čtvrtek 7. června 2012

Carlos Ruiz Zafón – Marina Zhodnocení

Píše se rok 1980 a mladý student Oskar Drai na jedné ze svých zasněných toulek potkává odvážnou Marinu. Společně se vydávají za záhadným znamením černého motýla. Nemají však ani tušení, jaké hrůzy na ně v temných uličkách Barcelony čekají.

Marina mi jednou řekla, že vzpomínáme jen na to, co se nikdy nestalo. Uplynula celá věčnost, než jsem ta slova pochopil. Bude ale lepší, když začnu od začátku, což je v tomto případě od konce.V květnu roku 1980 jsem na týden zmizel ze světa. Po dobu sedmi dní a sedmi nocí nikdo nevěděl, kdo jsem.(…)
Tehdy jsem netušil, že oceán času, do kterého jsme pohřbili své vzpomínky, nám je dříve nebo později vyvrhne zpátky. O patnáct let později se mi vzpomínka na onen den skutečně vrátila. Viděl jsem chlapce bloudícího v mlžném oparu na nádraží Estación de Francia a Marinino jméno se znovu vznítilo a pálilo jako čerství rána. Všichni máme v podkroví duše zamknuté tajemství. A tohle je to moje.
 
Takto tajemně začíná nenápadná knížka od španělského autora Carlose Ruize Zafóna. Kniha, která by mě bez těch nadšených recenzí, které na mě v blogosféře útočily, nezaujala.

Já osobně zbožňuju knihy, které mě překvapí. Nic od nich nečekám, a přesto (nebo tím spíš) jsem na konci unešená. Poslední dobou se čím mi čím dál víc potvrzuje fakt, že evropské knížky jsou opravdu dobré. Většinou spíš natrefím na ty britské… a tahle je španělská. Má v sobě něco z detektivky, hororu, romance a snad i trochu sci-fi. Všechno tohle dohromady tvoří perfektní knížku.

Knížku jsem otevřela vlastně náhodou (jelikož jsem měla rozečteného něco jiného), nesla jsem si ji domů, ujelo mi metro, tak jsem se posadila na lavičku a četla jsem… pak i v metru… a pak i doma. Přečetla jsem ji velice rychle a dost špatně se odkládala. Záhada uvnitř se postupně odhalovala až do dokonale promyšleného konce.

V knize je dost „příběhu v příběhu“. Oskar spolu s Marinou rozplétají děj příběhu, který začal před první světovou válkou, a většinu z toho se dozvídají z vyprávění jiných postav. Dozvídají se různé pohledy na věc… V některých částech je kniha až děsivá, takže pokud někdy pojedu do Barcelony, nebudu se potloukat v noci po zapadlých uličkách… :D A máme zde i odkaz na Prahu.

Kromě toho, že má české vydání moc pěknou obálku, už název se mi líbí. Marina je takové pěkné jméno a k dívce se velice hodilo. Oskarovo vyprávění je uvěřitelné, měla jsem z něj pocit, že je skutečný, ne jen smyšlená postava… kdo ví, jestli to nakonec není tak trochu autorův příběh? Dokonce i v předmluvě psal, že Marina patří k jeho nejoblíbenějším knihám…

Takže ukončím tuhle nerecenzi (jelikož recenzi na tuto knížku jsem sepsat nedokázala, prostě ne, takže jsem se omezila jen na popsání dojmů) slovy, že jsem moc dobře, že Marina u nás vyšla, už jenom proto, že španělsky bych se k ní nedostala. A až příště půjdete do knihkupectví, rozhlédněte se, třeba na vás Marina někde vykoukne a zalíbí se vám…

95% A snad to nebude poslední Zafónova kniha, ke které se dostanu...

7 komentářů:

  1. Mmm... tak já se hodně rozhoduiu, jestli knihu koupit, ale po tvých dojmech asi ANO :)...

    OdpovědětVymazat
  2. Marina mě hrozně moc láká, určitě si ji přečtu, navíc miluju Barcelonu, je to jedno z nejhezčích měst, kde jsem kdy byla♥ Mám ráda takové tajemné knížky a když jsem byla naposled u nás v knihkupectví a začla číst anotaci Mariny a tu předmluvu, hned mě to chytlo. =)

    OdpovědětVymazat
  3. To jsem ráda, že se ti Marina líbila, mě Zafón jako autor moc baví :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tak tuhle knihu si chci přečíst už poměrně dlouho, ale u nás v knihovně jsem ji ještě neviděla, ale doma mám Stín větru, na který se moc těším a mám v plánu se k němu dostat co nejdříve. Na Zafóna zatím slyším jen samou chválu a anotace k jeho knihám vždy vypadají více než dobře, takže doufám, že nebudu zklamaná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já zase slýchám chválu na Stín větru - po tom, jak se mi líbila Marina si to taky budu muset přečíst :)

      Vymazat
    2. Stín větru určitě stojí za přečtení, vřele doporučuju! :)

      Vymazat
    3. Jen kdyby měl den 50 hodin... :)

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)