středa 19. září 2012

Nekonečné série – Když autoři nevědí, kdy přestat

V dnešní době jsou série obvyklejší než jednodílné knihy. Bývá to trilogie, případně tetralogie, ještě únosná může být i hexalogie. Ovšem někteří autoři opravdu nevědí, kdy přestat, a vesele si píší další a další díly. A s tím je, podle mě zvlášť u knih pro děti nebo náctileté, hned několik problémů. 

Zaprvé, pokud knihy nevycházejí nějak extra rychle, ale spíš s obvyklou prodlevou jedna kniha za rok, je tu problém, že z toho vyrostete. Co se vám líbí v deseti letech už vám může v patnácti připadat dětinské a nudné. Co se vám líbí v patnácti vám ve dvaceti může připadat hrozné, a tak dále. Navíc jestliže víte, že série má patnáct dílů, dvakrát si rozmyslíte, než koupíte první díl - pokud nevíte, co od autora čekat. Hodně čtenářů nemá rádo nedokončené série v knihovničce, a investovat do takového množství knížek, které se vám zas tak moc nelíbí… No radši si asi koupíte jednodílnou knížku, případně trilogii.

Dále je tu problém s překládáním. Hodně knížek, co u nás vychází, jsou překlady. Takže kromě čekání na originální vydání tu nastává ještě čekání na překlad, nehledě na to, že často se série dobře neprodává, a naši nakladatelé ji utnou po jednom či několika dílech. To podle mě souvisí i s bodem číslo jedna – mezi vydáním jsou tak velké prodlevy, že z toho původní čtenáři vyrostou a už je to nebaví.
Potíž také je, že pokud autoři píší kvanta pokračování, často (většinou) se stává, že kvalita jde s každým dílem více či méně dolů. Je to umělé prodlužování a komplikování příběhu, a často už to na konci nestojí za nic. Délka nemusí vždycky znamenat pokles kvality, například sedmidílný Harry Potter se mi líbil celou dobu a sedmička je můj absolutně nejoblíbenější díl z celé série, ale jinak mám spíše zkušenost, že to na konci už není jako na začátku.

A nakonec problém číslo jedna: pomyslete, kolik let budete muset čekat, než se dočkáte šťastného konce!

Teď tedy nějaké série, které jsou dlouhé – řekněme třeba osm a více dílů. Na začátek nějaké dětské série a dopracuju se až k těm dospěláckým.

100%ní andělé od Annie Daltonové
Současná délka: 12 dílů
Konečná délka: 12 dílů
Počet přeložených dílů: 8 dílů (BB art)
Mám přečteno: 8 dílů
Jedná se rozhodně o perfektní dětskou sérii, délka jednotlivých knížek je pro děti ideální. Já ji začala číst v šesté třídě, pozdější díly v sedmičce, a dost se mi to líbilo. Hlavní hrdinka Melanie Beebyová umře a dostane se do Nebe, kde se z ní stane anděl. To ovšem není všechno, andělé mají na starosti lidi na zemi, ale nejen v jednadvacátém století, nýbrž po celých dějinách. Takže se s Melanií čtenář podívá do antického Říma, na bavlníkové plantáže, do Londýna za doby Jacka Rozparovače, dokonce i do budoucnosti. Pokud máte mladšího sourozence (spíš sestru) tak tyhle knížky rozhodně doporučuju.
Jediný problém je, že nakladatelství BB art přeložilo pouze osm dílů, a zrovna když to začínalo být zajímavé (i když žádný obrovský cliffhanger), tak se s překladem přestalo. Teď, když jsem si to dohledávala, tak i v originále jsou pozdější díly vyprodané, takže se k tomu nejspíš nedostanu. Škoda, to bych si bývala ráda přečetla. Holt dlouhá série.

