pondělí 20. srpna 2012

Detektiv v MHD


Bydlím v Praze a řidičák ani automobil nevlastním, což logicky vede k jedinému následku. Jezdím Městskou hromadnou dopravou, a to poměrně často. Aby bylo jasné, tak mě naše Městská knihovna v Praze se svými milióny poboček po celé Praze a knihami, které šíleně chci, ale mají je jenom na druhé straně města, jednou zabije. Ale mám tu tu MHD, že. Takže ji hodně používám. Jenže je tu takový háček. Co v MHD dělat? Nejspíš si myslíte, že odpověď je jednoduchá: číst. Ovšem Freckles se toto nepoštěstí – čte při chůzi, u jídla, pod lavicí, dokonce jsem to zkoušela i na stromě, ale v dopravě ne. Už od dětství mi bývá v pohybujících se strojích lehce nevolno – kolotoče a pouť rovnou vynechávám, ale dopravě se občas nevyhnu, takže to musím přežít. A líp to jde bez koukání na hýbající se písmenka, bohužel. Takže co dělat při dlouhé přepravě metrem z jedné konečné na druhou? Toť otázka.


Můžu se užírat zvědavostí, jak dopadne jakékoliv dílko, co zrovna čtu nebo prostě zírat z okna. Ale často se mi nabízí mnohem zajímavější činnost, při které si občas dokonce zacvičím. Zní to zmateně? Hned to vysvětlím. Totiž, většina lidí můj problém nemá, takže v autobusech, metru, či tramvaji vesele čtou, paperbacky nebo větší bichle – ale jen pro fyzicky zdatné, už tak s sebou člověk tahá víc věcí než zdrávo (to mám z první ruky, pochybuju že někdo převezl metrem tolik knih, co já. Ale mohla jsem je tam snad nechat?). A nic není tak sžíravé, jako otázka, která mi v tu chvíli naskočí v hlavě: co to ten/ta čte?

Takže si můžu vykroutit krk, abych zahlédla, o jaký zajímavý titul přicházím (to máme protažení před hlavním cvičením). Když to nepomůže, přichází nenápadné přesouvání blíže ke zdroji (pohyb!). Jsem velice vytrvalá, a dokud nezjistím, co to je za knihu, tak ve svém úsilí nepřestanu. Pokud ovšem nejdříve nevystoupím… xD Ale častěji se stává, že zahlédnu titul nebo autora. Když se jedná o nikoho, koho bych znala, rychle ztratím zájem. Ale stává se mi, že vídám knihy, které jsem četla/slyšela jsem o nich. V tom případě nastává:

  1. závist – aaach jo, já si to tolik chci přečíst!
  2. souhlas – jo, tohle čti, to je dobrý, ty máš ale vkus. Následuje spokojený pocit, já věděla, že to je dobrá kniha, a tady to někdo potvrzuje tím, že ji čte!
  3. znechucení – teď vážně, ZASE škola noci?
  4. údiv – ve své nejpopulárnější fázi jsem vídala Stmívání (a jeho tři pokračování) ve spoustě rukou. Četly to docela malé holky – s přesvědčením staršího jsem si říkala, že to není pro ně (to prosím přichází od někoho, kdo četl máminy knížky ve čtvrté třídy). Četly to lidé, kteří to číst měli – moje generace, případně nějaké dospělejší slečny, dvacátnice. A pak to četla ta podivná skupina lidí, která to četla z nějakého podivného důvodu. Viděla jsem spoustu věkových generací kluků, mužů a chlapů, co četli Stmívání. No dobře, kdyby to byli kluci (ty jsem viděla asi 2, že by se styděli? :) ), tak to chápu, i kluci mohou číst tyhle knížky. Ale ti bělovlasí nebo plešatí pánové, co to četli? To jsem docela nechápala, proč se tak rozhodli. Ale každý nechť si čte, co chce.
Poslední dobou mě přivádí k šílenství jedna věc. Čtečky. Jak mám safryš vědět, co čtete, když to nemá obal? Smutně koukám, ale nic nevidím. Mám chuť přijít k osobě a zařvat: Naval to sem, já to chci omrknout :D Kdyby k vám někdy přišla nějaká osoba se šílenou jiskrou v oku a udělala přesně tohle, tak mě můžete pozdravit. Slyším i na jméno Anežka a ráda si s vámi popovídám o knížkách…

No, ale každopádně vidíte, že já se v MHD zas tolik nenudím. Jen by tam neuškodila troška vzduchu.

