neděle 29. července 2012

First Grave on the Right – duchařina á la Mediátor s dospělou hrdinkou

Začít číst knížky, o kterých předem nic nevíte, je vždycky trošku risk. Můžete být příjemně překvapeni nebo hluboce zklamáni. O Prvním hrobu napravo od Daryndy Jones jsem věděla jen to, že je to duchařina, líbí se to a má to být vtipné. Očekávala jsem YA, nevím proč, prostě jsem si myslela, že to bude zase jednou střední škola a hrdinka před prahem dospělosti. Jenže ouha, Charley Davidsonové je sedmadvacet let, je soukromá vyšetřovatelka a také Smrtka, i když trochu jinak, než byste si představovali.

Teď se vám všem zcela jistě vybavila černá kápě a kosa, jen to nezapírejte. Charley je sice nazývána Smrtka, ale víc sedící termín by pro mě byl spíš mediátor. Jejím úkolem totiž není číhat na nevinné lidi v temných uličkách a masakrovat je kosou, nýbrž pomoct těm, co nemohou najít po smrti klid (aka duchům), aby mohli přejít na Druhou stranu. Teď musí vyřešit obzvlášť složitý případ vraždy tří právníků. A kdo je ten tajemný muž, který ji poslední měsíc navštěvuje ve snech – ve snech, kde opravdu nejde o pití čaje ;-) ?


Série o Charley Davidsonové u nás zatím nevyšla, ale naši sousedé na Slovensku se dočkali prvního dílu. Komu by se mohla líbit? Pokud máte rádi urban fantasy knihy typu Anity Blakeové a Kate Danielsové, či knih od Patricie Briggs… Není to úplně to samé, jelikož tady nejde o všehochuť tvorů od upírů přes vlkodlaky po víly a čarodějnice, tady jsou jenom duchové. Ale ten styl dospělé hrdinky, která něco vyšetřuje a má nadpřirozené schopnosti tu je.

Kdyby nebyla Charley starší, tak bych řekla, že je to úplně jako Mediátor od Meg Cabotové. V jistém smyslu je Charley Suze po deseti letech. Sarkasticky vtipná na každé stránce, odhodlaná pomoct duchům (i když Suze jim většinou radši nakopala zadek xD). A celé to „vidím duchy a nikdo jiný ne“ téma.

První hrob napravo se mi nejvíc líbil svojí vtipností. Silné a sarkastické hrdinky mám ráda, stejně tak ráda se jejich sarkastickým poznámkám směju. A toho se mi pořádně dostalo. Skoro na každé stránce bylo něco, co mě rozesmálo – upřímně, myslím, že několikrát jsem si poprskala čtečku. Nelze zapomenout ani na záhady, které nutí otáčet stránky dál a dál. A pak je tu hlavní hrdina, který je záhadný i… mhmmmm :D Knihu jsem četla v angličtině, a začátečníkům v anglickém čtení bych doporučila spíš ten slovenský překlad (tedy, nečetla jsem ho, takže můžu jenom doufat, že vám nedoporučuju nejhorší překlad století). Charley se totiž nebojí použít slang a párkrát jsem musela zalovit ve slovníku, abych si něco našla.

Docela se těším na další díly, protože na konci bylo docela velké odhalení, takže jsem zvědavá na další díly. Second Grave on the Left  (Druhý hrob nalevo), Third Grave Dead Ahead (Třetí hrob těsně přede mnou) a Fourth Grave Beneath My Feet (Čtvrtý hrob pode mnou). Ty názvy jsou úžasné. Už se nemůžu dočkat, až se do nich pustím. A pro vás ostatní, pokud jste ze Slovenska nebo zvládnete číst v angličtině, máte moje doporučení! :- )

80% Není to perfektní kniha ve stylu nemůžu-to-odložit. Ale nenudila a pobavila.

EDIT: 17.10.2013 vyšlo v České republice! :) Pod názvem První hrob napravo u nakladatelství Beta Dobrovský.
"Nikdy neklepejte Smrti na dveře. Zazvoňte a pak utečte. Naprosto to nesnáší."
"Kdysi jsem se přihlásila na kurz zvládání vzteku, ale instruktor mě naštval."
"Mám pro vás tři slova," řekl saniťák. "Možné vnitřní krvácení."
Otočila jsem se k němu.  "Nemyslíte si, že kdybych měla vnitřní krvácení, tak bych to hluboko v nitru věděla? Někde uvnitř?"
"Využívíš mě kvůli mému tělu."
"Ty nemáš tělo," připomněla jsem mu.
"Nemusíš mi to říkat do očí."
"Technicky vzato, nemáš ani oči."

Autor/ka: Darynda Jones
Originální název: First Grave on the Right 
Série: Charley Davidson, kniha 1 ze 4 (zatím)
CZ překlad: není
SK překlad: IKAR, 2011 - jenom první díl
Počet stran: 310 v AJ/Hardcover

7 komentářů:

  1. Rilik
    Podle ukázek to vypadá dost vtipně. Kdyby to náhodou vyšlo v češtině, dej vědět :-D

    OdpovědětVymazat
  2. Nj, túto knihu mám veru za sebou. A... mám pocit, že sa mi páčila, hlavne tá smrť a.k.a muž bez tela :)) Aj keď tam občas boli nejaké muchy, ktoré mi trčali v oku ako ostne B-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jo, muž bez těla se autorce povedl :))

      Vymazat
  3. oooo toto vyšlo v slovenčine? Vyzerá to super.. to musím vyskúšať! A samozrejme je to v knižnici požičané... jak naschvál... nevadí, dík za tip ;)

    OdpovědětVymazat
  4. ty ukázky jsou úžasné, už se těším až si to přečtu.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem se u nich předevčírem znovu pobavila :D

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)