Deltora od Emily Roddaové
Současná délka: 8, 3 a 4 díly
Konečná délka: 8, 3 a 4 díly
Počet přeložených dílů: 8, 3 a 4 díly (Fragment)
Mám přečteno: 8, 3 a 4 díly
Deltora byla původně série o osmi dílech, ale později k ní vznikly ještě dvě spin-off série, jedna trilogie a druhá tetralogie. Opět se jedná o tenké knížky, které starší čtenář přečte na posezení. Už ani nevím, kolikrát jsem to četla, když jsem byla na prvním stupni. Výborná série, možná by se líbila i někomu staršímu (u těchto dětských sérií, které znám dlouho, nemám dobrý odhad, protože mně se líbí už z dob, kdy jsem byla mladší). U této série délka nehraje příliš velkou roli, byla vydána celá a kvalita nijak výrazně neklesá.

Dívčí parta od Lissi Harrisonové
Současná délka: 15 a 5 dílů
Konečná délka: 15 a 5 dílů
Počet přeložených dílů: 8 a 2 díly (Alpress)
Mám přečteno: 9 a 2 díly
Dívčí parta je taková obdoba Gossip girl pro mladší čtenářky, tak mezi 10-15 lety. Na druhém stupni jsem to četla moc ráda, ovšem opět zde došlo k nedovydání série u nás. Nejspíš původní čtenářky, stejně jako já, vyrostly.

Hraničářův učeň od Johna Flanagana
Současná délka: 11 dílů
Konečná délka: 11 dílů
Počet přeložených dílů: 11 dílů (Egmont)
Mám přečteno: 9  dílů
Tahle série je fantasy, odehrává se ve vymyšleném světě. Dostala jsem se k ní teprve nedávno, tuším tak dva roky zpátky, takže si ji rozhodně můžou přečíst i starší – ale děti z ní asi budou nadšenější : ). První čtyři díly mě bavily hodně, další čtyři už o něco méně a devítka skoro vůbec. Možná jsem na to neměla náladu, možná už to nebylo tak dobré… Každopádně jsem se sérií švihla, protože už na to nemám chuť. Takže v tomhle případě je to podle mě zbytečně dlouhé. Na druhou stranu, knihy jsou sice v sérii, ale nějak výrazně na sebe navazují spíše vždycky dva díly (první a druhý, třetí a čtvrtý, šestý a sedmý…) takže nedořešené události zas tak nehrozí.

Alex Rider od Anthonyho Horowitze
Současná délka: 9 dílů
Konečná délka: 9 dílů
Počet přeložených dílů: 9 dílů (BB art)
Mám přečteno: 8 dílů
Alex Rider je takový mladý James Bond. Britská tajná služba ho naverbovala po smrti jeho strýce – kdo by čekal, že ten kluk je špion? Možná jste viděli zfilmovanou verzi prvního dílu, Stormbreaker s Alexem Pettyferem v roli Alexe Ridera.
Opět série, která může být pro kluky i holky. U nás se dočkaly překladu všechny díly a já se na ten poslední už chystám – mám ho v poličce : )

Darren Shan od Darrena Shana
Současná délka: 12 dílů
Konečná délka: 12 dílů
Počet přeložených dílů: 12 dílů (Albatros)
Mám přečteno: 12 dílů
Tuhle sérii jsem četla tak před třemi roky, v době toho největšího upířího šílenství. Je opravdu zajímavá, ale nejvíc se mi na ní líbil prostředek, začáteční a koncové díly jsou trochu slabší, ale autor si to u mě vyžehlil tím koncem, který je prostě geniální!
Mladý Darren Shan se stane upírovým pomocníkem. Možná jste viděli i film, který byl natočen podle prvních třech dílů. Mě se líbil moc, dokonce snad i víc než knihy. V jedné z hlavních rolí můžete vidět třeba i Joshe Hutchersona. TRAILER

Tady končí knížky, které bych předložila spíše mladším (samozřejmě, jak se na to kdo cítíte) čtenářům. Následují nějaké pro náctileté. Tady ani příliš nebudu připomínat, o čem to je, vždycky si to můžete vygooglit, pokud to neznáte.

