sobota 8. září 2012

To nejlepší za květen – srpen 2012

Přečetla jsem 59 knížek, z toho tři audioknihy, dvě knihy ve francouzštině a dvacet šest v angličtině. Sedm jsem si přečetla podruhé (nebo potřetí).


Největší překvapení
Rudá jako rubín – Kerstin Gierová
V době vydání knihy jsem se o ni příliš nezajímala. Ten obal, ač je moc hezký, mi evokoval spíše dětskou knihu. Pak se začaly objevovat nadšené recenze, a když jsem se vydávala na Pražský veletrh knih, už jsem byla rozhodnutá, že kniha, kterou si tam pořídím, bude Rudá. Pak jsem si ji dlouho šetřila, a nakonec jsem ji skoro celou přečetla během jednoho dne (kapitolu večer před spaním a zbytek druhý den). Čte se to opravdu úžasně lehce, je i vtipná, prostě super. Všem doporučuji. Teď zrovna jsem si odskočila od čtení druhého dílu, a jsem taktéž nadšena.

Křídla – Aprilynne Pike
Na tuhle knížku jsem četla samé nic moc a nepochvalné recenze. O to větší byl můj údiv, když jsem si ji přinesla z knihovny, otevřela jsem ji (tak co, když se mi to nebude líbit, tak to vrátím) a po začtení jsem se do ní zamilovala. Taktéž přečteno velice rychle.

Největší zklamání
Nick a Norah – Rachel Cohn a David Levithan
Na tuhle knihu jsem se opravdu těšila. Možná až moc, protože i když nebyla vyloženě strašná, tak ani nebyla tak dobrá. Místy jsem se musela trošičku nutit do dočtení. A přestože jsem nejdřív četla knihu, a pak teprve jsem viděla film, jednoznačně se mi víc líbil film – něco, co se často nestává, když znám knihu.

Midsummer’s Nightmare – Kody Keplinger
The DUFF od této spisovatelky se mi líbilo hrozně moc. Shut Out už o něco méně, tolik jsem se při tom nesmála… A Midsummer’s nightmare mě vyloženě zklamalo. Zasmála jsem se možná dvakrát, a po pár měsících už si z knížky nepamatuji žádný výraznější moment. Není to špatná kniha, ale po jejích prvních dvou jsem od toho možná čekala příliš moc.

Nejvtipnější kniha
The Golden Lily – Richelle Mead
Příliš moc vtipných knih jsem nečetla, ale byla tu The Golden Lily, a Richellin smysl pro humor nikdy nezklame. Zvlášť, když zde máme Adriana.

Nejpitomější hrdinka
Tygrovo prokletí – Colleen Houck
Proti Kelsey jsem nic neměla až do konečné fáze knihy. Tam se začala chovat tak protivně a pitomě, že bych knihou nejraději hodila po zdi (ještě štěstí, že já s knihami neházím).

Nejlepší hrdinka
Fire – Kristin Cashore
Tohle byla jedna z nejlepších knih, co jsem za tenhle rok četla. Fire, nebo ve slovenském překladu Vatra byla opravdu dobrá a silná hrdinka. Stejně jako Fire předčí první díl Výjimečnou, tak i hrdinka této knihy mi k srdci přirostla více než Katsa.

Nejlepší hrdina
Divergent (rereading), Insurgent – Veronica Roth
Tobias z Divergentu a Insurgentu je úžasný. Mám pocit, že jsem se zamilovala. Takže i když on není vypravěč příběhu, je mým oblíbeným hrdinou.

Nejlépe napsaná kniha
Nebe nezná vyvolených – Erich Maria Remarque
Pokud se vám kniha při čtení zas tolik nelíbila, ne ve stylu výkřiků: „tohle je úžasné a famózní!“, a pak přijde konec a vy máte nervy v kyblíčku, obličej rudý a přes slzy nevidíte… A doteď na to myslím, už jsou to dva tři měsíce. Tak to je dobře napsaná kniha.

Největší Cliffhanger
Insurgent – Veronica Roth
Co to je za konec? A jak to, že musím tak dlouho čekat? I kdyby se někomu celá kniha nezdála (a já to nejsem) tak ten konec je perfektní. I když drásá nervy.

