pátek 14. září 2012

Knihy pro mládež – stupidní knížky, co se neustále opakují?

Kdo z vás už narazil na někoho, kdo shazuje žánr Young Adult knih, nebo dokonce fantastiku obecně? Myslím, že všichni jste už někoho takového poznali, a pokud ne, tak vám gratuluju. Já jsem takové štěstí neměla. Můj táta, ač velký čtenář, nemá kouzla a nadpřirozeno rád. Vždycky se na mě se skeptickým výrazem podívá a praví, to už zase čteš nějakou tu tvoji blbost? (až na to, že neřekne blbost…). Díky bohu mi to nezakazuje, ale jeho názor nic nezmění. Nicméně, táta konkrétně je stará škola, pro něj nové knihy většinou znamená špatné knihy a čte tu osvědčenou starou klasiku. Jenže v dnešní době se najdou i mnohem mladší lidé, kteří si myslí to samé.

Vezměme si třeba jednoho mého kamaráda. Celkem milý, chytrý kluk, ale fantasy knihu (a vůbec fikci) by v životě nevzal do ruky. Stále mám v živé paměti, jak si v šesté třídě na referát o knize vybral knížku České korunovační klenoty, která je, překvapivě, o korunovačních klenotech, a jak už to v encyklopediích bývá, příběh v ní není. My všichni včetně paní učitelky jsme na něj v údivu zírali. Ale on fikci nečte. Říká, že to není skutečné a že je to jenom vymyšlená blbost. Následuje dlouhý monolog na toto téma, jelikož jde o člověka velice výmluvného, který si mele svou, až mu nakonec člověk všechno odkývá, jen aby ho nemusel dál poslouchat, při němž vnitřně protáčím oči. Pak se shodneme, že se neshodneme, a toto téma je u konce. Dobře, ne všichni mají rádi fikci (jeden z divů světa, který nikdy nepochopím), ale když už někdo knížky čte a jenom se do fantasy, případně do YA, naváží, to se mi nelíbí.

Proto mi tenhle článek na CSFD.cz opravdu hnul žlučí. Zmiňovaný článek nejprve zdrbne Hunger Games jako něco, co je snad ještě horší než Twilight (že by autor článku něco pil?). Ne každému se ten film musel líbit, chápu, pokračujeme dál. Pisatel zmiňuje několik chystaných filmů, například Město z kostí, Nádherné bytosti nebo Hostitel. Svůj článek, ze kterého vyloženě čiší pohrdání, zakončil slovy o adaptaci Divergentu, jako že: další blbost pro hloupé fanoušky. Pán ty knihy rozhodně nečetl, což je dobře poznat z toho, že v popisu dějů se objevují když ne vyloženě chyby, tak minimálně zavádějící nepřesnosti. A já mám chuť řvát frustrací.

Proč mají všichni neustále potřebu očerňovat něco, co neznají? Proč to házejí do jednoho pytle? Zaprvé, vyjádřit se o knize, kterou jsem nečetla, od autora, kterého neznám, jen na základě anotace bych si v životě netroufla. Řekla bych to mě nezaujalo, nebo tenhle žánr mi nic moc neříká, ale nikdy bych neřekla, že je to blbost. To sice autor článku také neudělal, ale je znát, že už předem na ony filmy, a zároveň i na knihy, podle kterých jsou, pohlíží s despektem. Kdo z něj udělal pána tvorstva, který ví, co je nejlepší? Nejspíš si, stejně jako táta, myslí, že to, co si myslí on, je pravda.

Navíc článek velice jasně naznačuje, že všechny knížky pro mládež jsou na stejné brdo a naprosto neoriginální. To samé se ovšem dá říct o JAKÉMKOLIV žánru. V detektivkách se vždycky řeší vražda nebo krádež. V romantických harlekýnkách to na konci vždycky skončí dobře. V komiksech hrdina zachrání svět, stejně tak v akčních filmech. Ve sci-fi je dost často vesmír. Na horory nekoukám, ale jsem si celkem jistá, že můžu říct, že tam spousta lidí umře. A tohle není pořád to samé? Dá se říct, že v dnešní době žádná kniha není originální na sto procent, ale stejně se harlekýnky a detektivky pořád prodávají, aniž by si někdo stěžoval: „v té detektivce je vražda, ten autor je ale hňup, to jsem hned uhodl!“ A pokud vám nějaký žánr nevoní, není nic jednoduššího než se na něj vybodnout a číst si/dívat se na cokoliv se vám zlíbí.

Stejně tak jsou zbytečná nadřazená prohlášení, že tahle kniha je dobrá/špatná, protože to prostě říkám a basta. Ještě se nenašla kniha, která by byla všemi nenáviděná nebo milována bez jediné výjimky, která si myslí opak. A proč bychom se měli koukat s pohrdáním na ty, co to čtou? Pokud se to líbí jim, tak je to v pořádku. Beletristické knihy mají především bavit. A pokud tak činí, vše je v nejlepším pořádku, i když někdo jiný náhodou nesdílí jejich pocity. Nejsme už přece ve středověku, tak ať si každý čte, co chce. I Stmívání nebo Padesát odstínů šedé.

Jako poslední chci říct, že pokud čtu tyhle knihy, tak to neznamená, že jsem pitomá. Sice nemám IQ Sheldona Coopera, génius opravdu nejsem, ale odmítám akceptovat fakt, že by mi čtení těchto knih ničilo dobrý vkus (opět: co je dobrý vkus?) a snižovalo inteligenci. Znám mnohem hloupější osoby, které tyto knížky nečtou. A zároveň si myslím, že mezi čtenáři těchto knížek můžeme najít jak chytré, tak hloupé, a na tom, zda čtou tyto knížky, to nezáleží. I když si spíš myslím, že pokud někdo hodně čte (cokoliv), je spíš chytřejší. V okruhu mých známých to tak většinou je.

Podle jediné knihy/filmu se celý žánr prostě odsoudit nemá. A to, že se někomu něco nelíbí, ještě neznamená, že je to špatné. 

DODATEČNÁ POZNÁMKA: tenhle článek vznikl sice v návalu mého rozhořčení nad článkem pana Červenáka (který mířil spíše na filmová zpracování), ale celkově je zaměřený na všechny, co kritizují  VŠECHNU YA literaturu nebo fantasy jako brak. Brak lze nalézt v jakémkoliv žánru, ale stejně tak dobré kousky.

