čtvrtek 16. srpna 2012

Co napsala a co nenapsala LJ Smith

Tenhle článek jsem chtěla napsat už delší dobu. Nejsem extra velkou fanynkou LJ Smithové, ale štvou mě něteré články na blozích a jiných stránkách, které poslední dobou vídám. Z Upířích deníků jsem přečetla jako poslední díl Soumrak, který následuje po Návratu , a pak jsem se na to vybodla, jelikož už na to nemám nervy. Fragment si z důvodu nedostatku obálek pohrává s těmi původními ve všech možných i nemožných kombinacích, takže fakt nevím jak to jde po sobě a kolik to má vlastně celkem dílů (tipla bych tak deset). Ale co vím jistě je to, že LJ Smith nenapsala spoustu knih, které se u nás vesele prodávají pod jejím jménem. Takže pokud pořád čtete knížky "od Smithové", měli byste si tohle přečíst.

Takže, LJ Smithová napsala původní tetralogii Upířích deníků v roce 1991. Jedná se Probuzení, Souboj, Zášť a Temné shledání. Byla to ukončená série. Jenomže to by nesměla existovat ta velká touha po penězích. Po úspěchu Stmívání dostala Smithová nabídku napsat další díly. Takže v letech 2009 až 2011 vznikly Návrat, Soumrak, Zajetí, Osvobození, Před půlnocí a Zoufalství (tak, konečně vím, jak to jde popořadě, díky bohu za internet). To se jedná o takzvané The Vampire Diaries: The Return, neboli Upíří deníky Návrat. 
I tuhle sérii LJ ukončila a měla psát další díly. Třetí série se jmenuje The Vampire Diaries: The Hunters (Upíří deníky: Lovci). Jenže když odevzdala první díl téhle nové série, Alloy Entertainment, které ji na psaní těchto knih najalo, prostě knihu dalo nějakému neznámému spisovateli, aby ji kompletně přepsal. 

So last fall when I gave them the book Phantom, they didn’t bother to give me edits. Instead, I was given a letter addressed to the ghostwriter by name, telling her to completely rewrite my book. They wouldn’t even listen when I pleaded and promised to do Phantom as they required. The simply took the series and gave it to the ghostwriter... to write not only The Hunters trilogy, but whatever comes after that.

Tohle je úryvek z dopisu, který LJ poslala jedné fanynce. Celý si ho můžete přečíst tady: http://www.fanpop.com/spots/stefan-and-elena/articles/94267/title/lj-smith-fired-from-writing-own-novels

Takže knihu, která u nás má vyjít 15. října 2012 pod názevm Druhá šance, LJ Smith vůbec nenapsala,  A JEJÍ JMÉNO JE PŘESTO NA OBÁLCE. Pokud máte stále chuť si knihu koupit, tak do toho, ovšem já bych si to dvakrát rozmyslela, jelikož jestli je kniha dobrá, dělá autor. A pokud jste Upíří deníky dočetli až sem, pravděpodobně se vám její styl psaní líbí. Navíc tenhle neznámý autor, který pravděpodobně není příliš dobrý - kdyby byl, vydali by mu vlastní knihu, ne příběh, který mu nadiktují. A jméno LJ na obalu tu knihu prodá.

Neznámým autorem jsou napsány i Stefanovy deníky, které sice u nás nemají LJ na obálce, ale ve všech e shopech jsou zařazovány pod její jméno. Ne, ne a ne. LJ tyhle knížky nenapsala. A můžu říct, přečetla jsem dva díly, a zas takový terno, abych chtěla pokračovat, to nebylo.


 It probably sounds completely impossible to say that I am fired from writing my own books. But the truth is that they’re not mine, even though I write every word. When I was called by an agent and asked to write the vampire trilogy, that agent wasn’t from a publisher, but from what is now Alloy Entertainment, Ltd. And they are a book packager. A book packager sells books, already made with covers and all, to publishers, like HarperCollins—my publisher for The Vampire Diaries and The Secret Circle. And both these series were written “for hire” which means that the book packager owns the books the author produces. Although I didn’t even understand what “for hire” meant back in 1990, when I agreed to write books for them, I found out eventually, to my horror and dismay. It means that even though I have written the entire series, I don’t own anything about The Vampire Diaries. And from now on, the books will be written by an anonymous ghostwriter, just as Stefan’s Diaries are. It will say “Created by L. J. Smith” on the cover, but I am not allowed even to change a word in the ghostwriter’s book.

Stejně tak nové díly Tajného kruhu nejsou z pera LJ Smith, ale dílem jisté Aubrey Clark. Tajný kruh je taktéž ukončená série z roku 1992 a nové díly z letošního roku jsou jenom snahou Alloy ak nahrabat co nejvíce peněz. Nevím, jestli tahle nová série vyjde u nás, ale doufám, že pokud ano, alespoň bude na obálce jasně vidět, že to nejsou knížky od LJ Smith. Ale nehodlám číst ani jednu z nich. Opravdu se mi tohle chování za účelem nahrabat peníze nelíbí, navíc ony nové knihy mají příšerné hodnocení.

 Omlouvám se, pokud se vám nezamlouvá můj rozzlobený tón, ale já prostě rozzlobená jsem. To, jak se zachovali, se prostě nedělá. A u nás plánují vydat Upíří deníky pod jménem LJ, jako by se nechumelilo, takže fanoušci série si ty knihy pravděpodobně koupí.

