pondělí 15. října 2012

Vy jste ještě nečetli…?


Na zdi u psacího stolu mám korkovou nástěnku, kterou používám hlavně na rozvrh hodin, případně na nějaké důležité věci, které nesmím zapomenout. V rohu mám ještě staré papírky z doby před skoro třemi roky, kdy jsem si psala, co kdy vyšlo, abych to mohla řádně hlídat v knihovně (z nostalgie je nedokážu vyhodit). To vycházely tak 3, max. 4 YA knížky do měsíce (soudím podle papírků, je možné, že jsem něco prošvihla).
Dneska už se to na poznámkový papír zdaleka nevejde, jen za říjen vyjde okolo 30 titulů, které mi přijdou zajímavé. To už je Číslo… I pro mě jakožto velkou čtenářku je těžké si všechny ty knihy přečíst.
Dnes tedy vychází spousta zajímavých knížek, které byste si rozhodně neměli nechat ujít… ale ty nejzajímavější kousky se k nám dostaly už dříve, jsou kompletně vydané, a jestli jste je doteď nečetli, tak byste to měli co nejdříve napravit.


DYSTOPIE
Dystopie v literatuře pro mladé je současný hit, který nahradil upíry na stupínku nejvyšší popularity… a za tenhle fenomén je dle mého názoru zodpovědná kniha Hunger Games od Suzanne Collinsové. Já jsem měla to štěstí a dostala jsem se k ní ještě před vypuknutím největší popularity – v září 2010. To to letí… už dva roky. A pořád si ten den pamatuji jako by to bylo včera, den kdy jsem si šla půjčit knížku, kterou doporučovala jedna blogerka. Bylo hezké podzimní počasí a… ale to vás asi nezajímá. Každopádně jsem byla N-A-D-Š-E-N-Á. Půlku jsem přečetla ještě ten den, druhý den jsem to dočetla. Dodnes si pamatuji, jak jsem uprostřed zalapala po dechu překvapením (konkrétně při  části s interview ;) ). Čekání na dvojku mi působilo málem muka.
Pokud jste ještě nečetli Hunger games, doporučuji urgentně zaplnit tuhle mezeru ve vzdělání okamžitým přečtením! Zvlášť jestli máte rádi YA knihy (či dokonce dystopie). Je to napínavé, nejde tam pouze o patetickou lásku a prostě je to dobré. Doporučuji všem!


UPÍŘI
Upíří žánr zůstane asi nejvíce známý Stmíváním, ale sérii, o které bude řeč, byste si měli přečíst i pokud upíry zas tak nemusíte. Tady bych si s dovolením půjčila začátek slovenské anotace na první díl. Toto nie je ďalšia tuctová upírska séria. Je to najlepšia upírska séria! Ak milujete knihy o upíroch, toto si musíte prečítať. Ak nenávidíte knihy o upíroch, toto by ste si naozaj mali prečítať. Ak ani nečítate knihy o upíroch, týmito musíte začať! Řeč je o Vampýrské akademii od Richelle Mead, která u nás vyšla u nakladatelství Domino a na Slovensku vyjde u Slovartu ještě tenhle rok. Psal se rok 2009. Byla jsem hluboce po uši ve „Stmívací“ fázi – první knížka tohoto typu, co mi přišla pod ruku, a byla jsem z ní vysoce nadšena – když měla kamarádka od sestřenice půjčenou červenou knížku s názvem Vampýrská akademie. Sestřenice je z toho prý dost nadšená, mnohem lepší než Stmívání… Kamarádce se taky líbila, a proto se mě zeptala, jestli si ji taky nechci přečíst. V té době jsem ještě měla čas číst si, co jsem chtěla, kdy jsem chtěla (kde jsou ty doby :D), tak jsem na to kývla. Opět jsem se rychle začetla, a bylo to tak skvělé čtení, že jsem se do dalších dílů pustila v angličtině. Ano, Mrazivý polibek, následovaný Stínem políbenou, Krvavým slibem a Spoutáni magií byly mé první knihy v angličtině, tak moc mě první díl nakopl, že chci pokračování. První dva díly jsou spíše úvod, ale po třetím už nebudete chtít přestat. Je to vtipné, je to akční, má to super hrdinku a hrdiny. A přečtěte si znovu ten úryvek z anotace Slovartu.
Doporučuji si přečíst i článek, který o téhle sérii napsala Luu. Skvělý článek o skvělé sérii!

