pondělí 5. listopadu 2012

G.R.R.Martin – A Game of Thrones | Zvítězíš nebo zemřeš



Dnes tu budu mluvit o knize, která rozhodně nepatří do mého obvyklého žánru. A kdyby nebylo mojí spolužačky, která mě do ní doslova umluvila, asi bych si ji nikdy nepřečetla. Ale bože, jsem tak ráda, že jsem to udělala (a jen částečně to bylo proto, že jsem chtěla, aby mě do toho přestala přemlouvat!), a zároveň nejsem ani trochu ráda. Zní to zmateně, já vím. Tak tedy, o knize A Game of Thrones, nebo v češtině Hra o trůny. Kdybych ji měla k něčemu přirovnat, tak k Pánovi prstenů. Znalci fantasy žánru by se tomu srovnání možná ušklíbli, ale já podobné knihy nečtu a proto se mi nedostává vhodnějšího přirovnání. 

Úvodní část epického fantasy eposu odehrávajícího se ve světě temného středověku, mezi statečnými rytíři, mocnými čaroději, draky, zlovlky a čarostromy...
Jako strážce severu lord Stark považuje za prokletí, když ho král Robert pověří úřadem pobočníka vladaře a vyšle ho na jih, odkud se zatím nikdo z jeho rodiny nevrátil. Bezejmenní staří bohové nemají na jihu žádnou moc, Starkova rodina je brzy rozdělena a pobočník sám je polapen do sítě nebezpečných intrik. Ba co hůř, v exilu ve Svobodných městech za mořem dospěl pomstou posedlý chlapec. Jako dědic šíleného Dračího krále, jehož rodina byla vyvražděna, si dělá nárok na trůn.
A na severu, tam za Zdí, kde člověk nemůže nikdy říct, co je živé a co ne, se mezitím houfují mrtvé armády Jiných, které vyčkávají na konec léta a nadvládu dlouhé zimy. Příběh zrady a ambicí, lásky, čar a kouzel může začít.

Hra o trůny se odehrává ve vymyšlené zemi, kde zimy i léta trvají roky a kde magie není tak docela nemožná. Představte si něco mezi Pánem prstenů a středověkými královstvími. Kniha je vyprávěna z pohledu několika postav (v er formě), hlavními postavami jsou představitelé vládnoucích vrstev. A ačkoli nejméně polovina z nich jsou na začátku děti mladší patnácti let, rozhodně se nejedná o Young Adult.

“Fear cuts deeper than swords.” 
Prokousat se Hrou o trůny mi trvalo 2 měsíce. Četla jsem to v angličtině, ve verzi, která si snad dala za cíl nahustit písmenka malá jako blechy na co nejméně papíru. Kdybych se soustředila jen na tuhle jednu knihu, měla bych ji přečtenou tak za deset dní. Bavilo mě to. Tak proč jsem to četla tak dlouho? Protože už jsem věděla, o co půjde. Podle Martinových knih natáčí HBO stejnojmenný seriál, a obě série, které byly zatím natočeny (jedna série=jedna kniha), jsem shlédla o prázdninách. Jelikož se tvůrci seriálu opravdu blízce drželi předlohy, téměř nic nového jsem se nedozvěděla. Takže pro všechny z vás, co plánujete Hru o trůny: Nejdřív si přečtěte knihy. Pak se koukněte na seriál (mimochodem, je fakt skvělý). 

“Life is not a song, sweetling.
Someday you may learn that, to your sorrow.”

Hlavní zápletka celé série je podle mě ona hra o trůny. Kdo bude ovládat koho. Kdo má větší čest. Celou dobu si říkám, chudáci obyčejní poddaní, kteří umírají kvůli pletichaření svých pánů. V první knize je osm vypravěčů, tři dospělí, pět dětí – žádný strach, na svůj věk jsou docela vyspělé. Šest z rodiny Starků, jeden Lannister a Daenerys Targaryen. Čtyři ženy, čtyři muži. Opravdu každý si najde svého oblíbence. Další zajímavostí je i to, že všechny hlavní postavy rozhodně nekopou za jeden tým, čili v konfliktu mezi nimi o někoho nakonec musíme přijít – není to jako boj Společenstva proti skřetům, jež vám byli protivní a chtěli jste, aby přežil jen hlavní hrdina, nějací skřeti ať se jdou zahrabat. Tady mezi sebou bojují dvě vaše (více či méně oblíbené) postavy, a rozhodnout se, které budete stranit opravdu není lehké.Všechny mají svůj příběh, svůj charakter, vyvíjejí se...

“Bran thought about it. 'Can a man still be brave if he's afraid?'
'That is the only time a man can be brave,' his father told him.” 

Kniha je opravdu objemná (jen se běžte do knihkupectví podívat na ty bichle, to nejsou knihy, to jsou zarážky do dveří), určitě se tedy nebudete divit, když řeknu, že je tam spousta popisů; míst, lidí… Přesto jsem se nenudila, všechny vyprávějící postavy mě bavily, s výjimkou Catelyn Stark, ale i jí jsem na konci knihy porozuměla. Můžu si jen představovat, jak by mě to pohltilo, kdybych neměla shlédnutý seriál. Uvidím u třetí knihy.

“When you play a game of thrones you win or you die.” 