74 komentářů:

  1. Ale "ten pán", ako si ho nazvala - inak uznávaný spisovateľ, nikomu nevnucuje svoj názor. On len konštatuje, s miernou iróniou - to uznávam, že sa do literatúry vplížilo množstvo a množstvo braku, v ktorej síce je zrnko kvality, ale tú treba naozaj hľadať v zamorenom prostredí. Ja s ladením článku celkom súhlasím. Literatúra má niečo priniesť (nielen novú príšeru a kontroverzné scény a.k.a umelé borenie tabu ;-), ale aj nejaké hodnoty, na ktorých sa dá "stavať". Nevynímajúc štylistickú rovinu a... Skrátka nevláčiť človeka v prachu a bahne. Obrazne povedané.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych ten článek nechala být - jsem zvyklá, že YA lidé hodně kritizují - nebýt toho nadpisu "a ničí dobrý vkus" a těch nepřesností, kterých se dopustil v popisu.
      Literatura má něco přinést, ale proč by to nemohlo být pobavení? Teď nemyslím ve stylu "směju se", ale prostě "kniha mě baví". Navíc, ty knihy, o kterých píše, podle mě patří k těm lepším. Pro všechny to tak není - každý jsme jiný a máme i jiný vkus - ale pro mě ano. Některé YA knížky jsou stupidní, to bez mučení přiznám, ale tyhle podle mě ne.
      Vidíš, nevšimla jsem si, že je to spisovatel, teď když jsi na to upozornila, našla jsem si ho, a jeho knihy bych si nejspíš nepřečetla. Tady je poznat, že se mu YA asi zamlouvat nebude... Ale rozhodně jsem ho nechtěla vláčet v prachu, spíš jsem chtěla poznamenat, že nemám ráda, když někdo kritizuje žánr, který jednak není určený pro něj a jednak ho příliš nezná.

      Vymazat
    2. Tak to o vela prides ked si jeho knihy neprecitas. Aj ked si ulietavas na YA a bola by si aj osobne zaujata, myslim ze by si musela uznat, ze pan Cervenak pise velmi kvalitnu historicku fantasy...

      Vymazat
    3. Tady nejde ani tak o to, že ulítávám na YA, čtu i jíné žánry, spíš mi zrovna koknrétně nesedne ta historická fantasy. Jsem si jistá, že pro fanouška historické fantasy je to skvost, ale stejně jako se někomu nelíbí knihy v žánru YA, já bych taky nebyla nadšená z mého "ne zrovna oblíbeného" žánru. :)

      Vymazat
  2. Za prvé, skvelý článok. O takých ľuďoch by som vedela rozprávať donekonečna. Čo ma však mrzí, že medzi patrí aj moja kamarátka, ktorá dokonca číta fantasy a má, v niektorých prípadoch, celkom dobrý výber. Ale vždy, keď si pridám niečo do to-read listu na goodreads tak mi do správy zdrbe môj výber, že čo za hlupoty to čítam a že by to mohlo byť fajn keby hlavná hrdinka bola chlap. Z čoho mi ale plynie, že kniha by bola o gayoch a hoci proti nim nič nemám, nemyslím si, že by to potom bola kniha podľa môjho vkusu.
    Minule sa ma pýtala na nejaký dobrý film, tak som jej s malou dušou poradila Hunger Games a samozrejme, že začala rýpať do Peetu! Do Peetu! To už som sa trošku neovládla a povedala jej svoje a odvtedy už môj vkus na knihy ani filmy nekomentuje :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš, to já mám štěstí, že my se s kamarádkami nekritizujeme. Nečteme všechny totožné věci, ale když nejsme nadšené z výběru té druhé, tak se do sebe nepouštíme. Prostě každý chce mít v knize něco jiného :)
      Co našla na Peetovi za chybu, to by mě zajímalo? :)

      Vymazat
    2. Vraj je príliš blonďavý a cintľavý... Peeta?? :D
      Ale o to ide, že každý má rád niečo iné a nie je dôvod sa pre to doňho navážať, no už to chápe aj ona :D

      Vymazat
    3. Tak to je fajn :) A chudák Peeta :D

      Vymazat
  3. priznám sa že toto je prvýkrát, keď sa stretávam s kritikou YA kníh niekde "z vonku", väčšinou sa k tomu ľudia čo sa nevyznajú proste nevyjadrujú. ja mám niekedy "problém" hlavne s niektorými hard core fantasy fanúšikmi, ktorí uznávajú len to "pravé" fantasy (tolkien a spol.) a nad všetkým ostatným ohŕňajú nos a nás, čo to čítame, majú za takých tých povrchných trtkov bez vkusu a zmyslu pre skutočné literárne umenie. s takými článkami/komentármi som sa už teda rozhodne stretla a súhlasím s tebou - čo koho do toho čo čítame? To, že si rada pri knihe oddýchnem než aby som sa mala trápiť so 700 stranovým veľdielom hneď neznamená, že moja inteligencia je automaticky nižšia.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lidé mají prostě často pocit, že to, co dělají oni, je to nejlepší. A když je to pravé fantasy baví, tak ať místo kritizování YA jdou zase číst, co? :) A hned budeme všichni spokojenější :D

      Vymazat
  4. Při čtení toho tvého - opět úžasného - článku jenom horlivě přikyvuji a rudnu naštváním. Souhlasím s každým bodem tvého článku a přesto nevím, jak sepsat nějaký smysluplný komentář. Je opravdu už moc těžké najít opravdu originální knihu. A když už se taková - nedejbože! - objeví, objeví se zároveň další, které jí jsou podobné možná až v moc věcech. Momentálně mi na mysl přišel Stieg Larsson a jeho severské detektivky o Lisbeth a Mikaelovi, byly - jsou - úspěšné a to zaslouženě. A ejhle, začala se objevovat spousta severských detektivek, které jsou pořád populárnější - a ANO! Nikdo, kdo čte detektivky, si nestěžuje, že je většina na jedno brdo..

    Omlouvám, se za svůj naprosto zmatený komentář :D.. ale tohle, když někdo pomlouvá něco, co nezná, mě dokáže maximálně vytočit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc :) A nebyl tak zmatený :D
      K Miléniu jsem se zatím nedostala, ale plánuju. Ale kdy, to netuším, protože v knihovně je to neustále beznadějně zarezervované (to většinou značí jistou kvalitu, takže se řím dál tím více těším :) a musím přiznat, že jsem dost zvědavá, co přesně je na tom tak dobré :)) )

      Vymazat
    2. ehm, ale dobré severské detektívky existovali aj pred Lisbeth a Mikaelom ;-) napr. vydavateľstvo Moba malo na ne špeciálnu edíciu dávno pred Larssonom. ešte staršie vychádzali už za komančov (Sjowallová-Wahloo). takisto existovala literatúra pre mládež, len bola iná a určite rôznorodejšia než momentálny trend YA. to len tak na okraj :-)

      Vymazat
  5. To, když někdo kritizuje něco, co nečetl, neviděl, a o čemž tudíž vůbec nic neví, nechápu. Druhá věc je, když někdo knihu přečte/koukne na film a uvede svůj názor. Ale je mi jasné, žes chtěla ve článku upozornit zejména na první případ.

