pátek 12. října 2012

Eden Maguire – Summer RECENZE

Recenze na 1. díl; 2.díl.

Odhalí Darina včas temná tajemství, aby tak vykoupila duše Krásných mrtvých?

Po Krásných mrtvých není několik týdnů ani stopy. Darině se po Phoenixovi strašně stýská. Snad se vrátí a pomůže jí vyřešit tajemství další záhadné smrti. Je to už skoro rok, co byla Summer zastřelena v nákupním středisku. Podle všeho (a všech) se stala náhodnou obětí šíleného střelce… Něžná zlatovlasá hudebnice s andělským hlasem měla tisíce fanoušků, její píseň Neviditelný o neopětované lásce milovali všichni, nejen studenti ellertonské střední školy. Summer měli všichni rádi, všichni ji obdivovali… Darina musí Summer pomoci stejně, jako pomohla Jonasovi a Arizoně. Jinak její duše nikdy nedojde pokoje.
Neviditelná křídla tlučou, Krásným mrtvým hrozí nebezpečí a čas běží…

Přestane být Darina na zabití?

Na třetí díl Krásných mrtvých jsem byla skutečně zvědavá. Nejen, že se mi líbila obálka, ještě jsem ze všech stran slyšela, že Summer je zatím nejlepší z celé série. V prvních dvou dílech mě hodně zlobila hlavní hrdinka Darina, takže jsem byla napnutá, jestli se alespoň trochu polepšila... Nebudu vás dlouho napínat – polepšila. Darino óchání a áchání nad Phoenixem autorka v tomhle dílu trochu zredukovala, hrdinka se více soustředí na vyřešení záhady a Phoenix najednou není až tak dokonalý…

Předvídatelnost vs. Odvaha
Bohužel ona záhada je to, s čím mám pro jednou trochu problém. Některé knihy, jež jsou jinými označovány jako předvídatelné, mě zanechají v údivu nad rozuzlením; jindy uhodnu viníka prakticky hned. V případě Summer jsem si na rozdíl od předchozích dílů jistou představu o podezřelých udělala ještě předtím, než Darinu vůbec napadlo, že by to tak mohlo být… Na druhou stranu, jedna věc, kterou autorka hrdince provedla, mě překvapila o to víc – vůbec bych nečekala, že si na to troufne.

Deus ex machina?
I přes tu předvídatelnost je největším tahounem knihy rozhodně detektivní zápletka. Příběh se čte docela lehce, není problém knížku přečíst za jeden den; když se Darina nechová k zbláznění jako v předchozích dílech, není třeba knihu z rozhořčení odložit a odpočinout si od hrdinčiných hloupých myšlenkových pochodů. Na celé knížce mě ovšem dost mrzí to, jak je zápletka v každém dílu více méně stejná. Krásní mrtví jsou dlouhou dobu pryč (Darině se stýská po Phoenixovi!), pak se objeví chvíli před tím, než vyprší „roční limit“ jednoho z nich a na Darině je, aby to celé šup šup vyřešila. Samozřejmě se jí to hned nepodaří, a nakonec nezbude nic jiného než na poslední chvíli zjistit pravdu stejným způsobem jako v předchozích dílech… Tak trochu deus ex machina – vyřešení neřešitelného „kouzlem“. No dobře, ale proč to tak neudělají rovnou?

Blížíme se do cílové rovinky...
Na poslední díl se hodně těším. Pro jednou si vůbec nejsem jistá, jak celá série dopadne (pochyboval snad někdo před přečtením Rozbřesku o tom, zda Bella skončí s Edwardem?). Nedokážu odhadnout ani jestli to bude šťastný konec. Na druhou stranu, Darinu už od Phoenixe nebude rozptylovat žádný další Krásný mrtvý, takže doufám, že se zase nevrátí k fňukání.

Plusy: čtivost, hrdinka není ani zdaleka tak otravná jako předtím. Mínusy: opakování, menší předvídatelnost. Sečteno a podtrženo, třetí díl Krásných mrtvých je dobrá oddechovka, která vás rozptýlí na pár hodin/dní (záleží na čtecí rychlost ;) ), ale za rok si z ní už příliš pamatovat nebudete. A malá výtka k překladu - "vygůglit" by teenager při smyslech nenapsal. Maximálně jeden do tisíce.

Chtěla bych poděkovat nakladaltelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku knihy!

Autor/ka: Eden Maguire
Originální název: Summer