DUCHOVÉ
Duchové jsou staří známí, které teď momentálně zastínily dystopie, upíři a jiná „havěť“. K nám se příliš duchařin nedostává, ale jedna z nich tu byla už předtím, než měla Stephenie Meyerová svůj inspirující sen. Mluvím o Mediátorovi od Meg Cabotové – tato šestidílná série se bude líbit všem fanouškům Meg Cabot (to nejlepší, co jsem od ní četla), fanouškům sexy kovbojů, sarkastických hrdinek, které se nebojí „nakopat padouchům zadek“. Jediný problém je, že tuhle sérii v obchodě jen tak nenajdete, je beznadějně vyprodaná a nakladatelství dotisk neplánuje. Pokud byste ji chtěli mít doma, zkuste internetové bazary nebo antikvariáty. Já jsem si ji půjčila (už několikrát) z knihovny. Jelikož nejde o nějaké extra dlouhé knížky, skvěle se to čte na posezení. Takhle příjemné čtení série v kuse jako u Mediátora jsem už dlouho neměla…

KOUZELNÍCI
Harry Potter. Co je k tomuhle třeba dodávat? Je tady snad někdo kdo to ještě nečetl? Jestli ano, pak vězte, že se na vás ošklivě mračím. A profesorka McGonagallová se na vás přísně dívá.

DÉMONI A DALŠÍ SEBRANKA
Nástroje smrti od Cassandry Clareové u nás taktéž najdete nějaký ten pátek (na Slovensku vyšel nedávno první díl – skvělá příležitost ke koupi!). Budu se opakovat, ale aspoň poznáte, co se mi na knihách líbí. Je to vtipné. Kdykoli mám špatnou náladu, najdu si na internetu hlášky hlavního mužského hrdiny a hned je svět o něco lepší. Pokud se nenecháte odradit českou obálkou prvního dílu, máte knížku, která se lehce a dobře čte. U nás vyšly první tři díly, ale nemusíte se bát se do nich pustit, končí uzavřeně a tak vás bude jen mrzet, že si od autorky nemůžete přečíst něco dalšího, spíš než že byste si rvali vlasy nad hrozným koncem. A kdo ví, příští rok přijde do kin film, třeba to nakladatelství ještě dovydá. A nebo si konečně udělám čas a přečtu si to v AJ.

JEŠTĚ JSTE NEČETLI – DOBŘE PRO VÁS, POKRAČUJTE V TOM
Teď budu mluvit o dvou sériích, které jsou velice populární, ale mně se příliš nelíbí. Obě mají stejnou chybu – jsou příliš dlouhé – víc než deset dílů, roztahané, s každým dalším dílem klesá kvalita a zvětšuje se počet stran a nesmyslnost; prostě je to takové vaření z vody. Mluvím o Škole noci a Upířích denících. Pokud se vám tyhle knížky líbí, dobře pro vás. Ale pokud vás nelákají, nemusíte se obtěžovat začínat. Spíš sáhněte po něčem, co jsem jmenovala výše.

Samozřejmě, nikomu se nemůže líbit všechno, takže je možné, že už jste tyhle knížky četli a nelíbily se vám. To je mi sice líto, a mezi čtenáři jste v menšině, ale život jde dál. Ovšem pokud jste tyto knížky doposud opomíjeli jen kvůli tomu, že „se vám do toho nechce“ (věřte mi, to znám, a většinou toho pak po přečtení lituji – „proč jsem si to nepřečetla dřív??“), tak se přestaňte vymlouvat, a CO NEJDŘÍVE tomu dejte šanci. Třeba si jako já najdete svoje velké favority.