    Faktem je, že ač sama "fantastiku pro mladé" čtu, na opravdu kvalitní kousky z tohohle žánru až tak často nenarážím. Dokonce souhlasím i s tím, že některé příběhy se vzájemně podobají jako vejce vejci, a takové seznamování na hodině biologie, to už je skoro trapné :) Zkrátka spousta knih v téhle oblasti vážně za moc nestojí (tedy pro mě), ale to neznamená, že se tu nenajdou díla skutečně hodná četby :)

    Ač se to tak při prvním pohledu na můj blog nejspíš nezdá, jsem jeden ze zastánců klasiky. Protože tam daleko spíš narazím na knihu, která mi opravdu něco dá, a nad kterou hloubám ještě dny a týdny po jejím dočtení. Fantasy a Sci-fi vnímám jako takové oddychovky pro pobavení, když potřebuju dát svému mozku trochu pohov a na hloubkovou analýzu citového rozkladu hlavního hrdiny se v tu chvíli fakt necítím.

    To ale rozhodně neznamená, že bych si dovolila odsoudit celý žánr fantasy jako snůšku braků. Vždyť knížky čistě pro pobavení jsou taky potřeba!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, psala jsem, ne všem se ten film líbí, chápu. Co ale nechápu je, jak se vyjadřuje o těch dalších, které ještě neuvedli do kina a nic o nich neví.
      O seznamování na hodině biologie mi ani nemluv, kdyby kritizoval takovou knihu, tak ho poplácám po zádech a budu povzbuzovat :) Ale mě se tenhle žánr většinou čte dobře. Někdy kroutím očima jak se chovají stupidně, ale přesně jak píšeš, díla skutečně hodná četby se najdou :)
      To, že tě baví klasika, ti docela závidím. Mě se ty příběhy líbí (ne všechny), ale často mi nejde se do nich tolik začíst. Existují výjimky, Na Větrné hůrce je podle mě perfektní kniha a přečetla jsem ji několikrát, ale většinou se mi nedaří se tím prokousat, YA knihy mě lákají více. Asi mám pořád vidinu toho, že narazím na nějaký ten perfektní kousek :)

      Vymazat
  6. Co se týče toho článku, tak tam mně nejvíc děsí asi to, že polovinu těch informací má úplně špatně. :D Chudák já co četla skoro všechny ty knihy. :D
    Každopádně s tebou musím souhlasit. Když už někdo ten žánr nemusí, tak to ještě neznamená, že musí urážet jej i lidi, kteří ho čtou, že? Třeba já dejme tomu kromě té romance (a i tu vzácně) čtu skoro všechno a i když romanci tolik nemusím, tak ji prostě neurážím, ani ten žánr a stejně tak ne ty lidi, kteří ho čtou. Jako nemám nic proti tomu názoru - ale když někdo vyloženě uráží...

    OdpovědětVymazat
  7. okej možno sa to niekomu nebude páčiť ale ja sa s tým článkom aj stotožňujem, čítam YA teda aj a nemám s tým problém (i keď v poslednej dobe mi tento žáner je čoraz menej a menej blízky možno aj pre knihy ktoré sa v ňom produkujú)prečítam si prakticky každý žáner ale čo sa týka tých spomínaných v článku na ktorý odkazuješ pre mňa niesu vôbec výkvetom literatúry (ja viem že byť nemusia a pravdepodobne ani preto písané neboli) či už Twilight alebo HG a ich filmové verzie (tie sú celkovo kapitola sama o sebe) na ktoré autor narážal mňa absolútne nezaujali a nevyhľadávam ich, na Divergenciu určite čakať nebudem a ani na to nemienim ísť do kina pretože už kniha ma nebavila...ale k veci prakticky mi je jedno kto si čo číta ak ho to baví je to len a len jeho vec nikto predsa nemá patent na správny vkus pretože máme každý trochu iný, ja si tiež čítam to čo ma zaujme a baví a nepáčilo by sa mi keby mi niekto kecá do môjho výberu, našťastie v mojom okolí nikto taký nieje takže môžem byť celkom spokojná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Twilight výkvět literatury rozhodně není, stejně tak Nádherné bytosti. Zato mám moc ráda jak HG, tak Divergent, Město z kostí i Hostitele. Mrzí mě, že s eti to nelíbilo tak jako mě, ale to je prostě život. Vsadím se, že ty máš zase jiné oblíbené knihy, u kterých by tě pobouřilo, kdyby se o nich někdo vyjadřoval ne zrovna pochvalně...
      Přesně tak, ať si všichni čtou, co chtějí. Když si můžeš číst, co chceš, aniž by tě někdo kritizoval, vždycky je to dobré :)

      Vymazat
    2. Samozrejme, že nikomu sa nepáči keď mu niekto spindá knihu, ktorá je medzi jeho naj. Mne takisto nie. Čo sa páči mne nemusí sa páčiť inému ale s tým nikto nič nenarobí preto je tu také množstvo kníh z ktorého si každý dokáže vybrať čo mu sadne najviac. :) No v tomto nemám problém ako som vravela nemám v okolí nikoho kto by mi do toho kecal prakticky ani nemá kto nikto u mňa doma napr nesleduje čo čítam alebo nečítam. :)

      Vymazat
  8. Naprosto souhlásím )) nepřipadám si hloupější po tom, co jsem přečetla Stmívání a ani chytřejší po detektivce :D
    Super článek :) lidé by se nad tím měli zamyslet..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak po detektivce asi nikdo, ale možná mají někteří radši klasiku - co se učíme ve škole :) Ale ani já si po Stmívání nepřipadám hloupější. Líbilo se mi to, Edward se občas chová jako idiot (a ve filmu idiot praštěný pánví do obličeje) a tečka :D

      Vymazat
  9. Znám pár takových lidí. Ale neřeším to. Když se jim to nelíbí, ať to nečtou a nevnucují mi svoje názory, já jim taky nevnucuju, jak je Čtyřka úžasný a že u Hunger games jsem málem brečela. Když řeknou, že je tenhle žánr nezajímá, tak to beru, ale když začnou odsuzovat? Ne, díky. Nečetli to. Já jsem donedávna taky říkala, že klasika mě nezajímá a světe div se, najednou se mi líbí. Takže každý může změnit názor a jim by se to později mohlo vymstít. Stačí najít jen knížku, která nás v daném žánru bude bavit. Což si myslím, že v každém žánru bych si našla alespoň jednu. I v těch hororech, které vážně nenávidím, protože jsem strašpytel. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, taky myslím, že v každém žánru lze najít něco. Já čtu hlavně YA, ale oblíbence mám i mezi jinými žánry, zkusila jsem alespoň nějaké dílko z každého žánru, a pokud se mi to nelíbilo, hned jsem neodsuzovala čtenáře/diváky toho a toho žánru jako ty, co nemají vkus.

