úterý 22. května 2012

Kiera Cass - The Selection RECENZE

O tom, že podle obálky se kniha soudit nemá jsme se mohli přesvědčit hned v několika případech. Ale když ony jsou tak hezké…

Opět tu máme dystopický svět. Po třetí světové válce na místě bývalé Ameriky vznikla země Illeá, kde se lidé rodí do kast. To, v jaké kastě se narodíte, rozhoduje o všem. Jakou budete mít práci, kolik za ni budete dostávat peněz, jestli budete mít hlad… A šance na změnu kasty je téměř nemožná. Jednou z takových možností je právě Selekce, reality show, ve které si princ vybere svou budoucí ženu. America Singer je nejspíš jediná dívka, která z této příležitosti není nadšená. Patří do páté kasty, která se zabývá uměním a tajně chodí se svým kamarádem z dětství, Aspenem. Ten sice patří do nižší kasty než ona, ale i tak je odhodlaná si ho vzít, navzdory tomu, že se to její rodině nebude líbit.  Ale pak se stane jednou z pětatřiceti dívek, které pojedou do paláce a v přímém přenosu budou soutěžit o srdce prince. A její pečlivě naplánovaná budoucnost se začíná hroutit…

Nejdřív ze všeho musím napsat, že tahle recenze nebude pěkná. Bude to dlouhé, bude to sarkastické, bude to kritizující. Ale pěkné ne. Některé knížky jsou tak hrozné, že se u nich člověk baví. A tohle je ten případ. Takže pokud neradi čtete recenze, ve kterých se příliš kritizuje, byli jste varování! xD


Úterý a Amerika se ucházejí o prince Klaxona

Hned první absurdita této knihy jsou ta jména. No dobrá, možná to někomu tak nepřijde, ale myslete na ty ubohé děti. Já osobně bych umřela, kdyby na mě volali Ameriko. Či Aspene. (co to má Kiera Cass s tím zeměpisem?) pak tam byla dívka jménem Tiny (neboli Malinká).Vrchol byla jedna z pětatřiceti vyvolených, kterou její ubozí rodiče pojmenovali Tuesday – úterý. „Ahoj, Úterý, jak se máš?“ „A co budeš dělat v úterý, Úterý?“ Další ze sbírky jmen byl princ Maxon, kterého jsem si překřtila na prince klaxona, když jsem jeho jméno přečetla špatně.

Nejsem pro tebe dost dobrý… po stodvacáté první

Jestli si ještě jednou přečtu knížku, ve které se dva rozejdou kvůli tomu, že on tvrdí, jak moc je pro ni špatný, tak začnu mlátit hlavou do zdi. Zvlášť když ona řečená dívka kvůli onomu zmíněnému chlapci neustále naříká a myslí na něj. Ne,“Je to blb, budu chvíli smutná a pak si najdu někoho jiného.“ ale „Ach bože, nikdy nebudu nikoho milovat tak moc. Nechceš mě náhodou zpátky? Ano? Samozřejmě ti odpouštím tu mizérii, kterou jsem si kvůli tobě prošla, lásko.“

A…Akce! Nebo ne?

Možná jsem to špatně pochopila, ale podle mě by se v dystopiích mělo něco stát. Nějaký odboj proti vládě. Nějaká část, ze které bude čišet napětí a zlovolnost. Něco, co naznačuje špatnost systému a mizérii poddaných. Tady se ničeho takového nedočkáte. Těch několik „útoků“ na palác, které se tam odehrály, akčnosti příliš nepomohly. A několik holek chtivých vdavek a jejich soupeření mezi sebou se taky nepočítá. Dokonce ani ve chvíli, kdy hlavní hrdince někdo úmyslně – no představte si to! – natrhne šaty. To je sice Drama jako hrom... ale ne pro čtenáře. Až do konce se tam nic nestalo. Pořád jsem čekala, že se dočkáme nějakého speciálního odhalení na konec. Ale kdeže, skončilo to stejně nekačně jako to probíhalo. Hlavní problém systému je zřejmě nedostatek mejkapu. A občasný VELKÝ HLAD. Ale televizi a popcorn k ní máte? Tak to se máte velice špatně.

Špatný výběr věcí k obšlehnutí

Když se podíváte na knihy, které Kiera Cass přečetla a hodnotila (http://www.goodreads.com/review/list/5316639-kiera-cass?utf8=%E2%9C%93&shelf=read&sort=rating&per_page=100) bude vám hned jasné, od koho se snažila kopírovat. Hunger Games – tam si vezmeme tu reality show. A naivní mladší sestru. Stmívání – super! Edwardovský syndrom se mi hodí. Zajímavé je, že zrovna ty knihy, které se té její nejvíce stylově podobají – např. Pád – hodnotila hůře… Zatímco svojí knížce neváhala dát pět hvězdiček.

Neříkám, že jsem se u knížky nebavila. Byla hrozná, to jo, ale jak moc jsem se BAVILA hrdinčinou stupiditou… Takže pokud rádi čtete takové knihy; knihy typu Škola noci, Pád, pokračování Smečky (nic proti fanynkám/fanouškům, každý máme jiný vkus), sáhněte po tomhle. Při troše štěstí se budete bavit stejně královsky jako já.

