?
Are you supposed to stab someone with these? Do tents come with vampire-slaying kits?(str. 234)