Gossip Girl a To je Ona od Cecily von Ziegesar
Současná délka: 13 a 10 díly
Konečná délka: 13 a 10 díly
Počet přeložených dílů: 13 a 4 díly (BB art)
Mám přečteno: 13 a 4 díly
Tyhle série mají jednu velkou chybu, a to: neustále se tam dokola opakuje to samé. V GG se vše točí kolem jednoho kluka a dvou nejlepších kamarádek. Holky jsou do toho kluka obě zamilované…a tady je problém: on do nich OBOU taky. Celá série je v podstatě o tom, že je kluk tu s Blair, pak se s ní rozejde, aby byl se Serenou, jenže pak si uvědomí, že Blair má radši… a… tak… dále. Když přišel konec, už jsem byla mega nadšená, že je konec. Ten poslední díl byl sice lepší, ale i tak… To je ona jsem zatím přečetla jen ony 4 díly, co vyšly u nás, ale i tady to vypadá, že to bude pokračovat podle stejného vzorce, jako GG. Pokud to u nás vůbec vyjde.
Každopádně mám strašně ráda ty názvy knih v Gossip Girl sérii :)

Roztomilé malé lhářky od Sary Shepard
Současná délka: 12 dílů
Konečná délka: kdo ví?
Počet přeložených dílů: 3 a 4.vyjde na podzim (BB art)
Mám přečteno: 2 díly
Tady u téhle série mám přečteno zatím jen dva díly, takže nemůžu tak docela posoudit, jak klesá/stoupá kvalita, ale i tak se mi to zdá příliš dlouhé. Třeba se to rapidně zlepší a rozjede, ale zatím… nevím.

Princezniny deníky od Meg Cabot
Současná délka: 10 dílů
Konečná délka: 10 dílů
Počet přeložených dílů: 10 dílů (Knižní klub)
Mám přečteno: 4 díly
Princezniny deníky a já spolu bojujeme už od chvíle, co jsem viděla první film. Nadšeně jsem si to půjčila v knihovně – to mi bylo tak jedenáct. Příliš se mi to nelíbilo, dočetla jsem to do třetího díla a pak jsem to vzdala. O pár let později jsem to zkusila znovu – jestli jsem do toho nevyrostla, a ne, stále se mi to nelíbilo. Letos jsem na třetí pokus přečetla čtyři díly a ten čtvrtý jsem málem omlátila o zeď. Ne, Princezniny deníky a já nebudeme kamarádi, kupodivu ani když jde o Meg Cabot.

Upíří polibky od Ellen Schreiber
Současná délka: 9 dílů
Konečná délka: 9 dílů
Počet přeložených dílů: 2 díly (Zoner Press)
Mám přečteno: 1 díl
Přečetla jsem první díl, a moje myšlenky po přečtení byly: „to bylo hodně divné“ a „proč je to tolik tenkých knih a ne obyčejná trilogie?“ Kdyby se to sloučilo, vznikla by trilogie a každá kniha by měla cca 450 stran. Tak by to bylo akorát. Tohle je zbytečně dlouhé.

Upíří deníky od LJ Smith
Současná délka: 10 dílů od LJ a asi 3 od někoho jiného, plus Stefanovy deníky
Konečná délka: kdo ví?
Počet přeložených dílů: 10 dílů (Fragment)
Mám přečteno: asi šest? Už v tom nemám přehled…
Tahle série je klasickým případem natahování. V devadesátých letech to byly čtyři díly, které ještě nebyly tak hrozné. Pak nastalo Twilight šílenství, a nakladatelství si objednalo další díly!! Pak po desáté knize dostala LJ padáka a teď píše někdo jiný. Plus se píšou i Stefanovy deníky. Je v tom děsný zmatek a píše se to jen pro peníze. Já s tím teda skončila.

Škola noci od P.C.Cast a Kristin Cast
Současná délka: 9 dílů, 10. vyjde na podzim
Konečná délka: kdo ví? Možná 12, možná 15…
Počet přeložených dílů: 9 dílů (Knižní klub)
Mám přečteno: 7 dílů
I tady by šly knihy hodně proškrtat a smrsknout. Vlastně se tam hodně mluví a málo se toho děje. Nejsem si jistá, jestli to dočtu do konce, ale příliš se mi do toho nechce. Jednoznačně špatně, že je to takhle dlouhé.