A co vy, kde všude čtete? Ráda získám nové nápady :)

26 komentářů:

  1. :D skvělý článek..tohle já dělám taky. Sama můžu čist kdekoliv kromě auta a taky toho pořádně využívám. Navíc mám knihu vždy při sobě, kdyby se někde vyskytlo neočekávané čekání, ale když mě kniha zrovna moc nebere, začnu se rozhlížet a zkoumat, co čtou ostatní. Nejzvláštnější, co jsem u někoho viděla, byl Dostoyevsky - The Idiot. Četl ho podle mluvy Čech, ale vážně netuším proč. Copak není dost těžké číst Dostojevského česky?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já s sebou taky nosím knihy všude. I když nemůžu číst v autobuse, pořád ještě na něj musím čekat - a metro má o víkendu intervaly třeba deset minut, takže přece nebudu celou tu dobu zírat do blba, když mi ujede před nosem, že :)
      A fakt nechápu, jak může někdo číst něco tak vážného v metru a ještě v cizím jazyce. Asi někdo chytrý :)

      Vymazat
    2. Já to celkem chápu, znám dost lidí, co raději čtou anglicky než česky :-)

      Jinak jsem tedy šťastlivec, co si může číst v jakémkoliv dopravním prostředku. Ale v autě to moc nedělám.

      Vymazat
    3. Tak to ti závidím, Fée. Co já bych za to dala, kdybych mohla číst aniž bych celá zezelenala.

      Vymazat
  2. Já čtu kdekoliv a dokonce jsem za poslední měsíc přečetla dost knih za tu dobu, co si vozím zadek v autě. :D Ale v MHD tě naprosto chápu. Často se pokouším zahlédnout knihy, co kdo čte. A nejenom knihy. Dokonce jsem si jednou užívala jízdu tramvají, když jsem jednomu pěknému studentovi koukala přes rameno do skript s matikou. :D Bože, a dokonce si pamatuju, jak jsem jednou seděla v autobuse vedle jednoho postaršího pána s knihou, celou cestu zkoumala, co to vlastně je, a až za pěknou chvilku mi konečně došlo, že je kniha psaná azbukou. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já čtu všechno. Když nemám co číst, tak si čtu etikety na jídle. A pak se vždycky divím, co že to jím :D

      Vymazat
    2. To taky často dělávám. :D Někdy mě pak i přejde chuť to vůbec jíst. :D

      Vymazat
  3. Pěkně napsaný článek :-) Mimochodem já dělám to samé ve vlaku, kterým denodenně dojíždím do školy. I když čtu a přistoupí někdo, kdo pak taky vytáhne knížku, neodolám a mrknu se o co jde..jsem prostě zvědavá a taky jsem ráda, když tak natrefím na nějakou zajímavou knížku, o které jsem ještě neslyšela:-)) Ale v MHD jsem to zatím nezkoušela :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. MHD nebo vlak, to je vpodstatě jedno, já tady mám MHD, vlakem moc nejezdím (do žádné knihovny mimo Prahu nemám kartičku :D). Já moc na takovéhle knížky nekoukám, když to neznám, tak akorát uznale pokývám hlavou, jako, ty čteč, dobře ty, a pak se zas koukám z okna. Doma mám už dost knížek i bez toho, abych si nacházela knížky i v autobuse :)

      Vymazat
  4. Já dojíždím každý den autobusem do školy a domů. Někdy to mám s přestupováním, jindy bez, ale většinou v autobusu jedu asi půl nebo třičtvrtě hodiny. Dříve jsem si v autobuse četla, ale uplynulý školní rok jsem v tašce tahala tolik věcí, že se mi knihy nevešly. :D Takže po ránu se v buse většinou učím nebo mám v uších sluchátka. Když jedu domů, tak opět se sluchátky v uších a ještě u toho pospávám. :D Ale jakmile je v mé blízkosti osoba, která čte knihu, tak též zvědavě zjišťuji co to čte, nenápadně po něm šilhám a můžu si vykroutit krk... Myslela jsem si, že jsem divná, když tohle dělám, ale jsem ráda, že v tom nejsem sama. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, opravdu nejsme samy, jak zjišťuju z komentářů :D A učení v autobuse by bylo opravdu dobré, ale asi bych měla ten samý problém jako se čtením. Ještě, že já mám školu 7 minut od domu :)