Nejhorší ukončení série
Ticho – Becca Fitzpatrick
Jelikož jsem poslední díly sérií četla jen dva, a oba byly obstojné, tak sem dávám tuhle knihu. A proč to je nejhorší ukončení? Protože má pokračování, přestože autorka až do vydání trojky slibovala, že to bude trilogie, a pak najednou, kde se vzal, tu se vzal, čtvrtý díl! Tahle série není tak špatná, ale je díl od dílu horší, jak se to natahuje… Ticho jakožto ukončení série děsivě selhalo

Nejlepší stand alone kniha
Marina – Carlos Ruiz Zafón
Tahle knížka na mě opravdu zapůsobila. Je moc hezky napsaná, od začátku, který nastiňuje konec, až po ten již zmiňovaný konec, kdy se všechno hezky rozplete. Tahle knížka by vlastně taky měla být v kategorii Největší překvapení (ta je tentokrát nějak přeplněná :) ) Ale nelíbila se mi tolik, jako ty, co už tam jsou… Nejlepší stand alone knihu si ale opravdu zaslouží.

Nejlepší překlad
Železný král (Julie Kagawa) – Jan Kantůrek
Tuhle knihu už jsem četla v angličtině, a překlad se mi moc líbil. Nechal knize ten hezky pohádkový styl, názvy až na jednu výjimku přeložil dobře a moc se mi líbily i překladatelovy poznámky pod čarou. V nich vysvětloval věci, které jsou možná Američanovi známé, ale pro nás ze střední Evropy je to něco nového.

Dcera kostí a dýmu (Laini Taylorová) – Petra Klůfová
Tuhle knihu mám za sebou v angličtině i v češtině, a český překlad úžasným slovům Laini Taylorové nic nesebral. Moc se mi líbil, ale…

Nejhorší překlad
Dcera kostí a dýmu (Laini Taylorová)
Proč je tahle kniha zároveň nejlepší i nejhorší překlad? Paní Klůfová na tom druhém nemá podíl, hrůznost českého překladu se týká výhradně té spousty chyb a překlepů v textu. To mi obyčejně nevadí, ale kromě toho v českém překladu chybí několik stran. Jedna kapitola končí uprostřed dialogu, a pak najednou další. Kdybych to nečetla v angličtině, asi to nepoznám, ale jinak musím říct, tohle je chyba jako…

Paranormálové (Kiersten Whiteová) – Emílie Harantová
Tady na tom má podíl jako překladatelka, tak redaktorka. Opět chyby a překlepy, mimoto ale kostrbaté věty, až jsem měla místy pocit, že čtu svůj překlad. To si vždycky vesele překládám, druhý den to po sobě čtu a hrozím se, co jsem to napsala za kostrbaté věty. Ale já jsem na střední a paní Harantová se tím živí, tak by to měla zvládnout lépe. Něco přeložila tak doslovně, až mi to nehrálo i bez znalosti originálu.
"I was surprised when my communicator beeped with a page from Raquel. / Překvapilo mě, když se mi rozpípal komunikátor se stránkou od Raquel."
 I'll see you soon./ Brzy tě zas uvidím.

Nejlepší urban fantasy
First Grave on the Right – Darynda Jones
Tahle knížka mě dost bavila. Je tam nějaká dospělejší romance, dospělá hrdinka, co vidí duchy, a pro hlášku si nezajde daleko. Nakonec detektivní zápletka. Já si na městskou fantasy obyčejně moc nepotrpím, ale tohle se mi dost líbilo.

Nejlepší debut
Sweet Evil – Wendy Higgins
Tuhle knížku jsem objevila na základě jejího traileru, pak se mi zalíbila obálka, a nakonec recenze. Takže šup šup, knížka byla předobjednaná. A líbila se mi dost, obzvlášť hlavní hrdina Kaidan je k sežrání.

Nikdy nepřestávej věřit – Barbora Tuzarová
Vždycky mám radost, když v literatuře pro mládež objevím něco od našich autorů. Opravdu jich není příliš. Knížku od Barbory Tuzarové jsem přečetla téměř na posezení, a i když to není nic světoborného, moc jsem si čtení užila. Navíc je autorka jen o rok starší než já! To pak opravdu klobouk dolů, já na vymýšlení příběhů moc nejsem.

Nejlepší české obálky
V téhle kategorii pouze ty, které nejsou originální. Jinak by se tu octla spousta pěkných obálek, které jsme převzali od Američanů/Britů/Němců.
Dcera kostí a dýmu má takovou mystickou obálku... Na první pohled se mi nelíbila, ale čím déle jsem se na ni koukala, tím více se mi líbila. 
Nebe nezná vyvolených možná nemá obálku zas tak hezkou na první pohled, ale když jsem si to přečetla, mám pocit, že se to k tomu úžasně hodí. Silnice, hodiny a i ta dívka...
Obálka k Marině je jednoduše hezká, ve skutečnosti ještě víc než v počítačové verzi.