      Vymazat
  10. ach jaj, tvoj článok je skvelý, ale hneď, ako som si prečítala vyjadrenia tej osoby, o ktorej si písala, zostalo mi zle 8(
    ako môže niekto povedať, že všetko je na 1 kopyto? hlavne keď to ani nečítal? nemám rada, keď za takéto hlúposti ľudí ešte aj platia! čo sa mne nepáči, to si neprečítam! a čo sa mi páči, nech mi do toho nikto nehovorí! ja som fantasy blázon, milujem nadprirodzené schopnosti aj bytosti, pretože to je niečo, čo nikdy nebudem mať. mám kamoša, ktorý je blázon do behania, iný do PC hier, kamoška do historických presladených románov a nikdy som ani jednému nepovedala, že čo robí je hlúposť a čo číta je brak!
    aj vtedy mi idú vyskočiť nervy, keď moja mama povie: "ach zase si si objednala knižky o upíroch?". jediné knihy, ktoré mám doma o upíroch je séria Twilight. len za to, že ona sa zaujímala o to čo čítam naposledy len keď som mala v ruke Súmrak, za to ja už nemôžem! nie je všetko rovnaké!
    s tvojím článkom totálne súhlasím, proste o čom nič neviem, k tomu sa nevyjadrujem a nezhadzujem to, čo majú ostatní radi, lebo slabšie povahy sa potom budú aj hanbiť za to, čo čítajú a možno preto teraz nevidíme mladšiu generáciu s knihou v ruke!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc dobře znám to o upírech. Taťka často povídá, "zase nějaký upíři/čarodějové?" O vílách a andělích už jsem se radši nezmiňovala :D
      A mladší generaci nevidíme s knihou v ruce často spíš proto, že je baví něco jiného než čtení. Část mých spolužáků má ve velké oblibě zpít se pod obraz. Na školní výlety už ani nejezdím, protože tam jde jen o to jak se co nejčastěji opít :/

      Vymazat
    2. Najlepcie knizky o upiroch boli od Kulhanka; Nocni klub 1-2.

      Bez srandy.

      Vymazat
  11. Musím říct, opravdu skvělý článek. U čtení článku od Červeňáka jsem se upřímně pobavila. Jen nevím, co originálního napsat, co tady ještě nebylo řečeno. Je fakt, že spousta lidí nemá YA moc v lásce, i když já nechápu proč. Jako odpočinková četba je to nejlepší, co může být. Tedy alespoň pro mne. Tím ovšem neříkám, že se naprosto vyhýbám nějaké složitější zápletce. No abych to svoje nesmyslné mumlání ukončila - já YA miluju a nedám na něj dopustit, ale když ho někdo nemusí, přece na něj nepoštvu celý Lid. Každý má svůj názor. Byla by to nuda, kdyby se všem líbilo všechno

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já YA taky zbožňuju. Za pár desítek let se na spoustu z těch kníek dočista zapomene, ale mě se právě teď líbí je číst, a nepřestanu jen proto, že mi někdo říká, že to není kvalitní čtení s hlubokou myšlenkou. Když budu mít na takovou knihu chuť, vždycky po ní můžu sáhnout.

      Vymazat
  12. Pocity z toho článku mám úplně stejné jako ty. :) Protože u věty: "Shadow and Bone o dívce, která v sobě objeví magické schopnosti (kde už jsem to jen slyšel?)" Jsem si říkala, jestli se ten dotyčný vůbec zamyslel nad tím co píše. (Asi ne. :)) Protože to by se mohlo říct úplně u všech stylů. Např.: "Někoho tam zabili a někdo to začal vyšetřovat." A to nic proti detektivkám, protože to je jeden z žánrů, který si klidně přečtu. A vím, že píšu prakticky to samé co ty, jen jsem potřebovala napsat jak mě ten článek naštval. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě taky dost naštval. Teď druhý den už je mi jedno, ale v té chvíli jsem byla dost rozhořčená. Shadow and Bone jsem nečetla, ale třeba u Divergentu má dost velkou chybu. Není to celá Amerika, jen Chicago, Tris v sobě neobjeví zvláštní sílu, jen prostě nepatří do průměrného tupého stáda, a navíc proti "krutému systému" se nikdo nevzbouří, tady jde o něco trochu jiného.

      Vymazat
  13. Červenáka, čo napísal článok, poznám. Je to dobrý chlap, píše historickú fantasy a na knihách si dáva záležať a tu je ten háčik... dáva prednosť tej pravej fantasy a skôr filmovým spracovaniam. Dokonca z jeho slov viem, že YA ako samotný žáner nezhadzuje, ani nepodporuje, ale súhlasím, že ten článok trochu prehnal. Nechcem ho teda brániť :) Ale vyjadruje sa dosť bez servítky, čo sa odzrkadľuje i na jeho "chlapskej" tvorbe. Koľko ľudí, toľko chutí. Už viackrát som sa stretla s tým, že niektorých ľudí urazil... ale čo už narobíme? :) Vždy sa len pousmejem a kráčam ďalej, pretože ako človeka i ako ostrieľaného slovenského autora si ho neskonale vážim. A tak nejako som už po toľkých nenávistných rečiach na veci, ktoré mám rada, svoju myseľ obalila do brnenia a podobné reči sa ku mne nedostávajú :) A aspoň je úprimní sám k sebe i k svojmu okoliu. I keď je to plné hany.

