středa 29. srpna 2012

Bree Despain – The Dark Divine RECENZE

Marnotratný syn | Nebezpečná láska | Smrtelné tajemství

Grace Divine - dcera místního pastora - vždycky věděla, že tu noc, kdy Daniel Kalbi zmizel a její bratr Jude se vrátil domů pokrytý vlastní krví, se stalo něco hrozného. Teď, když se Daniel vrátil, si Grace musí zvolit mezi rostoucí náklonností vůči Danielovi a věrnosti vůči svému bratrovi. Jak se Grace dostává k Danielovi blíž, dozvídá se pravdu o oné tajemné noci a způsob, jak by mohla zachránit ty, které miluje.
Ale mohlo by ji to stát věc, které si cení nejvíce: její duši.

Nevím, jestli jsem jediná, nebo to tak dělá každý, ale pomalu od začátku knihy si říkám Tohle budou tak čtyři hvězdičkytři… a pak to v průběhu knihy klesá či stoupá. U The Dark Divine jsem byla dlouho odhodlaná dát 3 hvězdičky, po dvou třetinách to stouplo na 3,5 a nakonec dávám čtyři. Přes nic neříkající začátek mě to totiž dokázalo docela překvapit.

JE LIBO NĚJAKÉ CHLUPÁČE?
Kolik znáte vlkodlačích knížek – těch, kde vlkodlaci nehrají pouze druhé housle, ale jsou na prvním místě? Vsadím se, že příliš ne. Většinou bývají jen součástí větší skupiny nadpřirozených tvorů, jak to je v Pravé krvi, Anitě Blakeové, Nástrojích smrti a podobných sériích, kde nadpřirozené bytosti existují do poslední bytůstky. Já vlastně jako takové znám jenom Smrtící polibek (tedy, myslím, zatím jsem to nečetla, i když už to mám doma) a Mrazení. Mrazení se odehrává v malém městečku v Minnesotě, a hlavní hrdinka je Grace. Právě proto mě docela pobavilo, že zde jde taktéž o vlkodlaky, Minnesotu, a Grace. Ale nejspíš jde pouze o náhodu, protože The Dark Divine vyšla 8 měsíců po Mrazení. Jak jsem tak četla, tak v době, kdy vyšlo Mrazení už musela mít Bree Despain knihu napsanou, protože editorské práce na knize trvají celkem dlouho.

ZAČÁTEČNÍ OBTÍŽE
Začáteční fáze mi přišla trochu nudnější. Zase tu máme školu a nějakou výjimečnou hodinu, kde se (znovu) potkali: výtvarku. Zase tu máme někoho, do koho není radno se zamilovat, ale jinak to nejde. Zase tu máme oblak záhadnosti obklopující pana Přitažlivého. Říkala jsem si, tohle asi nebude nic moc. A pak se na dvou pětinách knihy začalo dít něco zajímavé a mě to začalo bavit. Ne ukrutně moc; ale říká se, pozdě ale přece. Odložit knihu nebyl problém, pokračovat ve čtení také ne. Celkově je to takové líbivé čtení, nemusíte to dočíst, ale chcete. Já jsem se čtením skončila v půl druhé ráno – spíše než kvůli napínavosti kvůli tomu, že jsem věděla, že druhý den nebudu mít ani trošičku čas. A na třetí den už jsem to nechávat nechtěla.

UKVAPENÉ ZÁVĚRY?
Jsem expert na vymýšlení šílených teorií. Často se mi vyplní, někdy ne, ovšem když už nějakou mám, často mě popadá šílená touha přečíst si poslední stránku, jestli je to pravda. U The Dark Divine je to maličko jinak. Na začátku vás něco napadne, ale příliš se o tom nemluví, a vy onu teorii zavrhnete s tím, že jste se spletli. Potom vás autorka pomalu navádí jedním směrem a vy si vytvoříte novou teorii. Tentokrát jste si jí naprosto jistí a říkáte si: pche, to je teda předvídatelné. Jenže ona zdánlivě předvídatelná věc byla jen návnada, jak svést takové chytráky, jako jsem já, z cesty. Ono to totiž možná tak předvídatelné není. A do tohohle zmatku, ve kterém jsem se octla, zařadila autorka rozuzlení! A jak jsem byla zmatená ze všech svých teorií, tak mi svitlo! Tak tohle to je!

PROČ NEJSOU SKUTEČNÍ!
Často si říkáte: proč není ten sladký kluk z knížky skutečný? Proč někde na planetě neexistuje jeho klon? U The Dark Divine… ne tak docela. Daniel mě vůbec neštval (což se o jeho jmenovci z Pádu říct nedá), nicméně jsem se nezamilovala (možná je to dobře, stačí mi Four (Čtyřka), Adrian a pár desítek dalších ;) ). A stejně tak Grace. Mezi tou spoustou úžasných hrdinek nemá prostě šanci být tou nejlepší, naštěstí však neštve. Stejně tak díkybohu neštve jejich láska.

Konec nebyl příliš otevřený, nechává to nějaké nitky vedoucí k dalšímu dílu, ale ne příliš palčivé otázky. Nakonec můžu říct, že The Dark Divine je knížka, která se mi líbila, i přes ta klišé na začátku.

Autor/ka: Bree Despain
Originální název: The Dark Divine
Série: The Dark Divine, trilogie