Nejlepší originální obálky
Fire má opravdu hezkou obálku. Navíc je červená.
Sweet Evil - opět červená obálka, a ty šaty jsou i jinak moc pěkné. Navíc Kaidan na obálce vypadá super. Anna vypadá přesně tak, jak si ji představuju.
My Rocky Romance Diary -  na počítači nevypadá tak pěkně. Naživo se tam červená leskne. Na kreslenou obálku vypadá opravdu perfektně.
The Selection - I když knihu nepovažuji za příliš povedenou, ta obálka je skvost.
Beautiful Disaster - tahle knížka má opravdu pěknou obálku. I ta knížka je moc pěkná.
The Dark Divine - poslední knížka, kterou jsem v srpnu přečetla. Někomu se mohou ty nohy zdát divné, ale mě se moc líbí.


Nejlepší kniha
Insurgent – Veronica Roth
Miluju tu sérii, i tu knihu. Víc racionálního zdůvodnění ode mě nečekejte, ale můžu slíbit, že příští týden bude recenze.
 A jaké skvosty jste od května do srpna přečetli vy?

10 komentářů:

  1. A já jsem si myslela, že čtu hodně :D oproti tobě je to slabota :D .. díky za pár tipů na knížky, které si mám přečíst :)

    OdpovědětVymazat
  2. 59 kníh? No páni.. máš môj obdiv :)

    OdpovědětVymazat
  3. 59 kniha za 4 měsíce? Wow. Opravdu tě obdivuju, to já bych nezvládla ani náhodou... Všechny zmíněné bych si ráda přečetla, hlavně tedy Fire, protože Výjimečná je naprosto skvělá kniha a pak ještě určitě Rudou jako rubín, Ticho, Dceru kostí a dýmu, Insurgent... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fire je ještě lepší než Výjimečná :) A (sice se budu opakovat, ale odpustit si to nemůžu) Rudou jako rubín si musíš přečíst!! :))

      Vymazat
    2. Vím, vím. :D Ale potřebovala bych, aby měl den o pár hodin víc... s tou Rudou jako rubín pořád trochu váhám, prostě se bojím, že se mi nebude líbit. :-(

      A jak ses ptala na ta Chutná těla, našla jsem, že kniha je v prodeji už od července 2012. :-)

      Vymazat
    3. Teda, a to jsem je ještě nikde neviděla! :D
      Že se ti Rudá nebude líbit? Už jsi četla nějakou negativní recenzi? :D

      Vymazat
  4. No, holky, jelikož bych to psala všem, tak to napíšu jen do jednoho komentáře. Těch 59 není tak moc (kdybych pořád nevisela na internetu, tak rozhodně zvládnu víc, ošklivá Freckles! :D).
    Na Goodreads mám v přátelích jistou slečnu, která od začátku roku 2012 přečetla 314 knih. To je, jednoduchým výpočtem, víc než jedna kniha za den. To je potom HODNĚ čtení. :D Myslím, že má namířeno na 500 za rok :D

    OdpovědětVymazat
  5. tak to na tom nejsem tak špatně.. jsem ráda, že nevypadám jako velký blázen... když opravdu hodně čtu, jsem za měsíc schopná přečíst i něco kolem 25 knížek.. ale v poslední době to nějak flákám.. budu s tím muset něco udělat.. :D jinak já jsem ještě žádnou anglickou knížku nečetla, moje angličitna na to neni moc dobrá, ale chci se do toho c budoucnu pustit.. a někdy hodně v budoucnu bych chtěla knížky číst i v němčině, kterou teď mám od prváku..
    jak říkám, až se v obou jazycích zlepším, tak v nich chci číst knížky.. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dvacet pět za měsíc, to je dobré :)
      Jestli jsi teď v prváku, myslím, že můžeš klidně se čtením v AJ začít, protože to už je víc než dostačující. Já začala číst v devítce a byla jsem překvapená, jak tomu rozumím, protože ve škole jsem v angličtině zas tolik neexcelovala. Chce to prostě sebrat odvahu a do něčeho, co tě hodně láká, se pustit, uvidíš, že na tom jsi líp, než sis myslela :D

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)