    Každopádne - ja mám YA rada. Nebudem čítať niečo, čo nechcem, len preto aby som bola in a cool. Ak chce niekto čítať Evitovky, nech číta Evitovky. Ak má rád niekto knihy a lá Tolkien alebo dáva prednosť Warcraftu či Star Wars - tak prosím. Ale ja vyslovene hanlivé reči radšej ignorujem, pretože inak by mi vlasy dupkom stáli. A poznám sa - viem sa veľmi nahnevať a hrošia koža je jediná vec, ktorá v tomto pomáha. Ale rozumiem, čo ťa na tom hnevá. Palec hore k článku ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě ani tak nenaštvala kritika HG - těch už jsem viděla, dobře, viděl to, nelíbí se mu to, napíše to, tečka. Co mě naštvalo bylo, jak stejným sarkastickým způsobem shrnul i příběhy, které ještě neviděl/nečetl, a navíc s chybami. Konstruktivní kritiku umím přijmout, ale ne kritiku bez toho, aby to znal. Pokud to skutečně shlédne a pak to bude kritizovat, tak pak ať je upřímný, to je rozhodně potřeba - a potom neřeknu ani ň :)

      Vymazat
    2. Samozrejme - chápem tvoje rozhorčenie :) Takže ti ho ani neberiem. Ale tak nejak som sa naučila brať ľudí, ktorí sa bijú v prvom rade za svoj žáner, s nadhľadom, pretože by mi inak asi pukla hlava :D :)

      Vymazat
    3. Stormy, ideš na to dobre... a ešte si k tomu pridaj (spolu s Freckles), že novinky na ČSFD sú často a zámerne humorné, posmešné, ironické a sarkastické. Preto sú také dobré, odkedy ich píše Ďuro.
      Tak ako tu niektoré píšete, že stolerujete, keď 80% YA sú blbosti a brak, ale "sú medzi nimi tie naozaj dobré", tak by ste mohli pochopiť a stolerovať v akom duchu sa píšu krátke publicistické útvary na filmovej databáze. Mne je úplne jedno, či v humornom texte Červenák roztrhá na kusy niečo, čo mám rada. No a? Veď je to sranda a ani autor filmových noviniek nemusí mať rovnaký vkus ako ja, nemusí písať sucho a slušne a už vôbec nemusí brať ohľady na fanúšikov nejakého žánru. Take it easy ;-)

      Vymazat
    4. Duro nikoho neurazil. Ti ludia sa urazili sami, pretoze im chyba zmysel pre humor.

      Vymazat
  14. A víte co,kašlu na ně,na všechny ty kritiky,každý ať si čte co chce,nebo ať nečte vůbec,když nechce. Už jsem přečetla spoustu knížek od dětských, beletrii,klasiku,povinnou četbu ve škole,psychologii,esoteriku,odbornou literaturu,atd. A teď čtu prostě YA,mám to ráda,přišlo to ke mě,přináší mi to to co zrovna teď potřebuju a nehodlám se za to stydět ani omlouvat. Poďme si trochu věřit a stát si za svým.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě, teď nás to baví, většina znás do téhle kategorie YA patří, tak proč to nečíst/sledovat. Starší to mnohdy nechápou, ale oni nejsou cílová kategorie. Já taky nekritizuju dětské knížky, že jsou o ničem a nepřekvapí mě. Nejsem přece cílovka, tak je jasné, že je to psané pro někoho jiného, někoho kdo ocení pohádku "kačenky na výletě." Možná z YA taky vyrosteme, možná ne, ale teď si to budu číst ať si kdo chce říká co chce.

      Vymazat
  15. Ať si každý čte, co chce a co ho baví bez ohledu na to, kolik špatných věcí na to někteří lidé řeknou. Autor toho článku, jenže je vlastně sám spisovatel, by měl být za takové knihy rád, protože díky nim mladí lidé čtou a tím spíš by to měl podpořit a ne zkritizovat. Dobře, možná to není jeho šálek čaje, anebo prostě takovýmto knihám jen nerozumí (zřejmě Hunger games vůbec nečetl a soudí knihu dle filmu).

    Nadruhou stranu... každý z nás má právo se svobodně vyjádřit a my ostatní bychom měli být vůči názorům, které nám nejsou příliš po chuti, tolerantní. Když si každý bude hledět svého a nebude soudit lidi podle toho, jaký žánr čtou, budeme všichni spokojení. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky myslím, že kdyby tyhle knížky nebyly, spousta mladých nečte. Já asi ano, čtu už od první třídy a kdyby YA nebyla, tak si taky něco najdu, ale znám některé, co se k pořádnému knihomolství dostali až s YA literaturou. A to je další důvod proč jí budu vděčná, i kdyby ne proto, že mě to teď nehorázně baví.

      Vymazat
  16. V současnosti, kdy je každý film/kniha/bůhví, co ještě, bráno pod strašlivý drobnohled, při němž skutečně málokdy dopadnou YA kousky dobře. Uznávám, že některé z nich je člověk na rozpacích, ale není to tak u všech žánrů? Aspoň, jak si zmínila, po stránce originality je dnes těžké přijít s něčím neokoukaným, navíc nikdo nikdy nezaručí, že originalita bude zárukou kvality a úspěšnosti. Čtu to, co čtu proto, že mě to něčím zaujalo, má to své kouzlo, spád, vtip, dobrou myšlenku... zkrátka proto, že mě to baví, ne proto, že to má "tu" a "onu" nálepku.
    Neexistoval, neexistuje a s největší pravděpodobností neexistuje nic, co by se opravdu líbilo všem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, kdybychom měli číst jen to, co nám nutí jako "to dobré", tak by to mnohé z nás nebavilo. Opravdu nic se nelíbí úplně všem, ale myslím, že blízko k tomu má Harry Potter, který se líbí jak mladé generaci, tak starším. Nikdy ne všem, ale myslím, že hodně lidem. :)

      Vymazat
  17. Dá se vůbec říct něco nového na tohle téma? Stěží. Zkrátím to a řeknu prostě, že i já podporuji toleranci. Prostě každému, co jeho jest. Někdo holky, jiný vdolky jak se říká a je to svatá pravda.
    Je sice fakt, že svoboda vyjadřování povoluje i vyslovení ostřejšího názoru jedné strany, ale naštěstí nám nic nebrání hodit Červenákova slova za hlavu a prostě si užívat četbu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, teď druhý den už je mi jeho článek v podstatě fuk, šla jsem si číst a hned mi to zlepšilo náladu :)