      Vymazat
  5. Zatiaľ necestujem, ale teraz od septembra začnem chodiť na výšku do Brna a už sa vidím, ako budem robiť presne, čo ty. Ale ono nech vidím hocikde niekoho s knihou, vždy sa snažím zahliadnuť o čo ide, určite v tom nie si sama. :D A k tým čítačkám.. len teraz som sa vrátila z dovolenky a čo ti poviem, tiež ich tam zopár ľudí malo a to ma po celý čas neskutočne frustrovalo, lebo som nemala ani šajnu, čo to vlastne čítajú. :P btw Skvelý nápad na článok ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mělo by se zavést, že na čtečkách budou cedulky s nápisem "Právě čtu... Fifty Shades of Grey/Rozbřesk, a je to bomba!" :D

      Vymazat
  6. Jaj tak to ťa ľutujem, že nemôžeš v MHD čítať, lebo tam ja prečítam vždy najviac keďže každú chvíľu musím cestovať aspoň do mesta kvôli kadečomu. Takže tým pádom, si nevšímam veľmi svoje okolie. Ale ak niekde vidím niekoho s knihou tak sa tiež snažím zistiť o čo ide :D Ale čítačky sa vyskytujú čoraz častejšie. Súhlasím, že je to frustrujúce, ale ja tiež asi pridávam na frustrácii, lebo so sebou zásadne nosievam len čítačku, keďže v kabelke mávam aj bez hrubej knihy plno sprostostí :D
    ČO by som ti ale odporučila, keď nemôžeš čítať v MHD, tak to sú audio knihy. Je to fajnová náhrada a človek sa aj priučí anglickej výslovnosti (prípadne nemeckej). A pri audio knihe je výhoda, že ju môžeš čítať/počúvať aj pri chôdzi a nemusíš sa báť že vrazíš do stĺpa :D. Je síce pravda, že nie sú až také rozšírené ako elektronické knihy, ale dá sa nájsť kadečo, dokonca mám pocit, že som niekde zahliadla aj české a slovenské knihy, ale neviem v akej kvalite boli.
    Ja napríklad audio využívam momentálne na re-read Harryho Pottera po nemecky - tri muchy jedno ranou :D Re-read HP, na ktorý nikdy nie je čas, lebo mám milióny kníh ktoré som ešte nečítala :D, opakujem si nemčinu a čítam aj vtedy keď to nie je úplne možné :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To snad není možný! předevčírem jsem akorát začala poslouchat audioknihu, v autobusu, a můžu říct, že to fakt pomáhá :) A navíc nenarazím do sloupu, yay! :D Takže je vtipné, že to zmiňujes :D Já jsem to chtěla do článku připsat, ale pak se mi to nějak vykouřilo z hlavy... :D
      A kolik slovíček jsem se přiučila, já mám vždycky problém, že vím, jak se to píše, co to znamená, ale s výslovností je to už horší.
      Jinak, v němčině? to jsi dobrá. Já s francouzštinou docela bojuju u čtení knih, ale kdybych je poslouchala, tak bych z toho asi příliš neměla... Českou audioknihu jsem slyšela jen jednu, HP 1 namluvené Lábusem (nevím, jestli znáš, ale má fakt svérázný hlas) a po první kapitole jsem si řekl, uhm, to nepůjde. Ta anglická se mi zamlouvá víc, i když jsem se ze začátku smála, jak slečna mění hlas, když mluví v The DUFF Wesleyho. :D
      P.S.: kabelka plná hloupostí? Kde jen jsem to viděla :D

      Vymazat
    2. jeeej to si bola ty! ja som vedela že som niekde na GR videla že niekto počúva ale som si nebola istá kto to bol :D
      ja som začínala s anglickým HP a v bristkej verzii ktorú nahovoril Stephen Fry - radosť počúvať ♥ aj Eragona som počúvala to bolo fajn
      inak ja som sa nemecky učila 8 rokov, takže skôr je to také opakovanie aby som sa k nej mohla vrátiť :) a keď už s niečím začínať tak začni s niečím čo poznáš dosť dobre lebo to sa ľahšie domýšľa a potom to ide lepšie :) (preto pre mňa HP je ideálny toho viem odpredu odzadu :D)
      Lábus... asi viem... ono na toto musí byť taký príjemný hlas ktorý ale ten daný človek vie meniť aspoň na 10 spôsobov aby sa dali rozlíšiť postavy... neviem či niekto taký dobre univerzálny je či na Slovensku alebo v u vás
      ale inak hej niekedy sú tie napodobeniny trochu smiešne :D
      ja neviem kde si to videla :D možno u každej baby či ženskej :D ja som to geneticky zdedila po mame :D

