úterý 4. září 2012

SRPNOVÁ NOVINKA: Foretold – 14 Tales of Prophecy and Prediction



Když byla kniha Spirit Bound v roce 2011 jedním z kandidátů na Knihu Roku 2010, Richelle slíbila, že pokud vyhraje, napíše povídku o Rose a Dimitrijovi, jak se vracejí do Ruska. Vítězství se nakonec nekonalo (myslím, že proti závěrečnému dílu Hunger Games by měli šanci možná tak páté Stmívání nebo osmý Harry Potter), ale nápad na povídku už zřejmě byl v Richellině hlavě, protože nakonec slíbila, že povídku napíše stejně. A nakonec jsme se dočkali, letos v srpnu vyšla kniha Foretold, která kromě dalších třinácti povídek o proroctvích od více či méně známých autorů obsahovala i onu dlouho slibovanou povídku.








Laini Taylor
Laini Taylor (Dcera kostí a dýmu) – Gentleman Sends Phantom
Tahle povídka sleduje tři děvčata, která pečou koláč. V noci je pak má navštívit fantom muže, kterého si vezmou. A všechna děvčata by si přála fantoma Mattyho, nejhezčího, nejhodnějšího ze všech. Nejmladší Cathy má pocit, že ani nemá šanci oproti svým starším a hezčím kamarádkám.
Tahle povídka byla z celé antologie nejlepší. Je psána typickým stylem Laini Taylorové, plná podivností a krásných slov. Moc jsem si ji užila. Chci víc knížek od Taylorové!
 


Diana Peterfreund
Diana Peterfreund (For Darkness Shows the Stars) – Burned Brigit
Skupina náboženských fanatiků očekává konec světa. Věří, že oni budou vzati do Nebe, a nikdo jiný. Jenže s těmito předpověďmi to většinou nedopadá tak, jak se věřilo…
Úžasná povídka. Plná napětí, dlouhá tak akorát a s naprosto otevřeným koncem. Já chci víc! Chci uzavřenější konec. Tleskám autorce.


Lisa McMann


Lisa McMann (Lovkyně Snů) – The Angriest Man
Byl nejrozzlobenější můž na světě. Když umřel, z jeho kostí vyrostla rostlina. Na tu přiletěla včela. Ta pak píchla malého chlapce a on byl zlý.
Víc jsem z povídky absolutně nepochopila. Nepochopila jsem ,kde je tam ta předpověď, nepochopila jsem konec, nepochopila jsem motivy „špatného“ chlapce. Velké zklamání.

Meg Cabot

Meg Cabot (Princezniny deníky) – Out of the Blue
Dvě děti, dvojčata – bratr a sestra –  jsou vyvoleny mimozemšťanem vykonat velké věci. To je v den jejich šestých narozenin. O deset let později o tom setkání dívka napíše na blog, který podle ní nečte nikdo jiný, než její nejlepší kamarádka. Nebo to si alespoň myslela…
Tohle je typická Meg cabot. Šílená, vtipná… Dobrá.



Malinda Lo

Malinda Lo (Ash) – One True Love
Při narození malé princezny je vysloveno proroctví, že až dívka najde svou pravou lásku, přinese to zkázu jejímu otci. Zhrozený král dá princeznu zamknout do věže, kde k ní mohou jen ženy. Ale proroctví se vyplní, tím spíš, že se mu snažili tolik zabránit…
Tohle mi připomíná řeckou báji o Oidipovi. O něm bylo při narození prohlášeno, že si vezme svou matku a zabije otce. Rodiče pošlou strážného, ať dítě dá na útes zemřít, ale on se slituje, a dítě nezabije. Oidipus později zabije starého muže, o němž neví, že je jeho otec, a vezme si královnu, o níž neví, že je jeho matka. Proroctví se  prostě vyplní, ať děláte, co děláte.
Tahle povídka vypadá klišoidně, ale dost mě překvapil ten obrat. Hezky se čte, správně dlouhá…