      Vymazat
  18. Myslím, že pan Červenák si hlavně vzal na paškál filmová studia, kterým už asi došly nápady a tak kupují práva na knihy kterým se daří. Vždyť jak sám píše: musí to být podle knížky, která dlouhé týdny a měsíce kralovala příslušnému žánrovému žebříčku bestsellerů New York Times. A tak se velká studia pozorně podívala do takových žebříčků a začala odtamtud vytahovat další úspěšné knížky.
    Takže myslím, že tady nešlo o to kritizovat knihy, ale filmová studia která, klidně knižní příběh znění div ne k nepoznání ( pár takových filmů nebo seriálů už jsme určitě všichni viděli). Hlavně, že je slavná kniha, která film už dopředu propaguje a hodí to prachy. HP, PP a Stmívání patří mezi ty dobré filmy (alespoň podle mě). Občas mě až děsí když slyším, že by se ta či ona kniha mohla zfilmovat. Mám ráda svoji představu o hrdinech/hrdinkách v ní a když to je na plátně potom o 180° jinak...
    Já mám fantasy moc ráda. Mám své oblíbené autory a zkouším stále nové. Když někde řeknu, že čtu a co čtu často následuje smích a škleby ( hahaha... elfíci, upíři, vlkodlaci si děláš srandu né?). Jenže tohle mě od lidí co sotva přečtou na netu jeden novinový článek, nemůže rozhodit :-) Oni ty knihy ani číst neumějí, prostě je to nikdo nenaučil. Můžou se mi klidně smát, když v buse vytáhnu Hru o trůny jejími osmi stovkami stránek. Oni nečtou vůbec. Takový lidé bohužel vynášejí soudy nejčastěji. Ale kdo chce číst ten si knihu vždycky najde, ať už by šlo o jakýkoliv žánr :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, to je pravda. Ale nemyslím, že by bylo něco špatného na zfilmování knih. Já se na takové filmy většinou těším... Je pravda, že jsou i knihy, které se pak změní k nepoznání, to je pravda, to taky nesnáším. Jsou i opačné případy, kdy je film lepší než kniha - to je u mě třeba v případě Princezniných deníků, kterým jsem v knižní podobě nikdy nepřišla na chuť. Studia z toho mají prachy a jim jde o to, ale když se mi pak film líbí, jsem za to ráda a ráda zaplatím ten lístek do kina. Nepůjdu na to pětkrát, nejsem fanatik, ale jednou za to ráda zaplatím, motivy studia jsou mi celkem fuk.
      S těmi dobrými filmy celkem souhlasím, zvlášť pokud PP myslíš pána prstenů, protože to jsou moje nejoblíbenější filmy, už je pomalu umím zpaměti. To je příklad OPRAVDU DOBRÉHO filmového zpracování :)
      Ze mě si ve škole taky dělali legraci, když jsem si přinesla Eldesta. To bylo samé "a to čteš Bibli?" ale teď už si zvykli. Kdo čte, tak čte, a kdo nečte, ať mlčí :)

      Vymazat
    2. Já si taky nemyslím, že je na filmovém zpracování knih něco špatného, jen vždycky trnu jak to dopadne.
      Ano PP je pán prstenů, tenhle kousek podle mě ještě nikdo nezopakoval. Moc dobře udělané, už to znám také z paměti :-)
      Jako příklad nepříliš dobrého filmového zpracování je podle mě Eragon (tím Eldestem jsi mi to připomněla)... I když nepočítám s tím že by se téměř pětisetstránková kniha dala smrsknout na jen do zhruba dvou hodin filmu, aniž by utrpěl příběh, ale jsou tam velké rozdíly. Viděla jsem nejdřív film a tak jsem si říkala, že ta hezká slečna na koni s ptačím pírkem ve vlasech a oblečená v ponču, bude nějaká forma indiánské čarodějky :-DD a ona to elfí princezna... A drak s opeřenými křídly...?
      No, ale to už zabíhám do detailů a na tomhle téma by se daly psát romány :-)
      Princezniny deníky jsem bohužel nečetla, tak nemůžu soudit. Některé filmy/seriály jsou i lepší než knihy. Opak ale bývá pravdou.
      Souhlasím s tím, že by ti co nečtou měli mlčet nebo to alespoň zkusit. Nesmí to ale vzdát po první knížce, která je třeba "nechytne". Je třeba hledat. Jak se říká : "Kdo hledá, najde". Musí se trochu zkoušet a myslím, že si každý najde to své.

      Vymazat
    3. Ano, třeba mám trochu starost o Město z kostí, jak to dopadne, protože představitel Jace je pro mě fuj fuj :/
      Jsem zvědavá na Hobita, tady je to sice zase ukázkový příklad nahrabání peněz (přiznejme si to - trilogie z jedné knihy...ehm ehm) ale snad to bude dobré jako PP.
      Eragon je dobrý příklad toho špatného zpracování. Taky se mi film příliš nelíbil, ale je to fakt dlouhá kniha.

      Vymazat
    4. Z Mesta kostí mám vrásky i ja... hlavne kvôli Jacovi :( Už som dokonca prešla i fázou: Tak na toto do kina určite nepôjdem! A teraz len napäto čakám na prvé ukážky a trailer :D

      Vymazat
    5. U mě taktéž rozhodne první trailer... Pokud tam bude stále vypadat jako vyděšená krysa (možná by byl výstižnější výraz kuní ksicht z MASHe) v černých kožených kalhotách (omlouvám se všem fanouškům:D) jako na prvních fotkách, tak nejspíš kino vynechám :D

      Vymazat
    6. Podľa mňa na nich vyzerá ako drogový díler... by som sa ho zľakla na ulici, keby že ho tak stretnem :D