50% - No co, bavila jsem se xD


12 komentářů:

  1. Čím viac nadávok na toto počujem, tým viac si to chcem prečítať:DDD Ktovie, či práve to nebol zámer spisovateľky:D Ale tá Kiera Class dala päť hviezdičiek Stolen od Lucy Christopher, už len za to ju milujem, nech je jej kniha akákoľvek:DD
    Inak, ja keď som kedysi písala nejakú fikciu (nechcem na to obdobie svojho života spomínať), tiež som si vždy otvorila atlas, keď som nevedela postavy pomenovať, a hľadala som v ňom nejaké prijateľné mená:D Ale to som mala jedenásť no..:D

    OdpovědětVymazat
  2. Ta obálka je opravdu přenádherná a aji anotací mě knížka zaujala. Je vidět, že dystopie jsou teď opravdu hodně hodně oblíbené :-)) Hunger games, Hostitel, Divergence, Partials, Article 5 a určitě i mnoho dalších..
    Ta jména jsou fakt divná.
    Ten námět není celkově špatný, ale asi mohl být podán daleko daleko lépe ..

    OdpovědětVymazat
  3. Coccinelle - právě, že autorka výborně ohodnotila ty dobré knížky, a ty horší, které se té její podobají, hodnotila hůře... Evidentně se snažila napsat něco epického, ale nějak jí to nevyšlo :D
    Rodaw, ten námět byl dobrý, já jsem se na tu knížku i docela těšila (no dobře, jako první mě zaujala ta obálka, ale... :D) ale podání je opravdu příšerné. A dystopie jsou teď velice v kurzu a většinou jsou dobré, ale taky jdou pořádně pokazit :D

    OdpovědětVymazat
  4. veľmi vtipná recenzia 8D
    knižku som nečítala, ale námet je určite skvelý...ale kebyže to lepšie autorka rozpracuje, asi by to bolo lepšie...tá obálka je ale fakt božská...nemá chybu proste...8)

    OdpovědětVymazat
  5. Recenzia určite stála za prečítanie.xD Ale ku knihe sa neplánujem dostať, teda, možno časom, ALE...:P:D

    OdpovědětVymazat
  6. Freckles, tohle byla ta nejlepší recenze, kterou jsem kdy četla na nějakém blogu! :) A myslím to vážně. Takhle jsem se napsledy nasmála, když jsem četla filmovou recenzi na Transformers v Pevnosti. Super a děkuju, protože jsi mě (jako jediná a jediná, které v tomhle věřím) přesvědčila, že si tuhle knížku kupovat určitě nemám. Naopak si ji mám půjčit z knihovny a jít se smát hlavní hrdince. :D (I když upřímně, po Juliette z Jsem zlomené mě už asi nic nepřekvapí :D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, tak to děkuju, to se hezky poslouchá (čte) :))
      Já jsem momentálně na Selekci pěkně naštvaná, protože jak to teďka vyšlo v překladu, všichni nad tím áchají a óchají a ono je to přitom tak podprůměrné... s hezkou obálkou.
      Jo, Juliette... no, hm. První díl mě bavil. Pak přešel nějaký čas a druhý díl byl utrpení. Nevím, jestli se změnila hrdinka nebo jenom já, Selekce je podobný případ katastrofálního čtení - jen je to míň zdlouhavé. Tak se zasměj :D

      Vymazat
  7. Néé, právě v pondělí mi od Albatrosu přišla tato kniha! :D Negativní recenze se mi většinou čtou líp, ale teď bych upřímně uvítala, kdyby, no, si to tak "neshodila". :D Aspoň nebudu mít vysoké očekávání, což je tak jediné plus. Útěchou mi taky je, že jsi to četla dávno a nikdy nemůžeš vědět, jestli si za tu dobu nezměnila názor. No, teď si dám načas, než po Selekci sáhnu, a pořádně protáhnu čtení Svůdného nebezpečí, bude-li to možné, protože Svůdné zlo bylo prostě dokonalé - teda hlavně Kaidan. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nepotěším tě... Názor jsem sice změnila, ale dneska bych to ztrhala mnohem víc. Autorka si přidala tím, že bude 4. a 5. díl. Tak jsem si ze zvědavosti přečetla epilog trojky, který je klišoidní až běda. Navíc jí pořád nemůžu přijít na jméno za to, jak se před lety zachovala, chodit po internetu a nazývat autory negativních recenzí "bitch" fakt nebyl její nejchytřejší tah :D
      A jelikož si tu knížku pamatuju, říkám si, proč jsem byla tehdy tak benevolentní? Jediná světlá stránka je poměrně velká čtivost, jinak je to plýtvání papírem v krásné obálce :D
      Tak hezké čtení...

      Vymazat
  8. Mě se ta kniha líbila, takže je jasné, že se mi kritika líbit nebude... Ale tohle byla asi ta nejlepší kritika kterou jsem kdy četla. I mě překvapilo jméno Tuesday, nebo America ale co, postavy si člověk může v hlavě vždy přejmenovat (jako třeba princ Klaxon ) Ale tahle kritika byla napsaná dost vtipně takže jsem se i zasmála :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, díky za kompliment, asi :D Mně na Selekci nejvíc vadí její autorka, to je hrozně nepříjemná ženská. Knížka, no... co už.

      Vymazat
  9. Podle mě to není tak úplně dystopie. Je to spíš romantická knížka a ty já moc nečtu (a nebo to aspoň nepřiznávám). Mě se Selekce líbí, protože jsou tam pěkné části, vtipné části ale i ty, kdy nechápu co to America dělá a nebo proč si pořád nedá říct a rozhoduje se jestli toho nebo toho (to spíš mluvím o celé sérii ale neva)... jako celkek se mi série líbí, ale některé části nejsou fajne... ale i tak se mi opravdu líbí 😇
    P.S.: A ano komentuju a čtu staré recenze 😅 Učila jsem se a teď mám oddychový čas...

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)