      Vymazat
  7. :D bezvadný článek! :)

    já MHD nejezdím, takže v MHD nečtu. dojíždím však linkovým autobusem do školy, asi 40 minut jedna jízda, z toho můžu číst tak max. 15 minut, potom se mi také udělá nevolno:D
    na čtečku jsem zatím narazila v autobuse jen u jedné slečny, a má dokonce i tu samou, jako já!! haháá:) - a jednou u jedné paní u doktora, ale to jsme už jinde:D. jinak, to, že zkoumám, co kdo čte, to je úplně běžné. nedávno ve dle mě seděla buse nějaká paní a přes uličku vedle ní nějaká slečna. dost velkou bichli měla. no, já jsem sebou pořád tak šila, a "děsně nenápadně" se nakláněla, abych viděla, co čte. nakonec jsem to zjistila, ale ta paní vedle mě si musela myslet, že jsem snad úchyl:/:D
    mimochodem, četla Sašenku - musela jsem si jí půjčit v knihovně, a nedostala se ani do třetiny:D děsná nuda:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To v metru na čtečky narážím v jednom kuse. Nejčastěji Kindle :) Jo, jsme holt děsně nenápadné, možná bychom měli vytvořit speciální výzvědné komando. Motto: "Ať už čtete cokoliv, zjistíme to! Aniž byste zjistili, že to zjišťujeme!" :D:D:D

      Vymazat
  8. Vážne skvelý článok.:DD Ja veľmi necestujem, takže som čítanie radšej neskúšala.:D Inak je to rozhodne skvelá výplň času, akurát, že keď už aj cestujem, ľudí s knihami akosi nevidím.:P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky..
      To máš dobré, že necestuješ. ten čas jde využít mnohem líp :)

      Vymazat
  9. Já jezdím každý den do školy do cca 50 km vzdáleného města a zpět, takže to jsou 2 hodiny zabitého času denně, překonala jsem teda nevolnost a čtu.
    Čtečku jsem u nikoho zatím neviděla a chlapa s knížkou taky ani jednoho... :(
    Nejčastěji narážím na dámy středního věku s časopisem - něco podobně duchaplného jako jsou Květy nebo Vlasta. :D
    Co teda absolutně nenávidím je, když něco čtu a soused mi vejrá přes rameno, ale sama to taky někdy dělám :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Překonala jsem nevolnost" - Jsi můj hrdina. Jak se ti to povedlo? :O V Praze je asi čteček více, zvlášť v metru pokaždé vidím alespoň jednu.
      Vejrání přes rameno - to je jediné, k čemu jsem se zatím neuchýlila. To dělám jen kamarádkám ve škole. :D

      Vymazat
  10. Výborný článok. Príjemne ma pobavil. :) Metrom síce nechodím, ale v dopravných prostriedkoch tiež nerada čítam z jedného jednoduchého dôvodu - veľmi to tam hádže a ja potom netuším, kde som skončila. Pri neustálom nadskakovaní si to jednoducho neustriehnem. Takže, čo robím v autobuse, keď nečítam? Čučím s okna a na ušiach mám slúchadlá. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Pobavení byl účel :)) Nadskakování je holt problém... V metru to tolik neháže, ale to je jen v Praze, co naplat... Ale když jedu v autobuse (a žádný potenciální špionážní objekt není po ruce) taky koukám z okna.

      Vymazat
  11. 8DDD super článok 8D
    ja bývam v dosť malom zapadákove a nechodím MHD, ale keď cestujem do Bratislavy, tak zazriem vo vlaku alebo v električkách ľudí, čo čítajú a tiež špehujem, ale väčšinou nezazriem ani len autora, lebo mám pokazené oči 8D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To znám :) Já kdybych neměla své brýle (2 a 3 dioptrie, yay!) tak toho taky houby vidím :D Při volejbale už jsem párkrát dostala míčem do nosu :D (to si ty brýle sundávám, takže se můj svět promění v poněkud rozmazanou realitu :D)

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)