Michael Grant
Michael Grant (Gone) – This is a Mortal Wound
Hlavní hrdina se nepohodne s učitelkou a odejde ze školy. O několik let později, kdy už školy nejsou tak, jak bývaly, je tou samou učitelkou unesen a donucen chodit do zvláštní školy…
Tahle povídka se příliš nelíbila. Hlavně proto, že v podstatě říkala, že v budoucnosti bude jenom internet a knihy budou zbytečné. Proroctví byl spíše slib než předpověď. Dalo by se přeskočit.
Heather Brewer

Heather Brewer (The Chronicles of Vladimir Tod) – Misery
Hlavní hrdina žije ve městě, kde nejsou žádné barvy. Je to celé pochmurné, až na Dary, které každý rok všichni obdrží. Jenže letos dostane hlavní hrdina Nic – ne nic, ale Nic; pokud se mu nepodaří z města odejít, jednoduše přestane existovat…
Stejně jako je městečko depresivní, i ta povídka byla depresivní. Má zajímavou pointu, ale jinak nic moc.


Matt de la Penna
Matt de la Penna (Mexican WhiteBoy) – The Mind Is a Powerfull Thing
Hlavní hrdinka je paranoidní. Neustále si myslí, že se jí stane nějaký zločin. O svých šestnáctých narozeninách najde v sušence proroctví „Hodina nastala“. Vyloží si to tak, že se konečně stane svědkem nějakého zločinu. A pak ji napadne, že se ji její nejlepší kamarád rozhodně chce pokusít zabít…
A já bych nejradši zabila hlavní hrdinku. Ta její paranoia je nesnesitelná a obrovská. Skoro bych na konci řekla, dobře jí tak.
a půl
Saundra Mitchell

Saundra Mitchell (The Vespertine) – The Chosen One
Král má dvě dcery, jednu z nich nelegitimní. Vypravěčkou příběhu je nelegitimní dcera, která se, když její sestra onemocní, vydá najít pohár z proroctví, který by ji mohl vyléčit.
Tohle je jedna z těch delších povídek, ale líbila se mi. Po té náloži nic moc povídek před ní jsem za to byla opravdu ráda.


Kami Garcia
Kami Garcia (Nádherné bytosti) – Improbable Future
Odehrává se v lunaparku (nebo na pouti, prostě tam, kde jsou různé atrakce). Hlavní hrdinka je stejně jako její matka věštkyně, ale jen si vymýšlí. Jenže pak se její předpovědi začnou plnit…






Margaret Stohl
Margaret Stohl (Nádherné bytosti) – Death for the Deathless
Nesmrtelní očekávají konec světa podle zpráv, které dostávají na jakémsi šifrovacím stroji. Nebo to nakonec nebude konec světa?
Divná povídka. Povídky o konci světa nemám ráda, takže mě během čtení trochu mrazilo, ale docela se mi líbil ten konec.

 
Simone Elkeles
Simone Elkeles (Perfect Chemistry) – Fate
Tady opět tak trochu nevím, co tam bylo za proroctví. Spíš mi to přišlo jako obyčejný, neparanormální příběh. Typicky ve stylu Simone Elkeles, romantická slaďárna, která se ale mezi všemi těmi nadpřirozenými jevy moc hezky čte. Jen by si všichni autoři mohli u hrdinů ve věku 16 a 18 odpustit to „nemůžu si představit svůj život bez tebe“. Poté, co se znají chvíli.
a půl





Carrie Ryan
Carrie Ryan (Les Rukou a Zubů) – The Killing Garden
Hrdinka pracuje jako Zahradník na dvoře císaře. To ale ve skutečnosti znamená, že je císařův kat. Odsouzení běží zahradou o závod s katem, a pokud ho předběhnou, mohou odejít do vyhnanství. Jenže nikdo neběhá tak rychle jako kat.
Zajímavá povídka. Opět trochu strašidelné prvky (vždyť to přece psala Carrie Ryan!) ale ne tak moc, spíš pochmurné. Taktéž jedna z těch delších, a neuměla jsem si představit, jak to skončí.
a půl

