sobota 29. září 2012

Beth Revis - Loď mezi hvězdami RECENZE

Když sedmnáctiletá Amy opouští Zemi, nechá se zmrazit s tím, že procitne za tři sta let na nové planetě po boku svých rodičů. Jenže se probudí padesát let před plánovaným doletem, a rozhodně to není náhodou… někdo se ji pokusil zabít. Amy se ocitá ve světě lodi Universum, kde všichni vypadají stejně, všichni slepě poslouchají velitele lodi Otce a jen díky zásahu Otcova následovníka, Syna, ji nevyhodí do vesmíru, protože Odlišnost je první příčina konfliktů. A Amy není odlišná jen barvou vlasů, ale hlavně pozemským svým původem… Podaří se Amy a Synovi přijít na to, co se na lodi děje, než bude příliš pozdě?

Všichni to občas zažijeme, to těšení se na knihu, čekání, kdy už konečně vyjde a pak ta radost, když je konečně doma… To očekávání, se kterým se pouštíme do čtení… A teď nemluvím o pokračování, těch se člověk nemůže dočkat už automaticky. Na Loď mezi hvězdami se těším a chystám už od chvíle, co v lednu 2011 vyšla pod názvem Across the Universe (Napříč vesmírem). Málem jsem se do ní pustila už loni v angličtině, ale pak přišla zpráva, že vyjde i u nás, tak jsem se rozhodla počkat si. A že to bylo dlouhé čekání, ve kterém mi vídat na internetu tu nádhernou obálku vůbec nepomáhalo.

Nevím jak vy, ale já žánr sci-fi skoro nečtu. Nikdy mě to nelákalo. Tohle je nejspíš moje první knížka, která se odehrává na vesmírné lodi. A nebýt té úžasné a nádherné obálky, možná bych to kvůli námětu vesmíru taktéž vynechala. Ale ta obálka tu je, je nádherná a spolu s českým názvem příběh docela vystihuje… Během čtení jsem knihu občas zavřela a jen jsem se kochala tou nádherou. Ale dost o obálce, než se tu rozjedu a celá recenze bude óda na její úžasnost. Nakonec jsem shledala, že Loď mezi hvězdami je nejen sci-fi, ale má v sobě i prvky dystopie, detektivky a jemnou, velice jemnou romantickou zápletku. A to spojení překvapivě dobře funguje.

Četla jsem Loď v době, kdy jsem ležela doma nemocná a neměla jsem nic jiného na práci. Nebo tak mě o tom kniha alespoň přesvědčila, že učit se nepotřebuju, a její přečtení je nejdůležitější věc na světě… Sladce na mě pomrkávala z nočního stolku a nedala jinak, než že ji musím dokončit co nejdřív. Začíst se mi trvalo asi tak padesát stran a pak už jsem se odtrhávala jen těžce. I ve dvě hodiny ráno. Stránky se otáčejí jedna báseň a čtenář je vržen do víru lží, podezření a záhad, ze kterého se jen tak nevymotá. Kdo je jeden záporák člověk ví od začátku, ale stále v něm vrtá pochybnost, co když je tu ještě někdo další? Takže se snaží to uhádnout – a někomu se to možná povede, ale většina bude prostě číst a číst, dokud se to na konci nedozví. A mezitím je potřeba z něčeho nekalého podezírat úplně všechny.

Příběh je vyprávěn z pohledu Amy i Syna, kteří jsou oba velice odlišní. Zatímco Amy pochází ze Země, Syn strávil celý život na lodi Universum a nic jiného nezná. Zatímco Amy vyrostla jako naprosto obyčejná holka, Syn se narodil s tím, že jednou bude vůdcem. Syn mezi obyvatele lodi zapadá, Amy ne. Skákání mezi postavami mi nijak nevadilo, naopak mi to přišlo velice zajímavé, dívat se na příběh dvěma velice odlišnými pohledy.Amy mi přišla velice odvážná, už od první kapitoly, kdy se rozhodla, že pojede do vesmíru, jelikož chtěla zůstat se svými rodiči, přestože ona sama by nejraději zůstala na Zemi. Dále pak se nebála odporovat Otci, což je čin, který chce opravdu chucpe. Největší překvapení ale na čtenáře čeká na konci knihy, kdy Beth Revisová na čtenáře shodila opravdu bombu, kterou nemohl čekat snad nikdo.

Abych to shrnula, trochu, trošičku mi neseděl ten konec, ale jinak mi na celé knize nic nevadilo, takže myslím že dávám zasloužených pět hvězdiček a už se těším na pokračování. Doufám, že stejně jako první díl splní má očekávání.

Jsem tichá jako smrt.
Co když jsem mrtvá? Jak může někdo žít bez tlukoucího srdce a dýchajících plic? Musím být mrtvá. A nejvíc se bojím, že po třech stech a jednom roku vytáhnou moji skleněnou rakev z téhle márnice, nechají mě rozmrznout jako kuře na kuchyňské lince a já budu stejná jako teď. Strávím věčnost uvězněná v mrtvém těle.
A chce se mi křičet. Chci otevřít oči a vzbudit se a nebýt už sama se svým vědomím, ale nejde to.
Nejde to. (str. 36)

Autor/ka: Beth Revis