Maximum Ride od Jamese Pattersona
Současná délka: 8 dílů
Konečná délka: 8 dílů
Počet přeložených dílů: 1 díl (Albatros)
Mám přečteno: 1 díl
Tady se neustále chystám na přečtení dalších dílů v angličtině, ale nějak se mi to nedaří… U nás vyšel pouze první díl – zřejmě se to neprodávalo příliš dobře. První díl se mi líbil. Je to celkem dlouhá série, tak snad další díly nebudou příliš špatné.

Upíři z Morganville od Rachel Caine
Současná délka: 12 dílů
Konečná délka: minimálně 15 dílů, ale kdo ví, jestli ne víc?
Počet přeložených dílů: 1 díl (Brokilon)
Mám přečteno: 1 díl
S touhle sérií je problém nejen její délka, ale taktéž vydávání u nás. Nakladatelství Brokilon není příliš velké, a s vydáváním má nejspíš nějaké potíže, protože u prvního dílu se vydání slibovalo od června a pak vyšlo v září (loni). Druhý díl opět slibují už bůhví od kdy, teď je na stránkách nakladatelství listopad. Tak nevím. První díl se mi celkem líbil, ale pokud budou pokračovat tímhle tempem, bude mi pětatřicet, než sérii (pokud vůbec) dovydají a nejsem jistá, jestli mě pak bude bavit příběh šestnáctileté intelektuálky.

No a nakonec série pro starší čtenáře.

Bratrstvo černé dýky od J.R.Ward
Současná délka: 10 dílů
Konečná délka: kdo ví?
Počet přeložených dílů: 10 dílů (Baronet)
Mám přečteno: 4 díly
Tahle série není špatná, ale moc mi nesedne ten žánr. Takže jsem přečetla pouze čtyři díly, některé lepší (trojka), jiné horší. Kamarádka přečetla celou sérii za prázdniny a jí se to líbilo, poslední díly i víc než první. Jelikož je každý díl zaměřený na jinou postavu, nedochází k umělému natahování a zbytečným komplikacím, takže předpokládán, že pokud vám série sedne, tak délka nevadí.

Anita Blakeová od Laurell K. Hamilton
Současná délka: 21 dílů
Konečná délka: kdo ví?
Počet přeložených dílů: 10 dílů, 11. vyjde tenhle měsíc (Triton, Epocha)
Mám přečteno: 7 dílů
U téhle série se mi to, co jsem zatím přečetla, dost líbilo, ale většina čtenářů se shoduje, že po devítce to začíná jít z kopce a už to není ono. To je i dost vidět na klesajícím hodnocení knih v sérii na Goodreads

Pravá krev od Charlaine Harris
Současná délka: 12 dílů
Konečná délka: 13 dílů
Počet přeložených dílů: 11 dílů, 12 vyjde tenhle měsíc (Baronet)
Mám přečteno: 11 dílů
Pravá krev byla jedna z mých prvních upířin vůbec a už od začátku se mi dost líbila. Bohužel, pouze do devítky – desítka a jedenáctka už se mi tolik nezdály a jsem docela ráda, že už to bude končit. I když si neumím představit, jak přesně to může skončit. Snad mě autorka překvapí.

A to je tak nějak vše, co mě z dlouhých sérií napadlo. Kolik je příliš dlouhé u vás a jaké delší série se vám (ne)líbí? Uznáváte „co je moc, to je příliš“ nebo „čím víc, tím líp“?

20 komentářů:

  1. Spoustu uvedených knih jsem si chtěla přečíst.. asi si to rozmyslím. Prokletý díl má tolik dílů? :D 100% andělé jsem četla, ale nevím přesně kolik dílů. Měla jsem to z knihovny, ale bavilo mě to a nejspíš by se mi to v určité náladě líbilo i dnes. :) Jinak Škola noci mě svou délkou hrozně štve a jak jsi napsala, jde to s každým dílem dolů a dolů... :/ Teď mě docela mrzí, že mám doma 4 díly. Bohužel ne první čtyři díly. A tak nějak se vším souhlasím. Délka dílů je problém. Pro mě je přijatelných tak těch 6, ale triologie či dvoudílné dágy mám úplně nejraději. Zatím jsou takto krátké série asi nekvalitnější (osvědčilo se mi to). Většinou pokud mě baví první díl, baví mě i ty další. :) No a L. J. Smithové se raději obloukem vyhýbám... Mám s ní sice i dobré zkušenosti, ale po devátém dílu Upířích deníků se budu muset hodně dlouho přemlouvat, než sáhnu po dalších dílech.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Od LJ se mi dost líbil Tajný kruh a docela i Temné vize, ale UD... nic moc. U dlouhých sérií je opravdu lepší zvážit, než se do nich pustíš. Pak člověk cítí jakousi povinnost to dočíst, i když se mu to nelíbí - a čím je série delší, tím víc je člověk znechucen. Ano, Upíři z Morganville je velice početná série. Taky jsem byla překvapená, že tolik, měla jsem pocit že jich je tak devět a ejhle, je jich víc :D

