sobota 10. listopadu 2012

Mary Lindsey – Střípky duší RECENZE

Střípky duší mají moc pěknou obálku. To napadne snad každého, kdo se na tuhle knížku podívá. Pokud sháníte knížku, která vám předně ozdobí poličku, tak jste u konce hledání. Jenže knížky jsou hlavně na čtení, takže… stojí Střípky Duší za to?

Lenzi slyší hlasy a má vize – vize o náhrobních kamenech, povodních a chlapci s kovově šedýma očima. Zdá se, že jí nikdo nemůže pomoci – dokonce ani její přítel Zak. Pak však potká Aldena, kluka ze svých snů, jenž jí prozradí, že ona je mluvčí – člověk schopný komunikovat s bloudícími dušemi a pomoci jim – a že on byl po celá staletí jejím strážcem. Nyní čeká Lenzi těžké rozhodnutí: Zak nebo Alden, život nebo smrt. Jenže čas se krátí. Zlovolná duše chce Lenzi zničit a zabije ji, jestliže se nerozhodne včas…

První kapitola je velice zajímavá. Vypadalo to na trochu strašidelnou duchařinu. Začala jsem se těšit, jak si pěkně počtu. Bohužel mi to nadšení dlouho nevydrželo, nic strašidelného a tajuplného se totiž nekonalo. Objeví se Alden, a když zjistí, že Lenzi si nepamatuje své minulé životy, snaží se ji přesvědčit, že není blázen.  Poměrně velkou část knihy tvoří dialogy a celé je to takové nemastné neslané; nevzbuzuje to chuť knihu odložit nebo s ní mrsknout proti zdi, ale když ji zrovna nečtete, nic nenutí do pokračování. Není nic jednoduššího než nechat ji ležet na poličce jako okrasný doplněk, protože už předem je jasné, jak to skončí.

Originalitu nečekejte – je tu ohraný milostný trojúhelník (alespoň jednou jedinkrát by to bez něj nešlo?), klišé je tam nacpaných tolik, že se snad autorka snažila trhnout rekord („ty jsi jediný důvod, proč existuju“; „bolest je dobrá, díky ní víš, že jsi naživu“; „naděje umírá poslední“), a paranormální část příběhu je směsicí toho, co znáte z Mediátora a Pádu. Neumím si představit, že by někdo měl něco proti Mediátorovi, ale pokud ani Pádu nemáte co vytknout, tak směle do toho, tahle knížka se vám bude líbit. Tohle je už třetí kniha, kde je princip reinkarnací, ale v Pádu a Nesmrtelných bylo alespoň vysvětleno, jak to funguje. Tady jsem na to čekala celou knihu, a nic, nada, rien. Kdo je Intervenční rada a jak to, že má nad vším přehled? Možná se to více vysvětlí v druhé knize, jenže ta původně být vůbec neměla, takže se to mohlo vysvětlit alespoň trochu. Jenže to by to Lenzi nejdříve muselo napadnout. Navíc ve dvojce hrají hlavní roli jiní hrdinové. Nejvíc kniha zaujme ve chvílích, kdy se řeší případ nějaké zbloudilé duše – trocha dobrodružství, dořešení záležitostí mrtvých (aka duchů), přesně jako v Mediátorovi. Škoda jen, že Lenzi a Aldenovi chybí vtip a charisma, které mají Suze a Jesse.

Když se smíříme s tím, že ten milostný trojúhelník tam prostě je, tak pozitivní je určitě způsob, jakým je popsaný. Nejsou tu dva tajemní kluci, kteří se o hrdinku z ničeho nic začnou zajímat. Zak je její stálice, má ho ráda, ale když se objeví Alden, něco ji k němu prostě přitahuje. A ač se to snaží zapírat, něco k němu cítí; má ho radši než Zaka. Působilo to docela přirozeně, dokážu si představit, že bych se takhle cítila.

Sečteno a podtrženo, tahle kniha má zajímavý nápad a není úplně marná (zvlášť v druhé polovině se to lepší – víc duchů), ale pokud máte v tomto žánru něco načteno, nejspíš vás to neuchvátí. Doporučuji spíše mladším dívkám, které s YA teprve začínají a proto jim ohraná klišé nebudou připadat tak ohraná (aneb je velký rozdíl, jestli je Stmívání vaše první upířina nebo patnáctá).

Autor/ka: Mary Lindseyová
Originální název: Shattered Souls
Série: r. 2014 vyjde v USA volné pokračování, s jinými hrdiny