16 komentářů:

  1. Vždycky šlo jen o peníze, ale nechápu, jak můžou vydávat knížky pod jménem autora, který knihu ani nenapsal. Myslím, že z právního hlediska by na to mohli celkem doplatit, ale nechci se v tom rýpat. Nicméně, jsem ráda, že jsem článek dočetla a že jsem se zase dozvěděla něco nového. Upíří deníky jsem neměla nikdy v plánu číst už jenom z varování několika kamarádek, nicméně, nikdy jsem přesně nevěděla, jak jdou postupně a na co třeba Stefanovy deníky navazují. Protože, jak už jsi napsala, v těch obálkách je hrozný chaos...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že oni to mají vzadu nějak ošetřené copyrightama, a na obálku pak jde dát, co chtějí - a vzadu to přece napsané je, ne?
      Protože průměrný člověk nakráčí do knihkupectví, a hned nakukuje do tiráže... to určitě! to dělám možná tak já, když sleduju, kdo překládal... :D

      Vymazat
  2. Pekne spísané, nedávno som si toto vyhľadávala na jej stránkach. A tiež som z toho dosť znechutená.:/ Ako, nedočítala som ani originálne VD od L.J., ale aj keby, zrejme by som nepokračovala...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych je normálně dočetla, já série ráda dočítám, ale ukončené to není (LJ pro postavy zamýšlela spoustu dalších věcí) a to on ne-LJ už číst nebudu, takže jsem se na to vykašlala předem.

      Vymazat
  3. Právě protože jsem měla od pátého dílu zmatek v tom, jak na sebe další knihy navazují, jsem se o pokračování Upířích deníků, které nepocházejí z pera Lisy Jane Smith, dozvěděla. Jelikož mne tato série nechytila a začátek pátého dílu byl pro mě smrtelnou ranou, ani mi na tom nesejde. Oni to budou mít v Americe určitě nějak ošéfované, ale je pravda, že na obálce by to stát mělo.
    Lea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby to bylo na obálce, tak by to zdaleka nekoupilo tolik lidí... Já jsem se o tom dozvěděla už víc než před rokem, myslím že na české stránce seriálových deníků a někdy v té době jsem s knížkama přestala, jak me to nakrklo (takže zmatek v tom mám teprve teď :D)

      Vymazat
  4. Pěkný a zajímavý článek. Jen bych chtěla podotknout, že je to celkem běžná praxe, že se knihy prodávají pod jménem autora, který ji ani nenapsal... Spousta bestsellerů byla napsána někým jiným, ale na obálce vévodí jméno nějakého známého autora. Samotné mi bylo něco takového nabídnuto jedním spisovatelem, tak vím, o co se jedná. A nesouhlasím s tím, nelíbí se mi to...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo? Budu ráda, když se podělíš... Já kromě knih od LJ vím jenom o knize Elixir, která se pyšní jménemm Hilary Duff - Hilary chodí na autogramiádu, dělá tomu prima reklamu apod... a napsala to jiná autorka.

      Vymazat
  5. Páni, to jsem ani nevěděla. Je to příšerný, co lidi dokážou udělat pro peníze. Myslela jsem, že LJ napsala i Stefanovy deníky, vůbec jsem netušila, že ne... Lidský hyenismus nemá mezí.
    Co se týče sester Brontëových, tak stejně jako ty zbožňuju Na Větrné hůrce. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No právě, to je problém... běžný čtenář netuší a spoléhá se na nakladatelství... a ono houby.
      Jéé, další obdivovatel Hůrky :) Já to četla několikrát, měla jsem na to i referát ve škole a pak to četlo hodně spolužaček a spoustě z nich to přišlo přitažený za vlasy. Mě se to jako milostná tragédie líbí mnohem víc než Romeo a Julie - rozhodně je to lepší téma, než dvě třináctiletý děti, který se "zamilují" a pak spáchají sebevraždu...

      Vymazat
  6. O tom jsem slyšela, že pár knih nenapsala přímo LJ Smith, ale když to teď tady rozebíráš, strašně mě to namíchlo. Už jen ta představa, že ty si vymyslíš svůj svět a o pár let tě o něj okradou s tím, že sami napíšou pokračování a ještě pod tvým jménem... strašný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, je strašný, co si chamtivci chtiví peněz všechno dovolí... :(

      Vymazat
  7. Tak to je teda HUSTÝ! To bych ani náhodou nečekala. Ikdyž ty prevíti udělaj pro prachy všechno. Já být JL Smith, tak je za訞aluju za znečištění svého jména :( ;D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. problém je, že, jak LJ psala, tak ona nic z toho nevlastní. Podepsala smlouvu, ve které to bylo řečeno, a asi si to v té době neuvědomovala... Z toho plyne ponaučení: smlouvy by měl člověk dobře číst pečlivě.

      Vymazat
  8. Ty jo to je strašné...ja..čítam ten článok už asi po tretí krát a vždy krútim hlavou nad týmto svinstvom ako by som to povedala...pritom Upírske denníky sa často vyskytujú na zoznamoch nikdy nekončiacich sérii...čítam Tajný kruh a vždy som si myslela že to písala ona...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pozor, Tajný kruh - první tři díly LJ Smith napsala. Nenapsala až ta pokračování, to co u nás vyjde v listopadu a ta další.

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)