      Vymazat
  2. Stormbraker ach 8_) tam som sa zamilovala do Alexa Pettyfera a sľúbila som si že si knihy, podľa ktorých je natočený ten film určite raz prečítam 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si je přečti, ale čím dřív, tím líp, než z toho kompletně vyrosteš :)

      Vymazat
  3. No řekněme si, že víc jak 10 dílů je opravdu šílená délka. Já bych to viděla tak maximálně na 3 díly a i to je kolikrát čekací hrůza. Někteří lidé chtějí číst série až když je mají celé. Naopak já, když vidím, jak na mě pomrkává knížka z poličky, tak si jí musím přečíst, i když vím, že další díl bude za dlouho.

    Poslední dobou jsem četla moc málo knížek, které by byly samostatné. Jsem ráda, že jsem došla k dobrému konci hned a nemusela jsem čekat další dvě knížky, než se budu moct rozplývat nad krásným koncem.

    No prostě, já to vidím tak maximálně na tři díly, i když taková série o Kate Daniels je skvělá, i když už vychází čtvrtý díl (a není poslední), ale jinak si myslím, že ty tři bohatě stačí. Samozřejmě bych se nejradši dozvěděla hned, jak to dopadne, ale je mi jasné, že vždycky to nejde. Ale takové ty sedmi, osmi, devítidílné série kupuji jen málokdy. Z toho, co jsi vyjmenovala, mám Deltoru a Princezniny deníky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych nedokázala mít sérii celou, než ji přečtu. Přece si nekoupím tři knihy, když nevím, jestli se mi vůbec líbí ta první. A taky nechápu, jak by někdo dokázal odolat, přesně jak jsi říkala, ty knížky ke čtení přímo svádí :)
      U Kate Daniels jsem zatím četla teprve první díl, a příliš se mi to nezamlouvalo (narozdíl od ostatních, většinou nadšených čtenářů, ale po dalším dílu možná sáhnu.

      Vymazat
  4. Tak sérii Darrena Shana jsem četla celou :). A moc se mi líbila i když poslední díl mohl být trochu jinačí :D..
    Pretty little liars jsem zrovna začala číst a jsem na to moc zvědavá! Protože na ten seriál už se koukám pěknou dobu :DD..
    A Alexe Ridera grr v knihovně pořád čekám na pátý díl.. Ale líbí se mi to :).. Zbytek sice znám, ale ještě jsem se do čtení nepustila :)..
    Začala jsi číst i Demonata? Taky od Darrena Shana?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poslední díl Darrena byl opravdu překvapivý. :D
      U Demonaty jsem četla jenom první díl, a jelikož mě to nijak nenadchlo, řekla jsem si, že počkám, až bude série celá - kdyby mě to pak náhodou chytlo, abych si to mohla přečíst v celku :)

      Vymazat
  5. Z těch opravdu dlouhých sérií jsem jako malá měla ráda Správnou pětku. Ta byla fajn. Mělo to myslím nějakých 21 dílů nebo tak.
    Ještě mám ráda Artemise Fowla (7 dílů), i když mám takový dojem, že poslední díl není nějak ono. Ale ještě mi chybí sto stran do konce.

