sobota 22. září 2012

Jill Hathaway – Děsivé splynutí: Vidím to, co vrah RECENZE

Středoškolačka Vee je normální dívka, která řeší problémy jako každý teenager. Kromě toho však trpí poruchou spánku, která způsobuje dočasné bezvědomí. Během tohoto stavu se Vee ocitá v těle jiných lidí a vidí jejich očima. Jednoho dne se ocitne v těle vraha, který má na svědomí smrt její nejlepší kamarádky. Tento čin zamaskoval jako sebevraždu. Brzy poté zemře další dívka a Vee se začne strachovat o svou mladší sestru.
Stojí před rozhodnutím, zda pátrání ponechat na policii, nebo se do něj pustit na vlastní pěst. Dokáže vrahovi jeho vinu?

Poznámka na okraj: neměl by ty anotace psát někdo, kdo knihu četl? O její nejlepší kamarádku vůbec nejde, jde o kamarádku Veeiny sestry.

Vee Bellová je pro všechny ta holka, co má narkolepsii (z Wikipedie: Narkolepsie, též známá jako DMS (Syndrom Daniela Merricka, též Barvův Syndrom) je spánková porucha. Jde o jeden z typů hypersomnie, zvýšené spavosti. Postižený člověk (narkoleptik) upadá během dne náhle do spánku. Tato ospalost se nedá vůlí potlačit, takže člověku velmi komplikuje běžný život.“) Jenže ve chvíli, kdy si všichni myslí, že Vee pouze spí, vklouzne do někoho jiného a na svět se dívá jeho očima. Pravdu nezná nikdo, ani její nejlepší kamarád, ani její rodina. Vee svou schopnost vždycky považovala za nepříjemnost – jenže pak někdo zabije kamarádku její sestry a Vee jediná ví, že to nebyla sebevražda; ona tam také byla, dívala se na vše očima vraha. Mohla by svou schopnost využít, aby pachatele odhalila ještě předtím, než bude znovu vraždit?

I když jsem se na knihu netěšila tak moc, že bych nemohla dospat, celkem jsem na ni byla zvědavá; ať už proto, že to téma zní celkem originálně, nebo kvůli příhodnému jménu autorky Jill Hathawayové. Při čtení jsem si říkala, že Veeina schopnost vidět cizíma očima trochu připomíná schopnost Rose Hathawayové z Vampýrské akademie, že by byly příbuzné? ;))  – to jen tak na okraj. Ale celkově jsem z ní nebyla ani příliš nadšená, ani zklamaná.

Děsivé splynutí je detektivka okořeněná trochu zvláštní schopností hlavní hrdinky. Je to tenká knížka, kterou můžete přečíst na posezení, jestliže vás chytne. Jako správná detektivka směřuje vaše myšlenky hlavně k otázce: kdo je vrah? A to celou dobu. Jako plus musím dodat, že předvídatelná rozhodně není; čtenářovo podezření se v průběhu knihy mění, pachatelem může být tu ten a hned zas onen. A kdo je skutečně vrah se dozví až spolu s hrdinkou.

Ale to je tak jediné, co mě po většinu knihy z příběhu zajímalo. Kdo bude vrah. Hlavní hrdinka mě nezaujala – ani mě neoslnila, ani mi nelezla na nervy. Její osobní život mi byl celkem jedno a chtěla jsem se jen dozvědět, kdo je krucipísek ten vrah. To se autorce musí přiznat, vygradovat napětí se jí podařilo.

Námětem mi to docela připomínalo sérii Lovkyně snů, což je taktéž tenká, čtivá detektivka s hrdinkou disponující neobvyklou nadpřirozenou schopností. Ale kdybych si měla vybrat, co mě zaujalo více, tak spíš ta Lovkyně snů, kterou jsem nedokázala odložit. Děsivé splynutí se sice četlo docela hezky, stránky rychle ubíhaly (kdo je ten vrah??? Otočit stranu), ale přestat číst jsem dokázala a teď, když jsem se na svou otázku odpověď dozvěděla, nemyslím, že bych si knihu přečetla znovu. Je to spíše taková oddechovka na vyplnění času. Druhému dílu ale ještě dám šanci.

Na závěr bych chtěla upozornit, že právě nejsem zrovna fit, takže doufám, že všechny věty dávají smysl i někomu jinému než mému nemocnému já :))
Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku této knihy!

Autor/ka: Jill Hathaway