      Vymazat
  19. Ono, ten, kdo čte harlekýnky, tak ví, že je to brak a netvrdí opak. Všichni ví, že je to brak, ani to člověk nemusí číst. A nikdo z toho nedělá něco víc.
    A pak tu jsou lidi, co z obyčejného braku dělá něco mnohem víc. A to jsou právě někteří čtenáři ya literatury. Kdyby si ti čtenáři prostě přiznali, že to brak je, tak by k tomu nebyl takový odpor.
    Nemám ráda Meyerovou, nemá ráda Twilight, ale obdivuju, co ona s takovou příšerností dokázala. Všichni to vychvalují, tak si to pak zkušený čtenář přečte a zjistí, že je to bída. Je to brak, ale je tu ta hromada fanynek, která z toho dělá nejlepší knihu, jaká kdy byla napsána (berte to s nadsázkou).
    Nějak tím chci říct, že se tahle averze vůči těmto knihám vytváří díky jejím čtenářům. Nebo mně to tak přijde.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tom se právě neshodneme. Já si nemyslím, že YA je brak. Brak se najde všude, ale celý žánr nikdy není brak. Schválně jsem si hledala definici braku na internetu, abych neplácla nějakou blbost, a z toho jsem pochopila, že v tom případě je brak tak 99% beletrie - jedno procento na ty výjimky. Veškerá fantasy, detektivky, harlekýnky... A já z knížek nedělám nic víc než beletrii, neříkám že jsem v tom objevila smysl života. Když se ale někdo, kdo čte "pravou fantasy" zle dívá na čtenáře YA, že je to brak, tak se mi to nelíbí, protože ti zase dělají něco lepšího ze svého žánru. Fantasy, kterou píše pak Červenka, podle mě taky nemá žádný vyšší smysl.
      Fanatické fanoušky Twilightu taktéž nemám ráda, trochu mi tím znechutili knížku, která se mi předtím líbila - ano, mě se Twilight líbí, tečka. Modlu jsem si z něj neudělala, chápu výtky lidí, jako ty, kterým se to nelíbí, ale je mi to fuk.
      K tvému druhému komentáři, dlouhé série jsou všude. Stačí se podívat na Balzacovu lidskou komedii o více než 100 dílech, která je považována za klasiku. Upíří deníky a Škola noci jsou ovšem dle mého názoru taktéž příšerné a zbytečně natahované, v tom máš naprostou pravdu. Dlouhé série nemá rád nikdo, zvlášť proto, že jen málokdy jsou pak dobré.

      Vymazat
    2. Cecilko, tos vymňoukla :-) Hystéria mladých fanúšičiek robí žánru medvediu službu. A verte mi, že s ňou mám skúsenosti. Pohybujem sa v komunite SFaF už 10 rokov, ale mimo YA som nikdy nevidela a nezažila také vášnivé reakcie na kritiku. Scifisti aj fantazisti o knižkách dokážu normálne diskutovať a povedať si, komu sa čo páčilo a čo je brak - a nepobijú sa pri tom, ani sa nikomu nevyhrážajú smrťou. Fanúšičky YA majú často prehnané reakcie. Niet divu, že tým upriamujú pozornosť na svoj žáner - ale z neželaného uhlu ;-)

      Vymazat
    3. Pardón, je to už 12 rokov. Ach, ako ten čas beží :-)

      Vymazat
  20. Ještě poznámka: Když se řekne ya literatura, tak si skoro hned vybavím strašně dlouhé série (nemluvě o tom, že některé jsou i špatné - Upíří deníky, Škola noci). A nepřijde mi to teda zrovna moc lichotivé.
    A spousta jiných žánrů má dlouhé serie. ale o ya se mluví teďka hodně, tak je to víc na očích.

    OdpovědětVymazat
  21. Mne sa tiež nepáčilo filmové spracovanie HG (dobre, videla soom prvých 15 min. a mala som dosť), ale to neznamená, že teraz budem vyhlasovať, že je to hlúposť. Čítala som celú sériu a tá je perfektná. Nechápem síce prečo sa filmuju Nádherné tvory, lebo táto kniha sa mi nepáčila, ale je možné, že film bude super. Súhlasím s tebou, že nemožno všetky knihy z YA (ale aj všeobecne) hádzať do jedného vreca. Predsa každá kniha má svoje čaro (väčšinou, no existujú výnimky). A podľa filmu sa knihy určite súdiť nemajú. Veď sa to niekedy ani na predlohu nepodobá. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. HG se ti nelíbili? To je škoda. Co přesně se ti nepozdávalo?
      Nádherné bytosti... no nevím, no. Četla jsem první díl, ušel, ale druhý díl jsem nebyla schopná dkončit, jak mě to znechucovalo, tak jsem si řekla, proč plýtvat časem na něco, co mě nebaví, a odložila to. Snad bude film stravitelnější než knížky :)
      Ano, skoro každá kniha má své kouzlo :)

      Vymazat
  22. Čitatelia a kritici by si mali najmä uvedomiť, že YA je literatúra pre mládež a nemôžu ju porovnávať s beletriou pre dospelých. Rovnako neodsúdime knihy Danka a Janka alebo Opice z našej police (skvelé slovenské knihy pre deti :), pretože nie sú písané tak dobre ako Shakespearove sonety. Treba si uvedomiť aký žáner čítam a podľa toho hodnotiť.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ANO! To je výstižné. Já na recenze dospělých na YA knihy vůbec neberu ohledy, protože jim se nelíbí nic, ani dobré knihy (většinou), koukám jen na názory ostatních blogerů (a těch je ted víc než dost na to, abych si utvořila představu o knize). A číst recenze Twilight filmů od všech těch chlapů ve středním věku, které se objeví těsně po premiéře - z toho jsem si udělala zábavu z popcornem :D A pak na ten film stejně jdu.

      Vymazat
  23. Ďuro Červenák15. září 2012 21:27

    Srdečne zdravím! :-) Rád by som upozornil na to, že som kritizoval iba Hunger Games, to je film, ktorý som už videl a je podľa mňa otrasný. V článku sú stručne uvedené dôvody, prečo si to myslím. Následne som už len poukazoval na mániu Hollywoodu s adaptáciami YA, a že nám tým tento žáner čoskoro znechutia - čo je veľa, to je proste veľa. Najmä ak väčšina tých kníh je komponovaná podľa rovnakej schémy.

    Prajem všetkým krásny deň a som rád, že čítate aspoň niečo, aj v rámci YA sú kvalitné veci a mládež, ktorá ešte číta, nie je celkom stratená. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jistě, proti vaší kritice Hunger Games nic nemám (i když si skutečně nemyslím, že Twilight by byl lepší, tak oprava, skoro nic nemám), protože přestože mně se film celkem líbíl, respektuji cizí názor. Spíše mi vadily ty vaše chyby, které jsou obzvlášť v popisu knihy/filmu Divergent, a ten nadpis.
      Čeho je moc, toho je příliš sice platí, ale to je opět případ většiny žánrů, a nemyslím, že by si někdo stěžoval, že je příliš hororů, příliš romantických komedií nebo příliš mnoho zpracování komiksů - i zde platí, že je to podle stejného schématu. Ti, kterým se to líbí, z toho mají radost (samozřejmě pokud se film povede, ne vždy je to ten případ, například výše v komentářích zmiňovaný Eragon se jako film ani trochu nepovedl) a pak na to půjdou do kina, a pokud tento žánr nemáte rád, pokud jste z něho znechucený (či čoskoro budete) tak vás opravdu nikdo nenutí se na to koukat.
      A pokud se můžu zeptat, co považujete za kvalitní YA? To by mě zajímalo :)