    Princezniny deníky mě docela bavily... ale pamatuju se, že jsem je četla na přeskáčku, jak jsem co objevila v knihovně :D

    Dneska ale po dlouhých sériích moc nesahám (k nákupu). Při půjčování mi to nevadí, protože to jde vždycky vrátit nebo s tím seknout bez nějakého černého svědomí, že jsem za to utratila majlant a série je po třech dílech špatná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Správná pětka!! Moje oblíbená autorka Enid Blytonová, jak jsem na ni mohla zapomenout? Jak já její knížky v dětství milovala :)
      Když je nějaká dlouhá série, taky si často nejdřív první díl půjčím v knihovně, a dokupuju až poté, když zjistím, že se mi knížka zamlouvá :)

      Vymazat
  6. Z tých všetkých som čítala Deltoru, čo bolo dobré, aj keď si toho už veľa nepamätám, čítala som to dávno a ešte aj Bratstvo čiernej dýky, tam mi ani nevadí, že to má tak veľa dielov... možno škola noci by bola lepšia keby nemala toľko dielov, lebo ja už teraz poriadne neviem, čo sa stalo naposledy a už je to čím ďalej tým nudnejšie :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky už mám se Školou noci potíž, že se mi to plete. Navíc Zoey má tolik přítelů, kdo si má pamatovat, s kým zrovna je? :D

      Vymazat
  7. Co je moc to je příliš a něco je opravdu až moc natahované.
    Škola noci je opravdu dlouhá. Já jsem skončila u šestky která mě už fakt moc nebavila... Přesně jak píšeš, vyrostla jsem z toho a nevím, jestli budu mít náladu tuto serii někdy dokončit...
    J. R. Ward je moje oblíbená autorka a i v její serii je najdou knihy které mi přišli slabší, ale přesto nadšeně čekám na další díly :-) Každá kniha se věnuje jiné postavě a ostatní ustupují do pozadí (někteří více, jiní méně) a tak vám za chvíli všichni ty nabušený chlapy nelezou krkem :-) To byl chytrý krok...
    Jinak třeba čtu od R. A. Salvatoreho který píše fantasy romány ze světa Forgotten Realms. Legenda o Drizztovi jak se celá zatím 13 dílná série nazývá se vlastně dá ještě rozdělit na jednotlivé trilogie a jednu tetralogii (Temný elf, Planina ledového větru, Drowůw odkaz - 4díly, Temné stezky). V současnosti postupně vychází další trilogie Lovcovi čepele. Jednotlivé díly na sebe v rámci trilogie samozřejmě navazují, ale jinak jde trilogie číst bez znalosti těch předchozích, protože autor pokaždé všechny v podstatě znovu představí a popíše co a jak (což čtenáře co četl všechny díly může dost nudit, protože už všechno ví)
    Celá serie se mi líbí, ale najdou se v ní knížky které jsem překousala jen proto, aby mi něco neuteklo.

    Jinak jsem četla elfy od B. Hennena- zatím 8 dílů a ještě mě nepřešla chuť:-)
    Mercedes Thompson od P. Briggs- ten konec už byl natahovaný a poslední díl tak nějak o ničem, ale je to pro mě hodně čtivé :-) Teším se až se v knihovně uvolní Štvanice :-)
    Tamir(trilogie) a Noční běžce(zatím trilogie) od Lynn Flewelling- to se podle mě dost povedlo.
    Vznešení mrtví od Hendee Barb & J.C. byli taky docela pěkní, ale trochu se obávám dalšího dílu...
    No a tak bych mohla pokračovat do nekonečna a možná ještě dál :-)
    Podle mě se v delších seriích objeví kniha (někdy více než jedna) která je prostě slabší. Pak záleží na tom, jestli autor/ka bude jen tak tlachat na papír, aby to hodilo ještě nějakou knihu a potom možná ještě další atd... nebo za to potom vezme a celá serie se zase nekopne a bude stát za to ji číst...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím se přiznat, že ty série, o kterých píšeš, z větší části neznám. Možná se po nich kouknu :)
      JR Ward to udělala chytře, že je každá kniha zaměřená na někoho jiného, ale zároveň námi oblíbené postavy se vrací ve vedlejších rolích :)
      V tak dlouhých sériích snad ani není možné, aby se neobjevila slabší kniha - to by autoři museli být opravdoví mistři psaní :)

