pondělí 26. listopadu 2012

RECENZE: Gilles Legardinier – Zítra začnu nový život | Co nejhloupějšího jste v životě udělali?

Radikální změna v Juliině životě přijde zároveň s novou cedulkou na poštovní schránce v jejím domě. Ricardo Patatras… Sice nového souseda ještě ani neviděla, ale přesto se rozhodne konat. Vždyť co kdyby byl právě on ten pravý? Plna neopodstatněných nadějí udělá Julie celou řadu věcí, od nichž by rozumná žena upustila už ve chvíli, kdy ji napadnou. Záměrně si zničí počítač a pije nenáviděné kafe, jen aby byl v její blízkosti – a také aby zanedlouho zjistila, že Ricardo je muž snad až příliš dokonalý na to, aby vůbec existoval.
Julie Tournellová je téměř třicetiletá Francouzka, která ještě stále hledá muže svých snů. Práci bankovní úřednice považuje za dočasný omyl a šeď jednotlivých dnů jí zpestřují jen trapasy a maléry, do nichž se s větší či menší měrou vlastního přičinění neustále dostává.
Je tady ovšem jeden problém: i Ricardo má svá tajemství. A Julie potřebuje vědět o svém vyvoleném vše! Nikoho nepřekvapí (a Julii nejméně), že při odhalování záhad Ricardova života jde z jednoho průšvihu do trapasu a zase zpět, ale informuje nás o nich se statečným nadhledem. Akorát… akorát si po večerech opakuje stále stejnou větu: Zítra začnu nový život!

Milovníka oddechových románků pro ženy takhle kniha musí zaujmout už na první pohled. Obálka vypadá skvěle – barevně, vesele a zajímavě. Takže si přečte anotaci. To zní vtipně, řekne si… A ejhle, ono to vtipné je. Tak vtipné, že se chechtáte na celé kolo. Hlavní hrdinka Julie je totiž ukázkovým příkladem střelené hrdinky. Její příhody a trapasy jsou zdrojem velkého pobavení, ale na druhou stranu… když se nad tím čtenářka zamyslí (kdo ví, možná i pánové, ale nevím nevím), může v Julii občas vidět i sám sebe. Protože která z nás nikdy neudělala něco střeleného, když se snažila zjistit co nejvíce o tom hezkém novém sousedovi/spolužákovi/kolegovi? Něco, za co by si pak nejraději omlátila hlavu o zeď? Julie místy zachází až do extrémů, ale přesto… dokážu si představit, že taková žena někde existuje. Tím spíše ve Francii, o níž pravidelně slýchám vtipné perličky.

Když se tedy vezme prokreslenost a přesnost Juliiny povahy, o to více zarazí, že Zítra začnu nový život! pochází z pera francouzského spisovatele – tedy muže. Jak se mu tak dokonale povedlo vykreslit ženskou povahu aniž by uměl číst myšlenky, to je mi záhadou. Možná bychom se měly začít bát… Ale určitě v tom mají prsty kočky. Protože kočky můžou za všechno špatné, co se vám přihodí, dejte na Juliina slova.

Ráda bych vám přidala nějakou vtipnou krátkou ukázku, ale v knize jsou spíše pasáže, které jsou vtipné v kontextu, a musela bych vám přepsat několik stran, takže se obávám, že ukázka nebude. Takovéhle knížky jsou moje parketa… Nejvíce jsem si oblíbila Meg Cabot a Sophii Kinsellu. Fanoušci těchto dvou spisovatelek nemohou s knihou Zítra začnu nový život! sáhnout vedle. Nicméně, vždycky jsem si při čtení výše zmíněných autorek říkala, že něco z toho už je trochu moc nepravděpodobné a přitažené za vlasy. Ne, že by mi to tolik vadilo, ale nikdy jsem se s hrdinkami neztotožnila natolik jako s Julií. Další změna byla, že jsem hlavní záhadu neuhodla milion stran dopředu a nebyla jsem si vůbec jistá, jestli Julie skončí s Ricem nebo teda co?!?

Nemůžu říct, že bych knihu přečetla jedním dechem; že jsem nespočinula dokud jsem ji nedočetla, nicméně je to příjemné počteníčko na odlehčení. Myslím, že by mohlo zaujmout  všechny milovnice (ale co, možná i milovníky, jestli se tu nějací najdou) vtipných romantických knih, a to všech věkových kategorií.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Domino za poskytnutí recenzního výtisku této knihy!

Autor/ka: Gilles Legardinier
Originální název: Demain J'arrête