11 komentářů:

  1. První dvě série jsem četla už dávno a plánuji hodně brzy už asi třetí re-reading. Harryho Pottera jsem nečetla, nějak mě to úplně nechytlo. Chyba je možná také v tom, že jsem viděla filmy. Duchy jsem nečetla a démony... Ovšem slyšela jsem o tom a pokud na to někdy narazím, s radostí se do toho pustím. :) A co se týče Upířích deníků, mám za sebou 9 dílů, stačilo mi to. Jde hodně poznat, že několik dílů se vydalo dříve. Od pátého dílu je to katastrofa. :D Lituju toho času, který jsem knihami strávila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Harry Potter tě nechytl? :( A zkoušela jsi i pozdější díly?
      Doufám tedy, že na to brzy narazíš :)
      Já s UD skončila už u šestky. Díky bohu, je to fakt ztracený čas.

      Vymazat
    2. U upířích deníků jsem skončila hned po prvním dílu. V knižní podobě mě to vůbec nezaujalo, ale seriál mám ráda. :)

      Vymazat
  2. na Mediátor sa chystám už dosť dlho, ale stále sa nájde niečo iné, čo chytím do ruky skôr :D mala by som si už na to nájsť čas, pretože Meg Cabot mám rada :D
    nuž, Školu noci som čítala... prvé diely boli v pohode, také jemne detské, ale na druhej strane s pasážami, ktoré detské teda fakt neboli :D neviem ako som sa cez to prehrýzla, niektoré časti sa dali, ale tieto posledné, to je samá nuda, podľa mňa to autorky nemali takto naťahovať, lebo, aspoň pre mňa, je to stále o tom istom :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli máš Meg ráda, tak to je opravdu opravdu na čase, aby ses do toho pustila.
      Já mám teďka doma osmou ŠN, z knihovny, a nemám nejmenší chuť se do ní pustit... Poslední tři díly mě už dost nebavily. První díly byly zajímavé, zvlášť v době, kdy tady moc podobných věcí nebylo.

      Vymazat
  3. všetky spomínané série som čítala a súhlasím škola noci (prežila som 8 dielov) a upírske denníky (prežila som desať dielov) sú strašne zdĺhavé a takpovediac o ničom :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsi opravdu dobrá, deset dílů UD... fandím ti, že jsi to vydržela :)
      školu noci jsem dočetla do sedmičky, a do dalších dílů se zatím nijak extra nehrnu...

      Vymazat
  4. už sa chystám na Nástroje smrti 8P
    a aj ten Mediator by ma celkom zaujímal 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak na co čekáš? Uspíšit to chystání a přejít do fáze "čtu právě teď" :D

      Vymazat
  5. Cítím se poněkud zahanbena, protože z těhle sérií jsem četla jenom Hunger games a Harryho Pottera (toho bych mohla číst klidně pořád dokola...), ale všechno to ostatní mám v plánu - hlavně Nástroje smrti, Vampýrskou akademii (u té přemýšlím o tom, že si ji koupím, protože u nás v knihovně je pořád půjčená), a Meditátor vypadá zajímavě...
    Každopádně souhlasím se Školou noci a UD, ve Škole noci jsem se dostala k 7. dílu a když jsem zjistila, že ani tohle ještě pořád není konec, vykašlala jsem se na to a doteď docela lituji, že jsem ji četla od takového třetího dílu výš. Na začátku mě to bavilo - noví upíři, ne tolik nebezpeční, nová škola, noví kluci a pak ta zápletka s červenými mláďaty - to všechno bylo fajn, ale pak...přijde mi, že Zoe se prostě s tím zlem všemožných podob nemůže projednou vypořádat...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak se do toho pusť co nejdříve :) Tipuju, že nebudeš litovat :D
      A ve Škole noci jsem došla taktéž k sedmému dílu... dál už to číst nechci, prostě ne :D

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)