sobota 20. října 2012

Sabine Ebert – Tajemství porodní báby & Osudy porodní báby Zhodnocení


Hradní pán Wulfhart chce dát mladé porodní bábě Martě useknout ruce a nohy, protože se jeho syn narodil mrtvý. Na poslední chvíli se dívce podaří uprchnout z rodné vesnice. Aby na útěku přežila, přidá se k výpravě kolonistů směřující na východ země, do dnešního Saska. Osadníci si tam chtějí zúrodnit půdu a vybudovat nový, svobodný život. Vede je statečný a čestný rytíř Christian, kterého Marta okamžitě okouzlí. Ale její krása a léčitelské schopnosti vzbudí pozornost také proradného rytíře Randolfa, Christianova úhlavního nepřítele. V Christianově vesnici jsou navíc objevena bohatá naleziště stříbra… První díl ságy z raného středověku.

První díl této série jsem četla už téměř před rokem. Vlastně ani nevím, proč jsem nenapsala recenzi, asi jsem neměla čas… Ale nyní, po dočtení druhého dílu, jsem si říkala, že koneckonců můžu napsat zhodnocení, které vystihne oba dva díly. Na knížku jsem natrefila opravdu náhodou; nebýt jedné recenze, která se o knize sice nevyjadřovala stoprocentně pochvalně, ale přesto mě zaujala (nalákala mě zmínka o bylinkách a léčivých mastech – už od dob Harryho Pottera mě „lektvary“ fascinují), bych si ji nikdy nepřečetla. Také obálka vypadá moc pěkně…


U téhle série si pořád nejsem jistá, kam bych ji zařadila. Nejblíže je asi historická romance, ale v žádném případě si nepředstavujte, že je to něco jako ty pestrobarevné knížky s polosvlečenými hrdiny na obálkách, kterých v knihkupectví najdete hromady. Ty se taky většinou odehrávají v Anglii nebo Americe v novodobé historii, maximálně šestnácté století. V Porodní bábě máte Německo v druhé polovině dvanáctého století, tedy středověk. A tak to také vypadá, Sabine Ebertová se nebojí ukázat středověk se vším bezprávím, mučením, znásilňováním a zabíjením – opravdu ne všichni přežijí.

Dost se mi na tom líbí, jak je tam zobrazována lidská povaha, že většina lidí byla v té době zkažená, myslela jenom na sebe a jak si nahrabat co nejvíce majetku. Ani duchovní tam nejsou jako ti dobří, které zajímá jen Bůh a spravedlnost (jen si vzpomeňte na upalování čarodějnic). Na druhou stranu, hlavní postavy a jejich přátelé jsou beze sporu „ti dobří“, chybičku byste na nich nenašli. To je asi tak jediná idealizace, které se autorka dopustila, všichni ostatní jsou uvěřitelně špatní. Vlastně ještě… přes všechny nástrahy nakonec dobro zvítězí, sice se ztrátami na životech, ale zvítězí. Jenže nic jiného bych ani nečekala, pořád je to romantická knížka, která zaujme spíše ženy než muže toužící po krváku. I když je trochu delší (550 stran), uvěřitelnější a s lepší obálkou, než „polonahé“ romány.

Zmiňovala jsem tloušťku knížky… ano, je to poněkud delší, ale rozhodně se nemusíte bát, že byste se nudili neustálým posloucháním, jak je hlavní hrdina dokonalý a jak moc ho hlavní hrdinka chce. Čte se to samo; pořád se něco děje, jde o život. Ani v druhém dílu to není omílání toho samého pořád dokola, dočkáte se dalších intrik a nástrah, nových padouchů…



Nedělám si iluze, že tam nejsou historické nepřesnosti – co přesně je pravda a co si domyslela, Sabine Ebertová dokonce vysvětlila v doslovu – ale stejně mám pocit, že jsem se něco dozvěděla. Císaře Barbarossu si odteď už budu pamatovat, stejně jako nějaké další události, které jsou podle autorky pravdivé, a to je víc, než můžu říct o hodinách dějepisu týkajících se tohohle období. Vždycky jsem ráda, když mě kniha alespoň něco naučí, ať už je to ze zeměpisu, historie nebo něčeho jiného, a když mě to zároveň i baví číst, tak jsem naprosto spokojená. Když jsem teď na internetu hledala něco o historických postavách v téhle knize, zjistila jsem, že dcera jednoho z nich si vzala českého krále, který se narodil ve městě, kde máme chatu. Ano, vyhledávat si fakta a místa z knih, to mě baví :D

Pokud si nějakou historickou romanci občas rádi přečtete, sáhněte po tomhle. Je to ještě lepší, než moje oblíbené autorky Jude Deveraux a Lisa Kleypas, které občas čtu, když si chci odpočinout od YA.



Autor/ka: Sabine Ebert
Originální název: Das Geheimnis der Hebamme a Die Spur der Hebamme
Série: Porodní bába, první a druhý díl
Datum vydání: Něm: listopad 2006 a prosinec 2007/ CZ:červenec 2011 a prosinec 2011
CZ překlad: Knižní Klub, Ivana Führmann Vízdalová
SK překlad: není
Počet stran: 552 a 568 v CZ/Hardback
Cena: 299,- Kč
Moje hodnocení: 95%
Hodnocení na Goodreads:  3,85 při 291 hodnoceních

4 komentáře:

  1. Celou sérii máme doma a já si ji chci už dlouho přečíst. Díky za skvělou recenzi :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš zač :) Rozhodně si přečti.

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)