      Vymazat
  8. Mě osobně série moc nebaví, mám ráda když se (nejpozději) na konci knihy dozvím všechno, co bych vědět měla. Nejdelší sérii, jakou jsem kdy přečela a líbila se mi je Mediátor od Meg Cabot, tu jsem zvládla celou. Pak samozřejmě Harryho Pottera, jestli se to dá počítat. A Sesterstvo putovních kalhot od Anne Brashares, taky celé (4 díly). Četla jsem i Princezniny deníky asi ve 12 letech, zvládla jsem asi 3 díly, Mia mi přišla jako neskutečně ufňukaná slepice, která na pěti stránkách deníku rozebírá každej prd...
    Na Gossip Girl pořád pokukuju, ale trochu jsi mě odradila...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S Miou jsem měla naprosto stejný problém, nejradši bych jí tím jejím deníkem flákla po hlavě. Naopak Mediátor je opravdu dobrá série, div že jsou obě od stejné autorky. A HP se snad ani nepočítá :)
      Jestli se ti nelíbily Princezniny deníky, tak ti Gossip girl silně NEdoporučuju, je to opravdu neustálé omílání toho samého dokola.

      Vymazat
  9. Nechtělo se mi číst všechny komentáře, tak se omlouvám, jestli to někdo už napsal, ale pokusím se tě doplnit tím, co mě napadne: Na půl cesty do hrobu a Šerochodec mají (mít) taky minimálně 8 dílů (každá).

    (A kdybych měla mluvit o mangách, tak bychom tu byly hodně, HODNĚ dlouho, několik je jich fakt nekonečných a když to shrneme, většina jich vychází v docela dlouhých sériích. Třeba moje milované Death Note má 12 volume :D A to je první 'série', u které jsem za tu délku fakt ráda... no jo, moc to nestojí, přečtené za chvilku a srdcovka^^)

    Takové Milénium mělo mít 10 dílů a jsem přesvědčená, že Larsson by s kvalitou dolů nešel. Jen jsou to bichle, takže kdyby jich vážně vyšlo tolik, neměla bych je kam dávat, neměla bych čas na přečtení a asi bych potřebovala být milionář. Možná budu ráda za to, že jsou jen tři, i když... I want mooooore of Lisbeth!

    Za zmínku stojí i Sága prokletých - celkem 47 dílů (norsky), přeložené máme 4 a v angličtině jsou dostupné ještě další tři. Zde se ale, že kvalita (podle goodreads) s každým dílem zvyšuje, takže bych si moc ráda přečetla i zbytek, bohužel mi to asi není souzeno :/

    Potom máme šestidílné Meadovky - Sukuba, VA, kde je ta délka tak akorát, podle mého, ale do peněz to kapku leze :/ Série Páni mají radši sukuby od Jill Myles tuším není tak úplně nejkratší a jakákoli série L. J. Smith je taky zážitek, protože ona to děsně natahuje, nedokáže pořádně vyjádřit nápad, byť dobrý a nejlépe už v půlce série není poznat, kdo že to psal, jakej je v tom bordel.

    A typicky - detektivky, které na sebe třeba ani úplně nenavazují, ale je tam jedna ústřední postava, která je ve všech totožná. Viz Jeffery Deaver, Kathy Reichs... Tady je ale výhoda, že to nemá přímou návaznost, takže tě nic nenutí kupovat všechny, pokud tě styl nezaujme :)

    Úplně stejně divné mi ale přijde, když se z původní jedné, dvou knih a uzavřeného příběhu najednou stane tri-, tetra-, penta- logie (viz Zavržený). Může to být ve finále i krátká série, ale... To prodlužování většinou jde poznat, stejně jako třeba na vlasech (pokud to není od opravdu kvalitní kadeřnice a opravdu dobrého spisovatele, že). Otázka je, jak potom to navazování vypadá a nakolik je umělé. Někdy je to vítané ("ANO, ty geniální postavy!"), jindy zase na facku.

