pondělí 18. června 2012

Rick Riordan – Rudá pyramida RECENZE

Pokud na mém blogu nejste poprvé, jistě už jste si mohli všimnout, že jsem velkou fanynkou Ricka Riordana a všech jeho knih (všech, co zatím vyšly česky). Mám za sebou celého Percyho Jacksona a první díl série, která na něj navazuje. Takže není žádný div, že jsem si nemohla nechat ujít ani první díl jeho nové série, Kroniky Carter Kanea.

Sourozenci Carter a Sadie Kaneovi žijí od smrti své matky značně netradičním životem. Zatímco Sadie žije s prarodiči v Londýně, starší Carter cestuje po světě se svým otcem, slavným egyptologem. Setkávají se pouze dvakrát do roka. Letos je na plánu opravdu záživný program – návštěva muzea (co více by si mohli teenageři přát?). Ovšem stane se nevídané – místo očekávané nudy se doktoru Kaneovi podaří vyhodit do vzduchu Rossetskou desku, kamsi zmizet a ještě vypustit cosi hrozivého a tak nepřirozeného, že to snad nemůže být pravda… Carter se Sadie teď musí utíkat před lidmi (a bohy) tohohle nového světa, o kterém doteď neměli ani ponětí.

Stejný autor = stejný příběh?

Možná si říkáte, to zní jako Percy v novém kabátu. Ano, jisté podobnosti tam jsou – stále máme knihu jejíž tématem je mytologie a bohové a hlavní hrdinové jsou děti. Jenže tady to končí. Všechna moje očekávání o tom, jak moc to bude podobné, se vyplnila v těch dobrých stránkách (Riordanův vtipný styl psaní) a kde se nevyplnila, tam to bylo ještě lepší. Sadie a Carter totiž opravdu nejsou polobohové. Co jsou? No přece vám nebudu kazit překvapení…

Škola hrou

Na Riordanových knihách je jeden z největších plusů jejich mytologické téma. Protože co vám dá čtení o upírech či chlupáčích vlkodlacích? Kromě toho, že vás to může bavit, tak nic moc. Kdežto na Riordanových knihách se zábavnou cestou naučíte mytologii. Po přečtení Percyho Jacksona budete mít řeckou mytologii „zmáknutou“. Ta egyptská je ještě neznámější a tím více se přečtením Rudé pyramidy naučíte.

Nejen pro mladší čtenáře

Hrdinové jsou poněkud mladší (asi ve věku Percyho ve Zloději blesku) a tak se kniha hodí pro mladší čtenáře. Ale pro ty je určen i první Harry Potter a jeho čtenáři taky nejsou jen mladší děti… Já osobně si Riordanovy knihy užívám jako takové uvolnění od romancí, co obvykle čtu. Vždyť se pokaždé nasměju, jsem napjatá, jak se vše vyvrbí, a další díl se zdá v nedohlednu. Takže myslím, že pokud jste starší (a pokud nemáte s Rickem vyloženě špatnou zkušenost) tak Rudá pyramida neurazí.

Kdybych měla porovnat všechny Riordanovy knihy, tak tahle je asi nejslabší. To ovšem neznamená, že je špatná, jen že je nejméně úžasná… Nemůžu se dočkat pokračování a dalšího objevování egyptské mytologie. Kdyby nebyl český překlad Dany Chodilové tak vynikající, tak bych si další díly přečetla v originále, ale na tenhle překlad se vyplatí čekat.

90%

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku knihy!