úterý 14. srpna 2012

Maria V. Snyder – Poison Study •Jed jako pojistka proti útěku•


VYBER SI: RYCHLÁ SMRT...NEBO POMALÁ OTRAVA JEDEM...
Yelena má zrovna být popravena za vraždu, když je jí nabídnuto neobvyklé omilostnění. Bude jíst ta nejlepší jídla, bude bydlet v paláci – a riskovat, že ji zabije někdo, kdo se bude snažit zavraždit Velitele země Ixie.
A tak se Yelena stane ochutnavačkou jídla. Ale velitel bezpečnosti Valek nechce nic ponechat náhodě a proto Yeleně úmyslně dá Motýlí prach – jen pokud si každé ráno přijde pro protilátku, vyhne se bolestivé smrti způsobené jedem.
Zatímco se Yelena snaží vyřešit nové dilema, katastrofy se kupí čím dál víc. Rebelové plánují přebrat Ixiu a Yeleně se rozvíjejí magické schopnosti, které neumí ovládat. Její život je znovu v ohrožení a musí učinit několik důležitých rozhodnutí. Ale tentokrát není moc jasné, jak to dopadne…

POISON STUDY od Marii V. Snyder je knížka, která vyhrála anketu „Na jakou z těchto knih byste si nejraději přečetli recenzi?“. Takže tady tu recenzi máte.


Studie jedu je pořádná fantasy. Jiná, vymyšlená země ve stylu LOTRovské Středozemě, kde jsou za normální považovány věci, jaké si ani nedokážeme představit. Takové knížky jsem čítávala dřív, ve své „Předstmívací fázi“. Pak jsem začala číst všechny ty paranormální romance a neparanormální romance… Mezi nimi jsou opravdové skvosty, a ani v nejmenším nelituju, že je čtu (no dobře, u některých ano), ale… pořádné fantasy mi dost chybělo. Kniha Poison Study je napsaná poutavým stylem, příběh je dokonale promyšlený a nejsou zde žádná hluchá místa, kde by autorka nevěděla, co do nich dát a vyplnila je nesmyslným přemýšlením o vztazích.

“Poisoned, pursued and living with a psychopath. Not what I would consider the good life. Death has its perks.”  

Na začátku mi nějakou dobu – asi 10% trvalo, než jsem se začetla, trošičku se mi to nezdálo, ale po uplynutí tohoto milníku jsem s tím neměla nejmenší problém, je to dobrodružné, je to záhadné a nikdy nevíte, co bude dál.  U některých knížek si musíte dávat určitou pauzu, tady by nebyl problém přečíst to najednou, pokud máte čas (přeci jen je to 400 stran), protože nudná místa tam prostě nejsou. A po dočtení hned dostanete chuť pokračovat v sérii dále.


 “I didn't expect a knife, though. Is it the one missing from the kitchen?"
"Did Rand report it?" I felt betrayed. Why hadn't he just asked for it back?
"No. It just makes sense to keep track of large kitchen knives, so when one goes missing you're not surprised when someone attacks you with it.” 



Yelena se mi jako hrdinka maximálně zamlouvala, není ani tolik drsná jako spíš chytrá, umí přežít. Trošičku mi připomínala Katsu z Výjimečné a Katniss z Hunger Games, ty taky umí přežít v přírodě. Navíc se mi líbila její proměna v někoho jiného a velice jsem s ní soucítila, když mi byla postupně odhalování její minulost. Co se týče ostatních postav, tak podezírat můžete podstatě každého, u nikoho si nemůžete být jistí, že to není záporák, co chce Yelenu zabít či jí nějak ublížit. A dojde i na malinko romantiky, ale jen minimum, takovým tím nenásilným způsobem, který děj pouze doplňuje a není jeho základem.

“You have slipped under my skin, invaded my blood, and seized my heart. You have poisoned me.”  

U nás kniha zatím nevyšla, což je doopravdy škoda, i proto, že angličtina knihy mi přišla z těch složitějších, takže jako první cizojazyčné čtení bych to nedoporučovala. Maria Snyder má svojí osobitou slovní zásobu, na kterou si člověk musí zvyknout, a pak to jde.