    Každopádně, myslím, že autoři by měli šetřit naše peněženky, trpělivost a přestat zkoušet, co vydržíme a napsat třeba několik trilogií. Nebo více samostatných knih. Chápu, že když už vymyslí opravdu DOBRÝ svět/postavu, že se s nimi zřejmě nechtějí loučit, ale kdo říká, že se další kniha musí odehrávat jinde nebo že tam některá z bývalých hlavních postav jedné série nemůže vystupovat v jiné (alespoň okrajově)? Jde spíše o to, abychom se dočkali KONCE a mohli se sérií (a autorem) případně přestat bez toho, abychom si nadávali, že máme v knihovně nekompletní sérii, pokud bude mít nějakým omylem epický konec, musíme se prohryzat přes těch milion knih, nebo si ji dokoupili a potom na autora 'házeli špínu,' protože těch peněz!

    Docela mě překvapilo, kolik zde uvedených sérií jsem četla a některé vážně dočetla do konce :) Ti 100%ní andělé mě mrzí, to mě jako mladší hrozně bavilo!
    Od některých jsem zase vyzkoušela první díl nebo prvních pár dílů a dočítat to nehodlám. Díky bohu, že knihy, které se mi moc nelíbí, jsou většinou v knihovně (záhada? O.o) a já si je kupuju podle intuice...

    A Školu noci už čtu jen ze setrvačnosti. To už ani vtipné není...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hned na začátek: Ale je. Škola noci je tak hrozná, až je vtipná :D
      A tvůj komentář by vydal za celý článek :D
      Mangy se podle mě nedají počítat, tam je příběh roztažený díky těm kresbám, takže mohou být delší :)
      MIlénium jsem zatím nečetla (ano, opravdu se chystám :D) ale je rozhodně škoda, že Larsson se nedostal k napsání dalších dílů. Ty nadšené reakce čtenářů mi to dokazují.
      Sága prokletých má 47 dílů??? No potěš. Já věděla, že jich je hodně, ale tolik... Jinak zvyšující se hodnocení na Goodreads o kvalitě knih na rozdíl od toho snižujícího o kvalitě knih nic nedokazuje. U sérií se normálně zvyšuje, protože s každou další knihou jsou čtenáři, kterým se kniha tak moc nelíbila, že si další už nepřečtou, a tudíž jí nedodají jednohvězdičkové hodnocení... Taktéž pokud se ti kniha líbí hodně, po dalším dílu sáhneš co nejdřív, a když ne, tak to budeš spíš oddalovat, ne? Takže zvyšující se hodnocení nemusí znamenat zvyšující se kvalitu, ani kvalitu na stejné úrovni.
      Zavržený je kapitola sama o sobě, první díl perfektní, druhý už tolik ne, třetí ... No jsem zvědavá, jestli čtyřka bude opravdu konec. Ale Becca mě dost znechutila a v budoucnosti si rozmyslím, jestli si od ní přečtu další knížku.

      Vymazat
  10. Skvělý článek. x))

    Na jednu stranu jsem strašně ráda, když postavy, které miluju, žijí dále a dále v dalších dílech. Na druhou stranu se většinou vážně projeví to, co jsi psala - klesá kvalita. Já osobně si myslím, že nejlepší jsou trilogie, maximálně tetralogie. Příběh se dobře rozvede a postavy většinou neztrácejí na kvalitě. Jop, HP nebo taky Hlídka od Lukjaněnka s tím problém vážně nemají, ale to jsou spíše výjimky.

    Netušila jsem, že Anita má už jednadvacet dílů. Mám asi štěstí, že mě to přestalo bavit u osmičky, protože jinak bych řádně provětrala svou peněženku. :D
    A k ostatním - to snad ani nepotřebuje komentář. Na hodně sériích už jde prostě vidět, že to autor nedělá ani tak pro příběh samotný jako pro peníze, což je škoda.

    Jak jsi psala - většina čtenářů si prostě rozmyslí, než začne sérii kupovat, protože jop, i já patřím k těm, kteří rádi dokončené série, a těch je většina. Někdy je knih příliš a je jednoduší si je raději půjčit, než je mít doma, ať už série máme sebelepší. x))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :)

      Já si taktéž knížku radši půjčím v knihovně, když vidím, že má deset dílů. Pak s ní můžu s klidem seknout, a nebude na mě z poličky koukat nedokončená série :)

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)