 
Richelle Mead (Vampýrská akademie) – Homecoming
Richelle Mead
Rose a Dimitri se vrací do Ruska. Tam se kromě opětovného shledání s rodinou Belikových snaží zabít Strigoje. (mimochodem, ví někdo, co je Strigoň? Word má za to, že je to opravdovější slovo než Strigoj). Odehrává se, podle mého osobního odhadu, po Poslední oběti a před Pokrevními pouty – takže to před VA nečtěte, mohlo by to obsahovat velké spoilery!
Jsem zklamaná. Richelle přece dokáže mnohem víc! Pokud někdo VA nečetl, nic mu to nedá. Část se shledáním je sice hezká, moc hezká, člověk dostane nostalgické pocity, zase tu je Rose, i s Dimkou… ale lovení Strigoje mi přišlo jako něco navíc, co tam ani nemuselo být, jen to protahovalo. Na konci jsem se sice uculovala, ale to se jinak nedalo, protože to už zase bylo něco z vztahové roviny… Možná to budete mít jinak, ale já jsem dost zklamaná. A když si vezmu, že jsem se kvůli tomu prokousala všemi těmi 2* povídkami!

a půl (nebýt té poslední stránky, je to o hvězdičku míň)


Jinak jsem si nemohla nevšimnout, že téměř všichni recenzenti na Goodreads z knížky Foretold čtou jen Homecoming. Což se mi příliš nelíbí. Přijde mi divné, že z toho někdo čte jen jednu povídku. I když já to četla taktéž kvůli Homecoming, přečetla jsem to celé. Proč číst jen jednu povídku, a zbytek předem odpískat, to nechápu. Protože spousta těch povídek je mnohem lepší, než to, s čím přišla Richelle. Homecoming by byl hezký extra příběh (a toho Strigoje mohli rovnou vynechat), který se mohl dát zadarmo jen v internetové podobě (spousta autorů, třeba Cassandra Clare, to tak dělají), zvlášť když to ani není samostatná povídka, ale extra k sérii.

Celkově se mi některé povídky líbily, jednu jsem si zamilovala, a pár jsem nesnášela. Jen jednu jedinou bych si ráda někdy přečetla znovu. Průměr hodnocení mi vyhodil 3,5/5, a jelikož Richelle jsem v hodnocení z nostalgie  nadržovala, zaokrouhluju to dolů, na


Autor/ka: kolektiv autorů
Originální název: Foretold:14 Tales of Prophecy and Prediction
Série: není
Datum vydání: US:28.8.2012
CZ překlad: není
SK překlad: není
Počet stran: 368 v EN/Hardback
Moje hodnocení: 70%
Hodnocení na Goodreads:  4,07 při 207 hodnoceních
Goodreads
 

6 komentářů:

  1. Některé povídky vypadají zajímavě:) Určitě si knihu přečtu:) (nejen kvůli Rose a Dimkovi;)
    Na druhou stranu.. některé vypadají ... zvláštně:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někteří autoři lépe píšou delší příběhy, některým se povídka povede. Určitě se jich najde hned několik, co se ti budou líbit - i kdyby to nebyly ty stejné jako se líbily mě, podle mě si tam každý může najít své :(

      Vymazat
  2. Vypadá to hodně zajímavě :) tak jen doufám, že to nebude slátanina jako prokletý maturiťák :) ale hodnocení je celkem dobré )) těším se ;) snad tomu budu rozumět :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, není to tak hrozné jako Prokletý maturiťák, to rozhodně. Ale spíš že je to delší, takže je tam více povídek, které zlepšují průměr, protože pár z nich je zase horší než Maturiťák... No, vždycky něco můžeš přeskočit :D

      Vymazat
  3. No... Strigoň je asi náš slovenský Strigôň = striga v mužskom rode :D Osobne sa na poviedky chystám... uvidíme kedy si na ne nájdem čas :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)