Zvláštní na knížce mi přišlo to, že to nepůsobí ani jako YA ani jako kniha pro dospělé. Yaleně je devatenáct, v jejím světě to ale není zas dětský věk, a tak… takže zůstávám nerozhodná. Kniha má další dva díly, MAGIC STUDY a FIRE STUDY, které už oba vyšly. Snad se chytí i nějaké naše nakladatelství a vydá sérii. Opravdu to stojí za to.

95%

Autor/ka: Maria V. Snyder
Originální název: Poison Study
Série: Study, tři díly, všechny vyšly
Datum vydání: 1.6.2004
CZ překlad: není
SK překlad: není
Počet stran: 409 v AJ/Paperback
Hodnocení na Goodreads:  4,21 při 30, 412 hodnoceních

12 komentářů:

  1. Super recenze! Na tuhle knížku mám už dlouho zálusk,:)

    OdpovědětVymazat
  2. Tahle knížka mě zaujala díky Syki, u které jsem na ni četla recenzi. A když jsem si přečetla i tvojí pochvalnou recenzi, tak si ji chci přečíst ještě víc. Myslím si, že by mě kniha bavila, jelikož mám fantasy knihy ráda. Jenže nejsem moc zdatná v angličtině, takže mám smůlu. :D A proto bych byla moc ráda, kdyby kniha někdy vyšla u nás. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já ji četla kvůli Sykiiným ódám :) Můžeme jen doufat, že to u nás vyjde, někdy se až divím, co všechno vydají a výborné knížky jim ujdou.. :(

      Vymazat
  3. Četla jsem ukázku z knihy a opravdu, opravdu moc bych ji chtěla. Je pravda, že angličitna je trochu těžší, ale snad se bych to zvládla. :) Je škoda, že žádné české nebo slovenské nakladatelství knihu nechystá... no, pokusím se ji sehnat, protože mě fakt hodně zaujala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každého, kdo chce zkusit anglické čtení, podporuju. Většinou to není tak těžké, jak si všichni myslí, že to bude, a úžasně to zlepšuje slovní zásobu. Takže bys to rozhodně měla zkusit sehant :)

      Vymazat
  4. Pekná recenzia. Táto séria je hodne chválená, asi by nebolo zlé ju vyskúšať a hoci je škoda, že u nás nevyšla, teraz keď už mám čítačku, to nejako prekúsnem. :) A s fantasy som na tom podobne, teraz čítam dosť veľa YA a na čisté nefalšované fantasy mi nezostáva veľa času. Aj keď Poison Staudy asi nie je vyslovene fantasy..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych to tam klidně zařadila. Jsou tam "magicians" :) A se čtečkou je to všechno rázem jednodušší, že? :)

      Vymazat
    2. To rozhodne. :) Mala som z toho trochu obavy, ale už by som ju nedala ani za svet. Jediný problém, čo mám, je že sa akosi rýchlo vybíja, čakala som, že vydrží dlhšie.. no čo už :/

      Vymazat
    3. Mě taky nevydrží slibovaných 5 týdnů :D Ale tak dvě tři knížky ano, a zatím jsem nejela nikam, kde bych ji po delší dobu nemohla nabít - stačí hodina v zásuvce a je jako nová :)

      Vymazat
    4. Mne vydrží približne tak isto. :) Povedala by som, že tie tri štyri knihy, ale na to, ako všetci píšu 3/4 týždne mi to príde dosť málo.. A ako dlho ju máš? Ja stále dúfam, že keď ju zodvakrát plne nabijem a vybijem tak sa to zlepší. Na ani nie dvojtýždňovej dovolenke som totiž vybila skoro celú baterku a to som čítala oveľa menej ako zvyknem..

      Vymazat
  5. It's going to be end of mine day, but before end I am reading this great post to increase my knowledge.
    Here is my homepage causes of tmj pain

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)