Jestli jste to už nepochopili, z Hry o trůny jsem nadšená. Je to úžasně promyšlené, čtivě napsané, správně vyvážené mezi realistickým dílem a fantasy. Ke konci (posledních 200 stran) mě to hrozně chytlo a dočetla jsem to docela rychle. Stojí mě veliké úsilí, abych se nepustila rovnou do druhého dílu, když mám doma takovou spoustu recenzáků. Protože to vypadá, že kvalita nejde s každým dílem dolů (zatím je jich 5, v roce 2014 bude šestka a 2020 závěrečný díl – já vím, 2020? Kdo to má vydržet?? Tady přichází moje „nejsem ráda, že jsem si to přečetla“, protože budu muset čekat! A to skuhrám teprve po prvním dílu. Upřímnou soustrast s těmi, co si první díl přečetli hned v roce 1996, co vyšel. Navíc Martin není zrovna nejmladší, nechť jsou mu dopřána další léta!). Takže vám všem doporučuji, abyste si to přečetli. Myslím, že se vám to bude líbit. Všem. A zvlášť těm, co mají rádi Pána prstenů!

“Let me give you some counsel, bastard,” Lannister said. “Never forget what you are, for surely the world will not. Make it your strength. Then it can never be your weakness. Armor yourself in it, and it will never be used to hurt you.” 

80%

A pro ty z vás, kteří už to četli... Moje oblíbené postavy jsou Tyrion, Jon a Arya. O něco méně pak Bran a Daenerys. Co vaše? :)

16 komentářů:

  1. Právě, že jsem si radši přečetla knížky před seriálem :) Martin je hrozná potvora, člověk si tam oblíbí nějakou postavu a on ji zabije!
    Tyrion a Jon jsou moji oblíbenci..a Arya pak z děvčat..naopak Sansa mi lezla hrozně na nervy!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já pořád slýchám, jak Martin zabíjí posatvy a děsím se toho... Zatím jsem byla svědkem jen velkolepého závěru první série/knihy (to určitě víš, radši nebudu psát, aby to někdo omylem nepřečetl a nenaspoilerovala bych mu to) a nikdo další nezemřel, tak se bojím o své oblíbené postavy. Zvlášť po tom, jak skončila druhá série! Bojím se o Sama! :(
      Sansa všem leze na nervy, jak jsem si všimla, ale mě nikdy nevadila. Není má oblíbenkyně, to ne... ale ani k ní nechovám negativní pocity.

      Vymazat
  2. Moc pekny clanek, zrovna ctu prvni dil, jsem za pulkou a knizka me velice zaujala. Jen me stve, ze jsem takztez videla jako prvni serial xD Nemuzu se dockat az zacnu cist treti dil. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vím přesně, jak to myslíš :D Za první půlkou je to ještě lepší :) Tu jsem dočetla za posledních 14 dní :)

      Vymazat
  3. Já se chci podívat na seriál, ale nejdřív si chci (no, spíše musím) přečíst knížky.
    Jsem zatím na začátku, ale mám ráda Tyriona. :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To dobře děláš :) Tyriona mám taky ráda, je tak sarkastický a vtipný... Tak ti držím palce, ať se ti to dobře čte.

      Vymazat
  4. Videla som seriál a je skvelý 8) ale asi by som sa do čítania knihy nedala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Copak, moc tlustá? :D Vážně to stojí za to :)

      Vymazat
  5. ahh moja veelmi oblubena seria mam precitane 3 knihy a 4-5 je prave na ceste kumne :D serial som videla tiez uz viackrat kedze niektore scenky sa mi obzvlast pacia. oblubenou postavov je urcite Daenerys,Tyrion, Jon a Arya.a musim povedat ze po 3 dieli uplne nenavidim Catelyn Stark a Sansu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsme na tom stejně, Catelyn a Sansu taky nemusím. :)

      Vymazat
  6. Mám dočtené všechny knihy a na celé sérii mě nejvíc fascinuje skutečnost, že postavy, které jsem si oblíbila v prvním díle (a zůstaly naživu), jsou teď na mém žebříčku docela nízko a naopak ty, které mi dřív nic neříkaly, jsou absolutně nejlepší (viz Jaime Lannister). Neznám spisovatele, co by něco takového dokázal v tak velkém měřítku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je opravdu nezvyklé. Kamarádka, co mi knihy doporučovala, má Jaimeho taky ráda. Jsem zvědavá, jak to budu mít já.

      Vymazat
  7. Najprv sa mi nadpis podarilo prečítať ako: Vyhráš a zomrieš, čo ma troška šokovalo, som si pomyslela že "kruté". A ako teraz vidím to je vyhráš alebo zomrieš. Normálne mi odľahlo. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vyhraješ a zemřeš... To je skoro jak další Hunger Games :D

      Vymazat
  8. Ono si užiješ i druhou knihu, neboť ve druhé sérii seriálu jsou oproti knize obrovské výkyvy z předlohy...
    Jinak já jsem četla A Game of Thrones asi dva týdny, myslím... Taky v angličtině. Ale k Pánovi prstenů bych to nepřirovnávala, už jen proto, že ten mi oproti Hře o trůny nepřišel vůbec čtivý :-D

    Jinak já osobně nemám ráda Aryu. Preferuji Sama, Ohaře, Daenerys, mám docela ráda Jona a Sansu a docela mě baví i Tyrion.

    A aktuálně dočítám třetí knihu, chybí mi už jen cca 60 stran :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sama mám taky ráda, ale spíš ze seriálu. Vím, že ve druhé nebo třetí knize už by měl mít svoje kapitoly, tak jsem zvědavá, jaký bude vypravěč. Sansa je pro mě taková rozporuplná... uvidím, jaká bude dál.
      A počítám, že teď už jsi třetí knihu dočetla, tak hodně štěstí s 4 :D

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)