      Vymazat
  24. Ďuro Červenák16. září 2012 0:19

    Kvalitná YA? Ostrov pokladov od R. L. Stevensona a Púšťou a pralesom od Sienkiewicza. Takisto Joe Alex: Čierne koráby. To boli kvalitné knihy pre mládež. ;-)

    OdpovědětVymazat
  25. Absolútne geniálny a pravdivý článok. Nič viac netreba dodávať.:P

    OdpovědětVymazat
  26. skvělý článek, naprosto s tebou souhlásím

    OdpovědětVymazat
  27. Skvělý článek - v tom naprosto souhlasím; to se dnes na takovýchto blozích jen tak nevidí. Nicméně možná unáhlený závěr, co se týče toho vkusu. Na základě čeho obhajuješ YA? Máš jiný důvod než své sympatie? Většina YA, co jsem já četla, byla průměrné až podprůměrné kvality - pokud bys pár let četla klasiku jako Tvůj táta, případně něco věděla o teorii literatury obecně, viděla bys, že výrazivo YA knih je často velmi chudé, styl v podstatě žádný, a text plný klišé - tímto postupně degeneruje řekněme jazyková vybavenost generace, pro kterou je YA určeno. A ano - o tom, že kazí vkus, není pochyb. Jsou výjimky. Třeba Smečka byla z těch lepších. Jak říkáš - na pobavení není nic špatného. Ale nenamlouvejme si, že jde ve všech případech o kultivovanou zábavu... Za článek ještě jednou srdečný dík. Obzvlášť ten postřeh ohledem žánrů, v rámci nichž se už knížky dál moc neliší, je prostě vynikající. Klobouk dolů!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kromě sympatií mám důvod ten, že lidé, kteří čtou YA, by se ke knihám možná vůbec nedostali. Teď čtou tyhle knížky, ale kdo ví, třeba za pár let se dostanou k tomu kvalitnímu čtivu, a nebýt toho, že si prostřednictvím těchto knih zamilovali čtení, tak by se to třeba vůbec nestalo. Já čtu už odmalička, rodiče mě k tomu vedli a maminka mi mnohdy až do ochraptění četla dokola pohádky, až jsem je skoro uměla nazpaměť. Ovšem když jsem přešla na gymnázium, moje kamarádka skoro nečetla. Říkala, že ji to nebaví, ale i přesto si půjčila knížku, kterou jsem jí doporučila. Líbilo se jí to... a teď čte celkem hodně. Nebýt těch knížek, nečetla by vůbec.
      Jinak nemyslím, že by to bylo něco extra, nenamlouvám si, že by to byla kultivovaná zábava, ale na kultivovanou a vážnou literaturu mám stále spoustu času, až mě omrzí tohle :) Ovšem ani si nemyslím, že v rámci beletrie by to bylo až tak podřadné. Co se týče té omezené slovní zásoby, je to mnohdy pravda, vidím to obzvlášť na knížkách v angličtině a francouzštině, které čtu - tam je to pro mě dobře, protože jsem se na tom postupně zlepšovala v cizích jazycích a zvětšovala si slovní zásobu. Kdybych se rovnou vrhla na nějakého autora klasiky, pravděpodobně bych tomu nerozuměla a odložila bych to. To je tedy další bod mojí obhajoby pro YA, pro učení cizích jazyků je to ideální.
      A děkuji moc za pochvalu :)

      Vymazat
  28. Ak si YA zadefinujeme ako literaturu pre tinedzerov (nechapem dospelych, co citaju Hunger Games, alebo tie upirske ptakoviny) tak aj v YA su rozdiely... Taky Huckleberry Finn od Marka Twaina sa moc za brak neda povazovat a ako decko som to cital rad, ale Twilight by som nezvladol citat. Trocha som si ju prelistoval a keby som to mal citat, tak by som mal zaludocne problemy.
    Ja som ako tinedzer cital romany, Tolkiena, Sapkowskeho, ale knizky od Jaroslava Foglara ma tiez bavili :)

    OdpovědětVymazat
  29. Nemůžu se ubránit dojmu, že většina čtenářů YA, co se tak horlivě rozčiluje nad zastánci klasiky, kteří odsuzují to, co neznají, jsou zároveň obrovskými pokrytci. Kolikrát už jsem z téhle strany slyšela či četla "klasika je krávovina, nebudu to číst, je to povinné, takže špatné" a tak dále, pořád dokola. To je úplně stejně hloupé jako odsuzovat fantasy. Jo, občas si něco přečtu, abych to mohla hodnotit. Ale čtu to spíš pro oddech, oblíbený žánr to pro mě určitě nebude, od knihy čekám myšlenku či zajímavou atmosféru a to jsem zatím v YA knížce nenašla.

    Celkově se ale nemohu ubránit dojmu, že, jak už tu bylo řečeno, mají čtenáři YA občas trochu přehnanější reakce a často hůř snáší kritiku jejich oblíbeného žánru. Já nevím, nemám ráda škatulkování do žánrů a už vůbec nemám ráda prosazování něčeho nad něco jiné. Nikdo vám nebere, že čtete YA, ale pokud vám vadí, že spoustě lidí (a to většinou literátům, ti si neberou servítky) tenhle žánr zrovna nevoní, tak to řešte jinak než haněním klasiky. Pak té kritiky taky třeba bude méně...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jejda, z toho článku vyznívá, že klasika je blbost? To jsem přece ani trochu nechtěla říct! Já jsem zastánce toho, že klasika je dobré čtení, jen mě osobně občas nebaví (Babičku jsem dočetla do půlky a víc už to nešlo, prostě mě to nebavilo, ač jsem se moc snažila), ale pokud to někdo čte, tak je v mých očích "dobrý". Dobrý, že to zvládne přečíst. Na tenhle rok mám v plánu dost klasických knížek, na které se už těším.
      A jen tak mimochodem, tak já se většinou s kritiky nehádám, tenhle článek je výjimka. Většinou kritiky ignoruji a myslím si své. Rozhodně se nehodlám do krve hádat, že můj žánr je ten nejlepší. Jen si myslím, že není ten nejhorší.

      Vymazat
    2. To bylo myšleno obecně, to s tou klasikou. Četla jsem, že ty se klasice tolik nebráníš, ale plno čtenářů YA to tak nemá, alespoň mám ten dojem :-)

      Vymazat
    3. Tak to jo :) Mě zase přijde, že ty, které znám, klasika baví asi zhruba tak stejně, jako mě. Ti, co klasiku nesnášejí, většinou nesnášejí čtení knih obecně. A to je velká škoda :(

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)