čtvrtek 22. listopadu 2012

Rachel Harris – My Super Sweet Sixteenth Century RECENZE



To poslední, co samotářská (téměř) šestnáctiletá Cat Crawfordová potřebuje je extravagantní oslava pořádaná její budoucí nevlastní matkou a dobromyslným otcem. Takže i když Cat ví, že rodinný výlet do Florencie v Itálii je nabídka smíru, využije toho a poznává kouzelné město se vším, co nabízí. Jenže když ji zvědavost zavede do neobvyklého cikánského stanu, vyleze z něj... přímo do renesanční Firenze*.
Cat je po hlavě vržena do šestnáctého století, ozbrojená jen batohem plným věcí z budoucnosti. Připojí se ke svým předkům, roztomilé Alessandře a ochranitelskému Ciprianovi, a zanedlouho se zamiluje do úžasného, ctižádostivého umělce Lorenza. Ale když se okolo začne motat o dost starší Niccolo, Cat si uvědomí že nechtěná narozeninová oslava nebyla nic v porovnání s nechtěným nápadníkem in amore.
Dokáže najít cestu zpět do moderní doby dřív, než se její Italské dobrodružství promění v Itálii navždy?


Knihy o cestování v čase se mi vždycky líbily. Začalo to sérií 100% andělé, pak  přišli Strážci času, loni Jezdci časem a nakonec nedávno naprosto skvělá kniha Rudá jako rubín. Když jsem tedy zjistila, že My Super Sweet Sixteenth Century (to je teda dlouhý název, dále budu radši používat zkratku MSSSC) se zaobírá právě tím cestováním v čase a první recenze knihu hodnotili jako lehké, pohodové a vtipné čtení, věděla jsem, že si ji musím brzy přečíst.

Vskutku, recenze nelhaly, dostala jsem přesně to, co jsem očekávala. MSSSC je knížka, u které si oddychnete, jelikož se čte velice lehce – ideální na odpočinek od těch nervy drásajících napínavých věcí, co jindy čtete (ať už je předmětem napínání zamotaná milostná zápletka nebo zapeklitá záhada). Je paradox, že zrovna tuhle knížku jsem nechtěla v druhé polovině pustit z ruky, tak dobře se mi četla – zůstala jsem s ní vzhůru do noci a stejně jsem ji pak dočítala pod lavicí.

Největší předností téhle knihy je její vtipnost. Na začátku se to nezdálo, ale pak se Cat přenesla do minulosti a postupně to bylo čím dál víc k popukání. Usmíváte se, pak se usmíváte o něco víc, a najednou si uvědomíte, že se smějete nahlas. Cat je jedna z těch hrdinek, jež jsou místy až roztomile ztřeštěné a snadno si je oblíbíte. Dost připomíná Gwendolyn z Rudé jako rubín, hrdinky knížek od Meg Cabotové a vzpomněla jsem si i na knihu Forgive My Fins. Pokud máte rádi styl předcházejících knih, je tu dost velká šance, že si oblíbíte i MSSSC.

Rozhodně je třeba zmínit i romantickou zápletku, která je moc dobře zpracovaná; uvěřitelná a sladká jen natolik, že hrdinům fandíte, a nešklebíte se nad tím, jak je to přeslazené. V jistých ohledech je kniha trochu předvídatelná, ale ohledně vztahu Lorenza a Cat si člověk prostě musí říkat tohle nemůže skončit dobře! zatímco zuřivě otáčí stránky.

Co se týče historických nepřesností… žádný znalec historie nejsem, ale ač tam nebylo nic, co by extra bilo do očí, někdo, kdo miluje historii, by tam možná něco našel. Je to prostě kniha, která se zaměřuje spíš na romantiku a přátelství a dokáže pobavit… Nicméně, dokonce jsem si z toho něco málo odnesla, třeba co se týče Michelangelova Davida.

Co se týče angličtiny, tak mi přišla tak střední. Jediný problém může nastat u konverzací – všichni kromě Cat používají spoustu starších výrazů, ale není to nic, co by nešlo vyhledat ve slovníku nebo domyslet. Takže pokud to nebude úplně první kniha v AJ, ale třeba pátá, tak směle do toho. Jedny z nejhumornějších scén se týkaly Catina střetu s kulturou a mluvou šestnáctého století – opravdu nešlo jinak než se smát, když použila nějaký nespisovný, slangový výraz a ostatní se podivovali, co že to znamená.

Ve zkratce, pokud máte chuť na vtipnou, zamilovanou a odpočinkovou četbu, MSSSC je přesně něco pro vás. Já si knihu moc užila.

*Firenze=Florencie italsky

14 komentářů:

  1. Jsme ráda, že se kniha líbila!
    A sérii 100% Andělé jsem jako menší naprosto zbožňovala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však jak MSSSC i 100%A jsou skvělé knihy :)

      Vymazat
  2. Túto knihu by som si strašne rada prečítala, vyzerá úplne super, dúfam, že vyjde v preklade 8)
    pekná recenzia 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, kdyby vyšla i u nás, bylo by to perfektní :)

      Vymazat
  3. Tuhle knížku už mám docela dlouho v hledáčku, trochu i proto, že připomíná Rubín :)
    A po tvojí recenzi jsem na ni docela navnazená :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to tak po anotaci ani nepřišlo, ale během čtení jsem měla čím dál tím víc dojem, že všechno dobré z Rubínu je i v téhle knížce :)

      Vymazat
  4. Tahle knížka mě hned zaujala a já jsem proto ráda za tvou recenzi. :) Nalákala mě na knihu ještě více, takže si ji rozhodně jednou přečtu. Sice se musím nejdřív ještě potrénovat v angličtině, ale přečíst si ji určitě chci. Rudá jako rubín se mi líbí ohromně, takže si myslím, že by se mi mohlo líbit i tohle. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Potrénuj se v angličtině - třeba čtením knih, to nemůže být na škodu :D

      Vymazat
  5. Tuhle knížku bych si určitě chtěla přečíst, i když nevím, jestli bych to zvládla v angličtině. Uvidím, jak si poradím s dalšími anglickými knížkami, co jsem si přivezla z Británie, protože zrovna v My Now or Never Diary, kterou jsem četla jako první, je angličtina dost lehká... Ale třeba se dočkáme i překladu! :) Vypadá to víc než lákavě...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že po Liz Rettigové se můžeš klidně pustit do tohohle :) Angličtinu mají tak na stejné úrovni, a myslím, že se ti to bude líbit.

      Vymazat
  6. Tak to vyzerá na celkom slušnú knihy v štýle Meg Cabotovej. Hm, hm... naladila si ma znova na históriu. ;)

    OdpovědětVymazat
  7. To by sa mi veru mohlo páčiť. Aspoň si to tak popísala, že by sa mohlo... :D Takže ďakujem za tip.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš zač :) Snad se ti bude líbit :)

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)