pondělí 31. prosince 2012

Best of 2012: Dystopie

A další příspěvek do série článků týkajících se toho nejlepšího za uplynulý rok. Nápad i ikonky jsou z dílny Luu. Tentokrát se to bude týkat dystopických a postapokalyptických knih.

 
5. Vlny zmítané smrtí - Carrie Ryan
Vlny zmítané smrtí je opravdu strašidelná kniha. Nedoporučuji ji číst v noci když jste doma sami. Autorka už v prvním díle předvedla, že by se před ní měly mít na pozoru úplně všechny postavy... Před chodícími (a nikoli krásnými) mrtvými není v bezpečí nikdo a při čtení téhle knihy bude každý ohrožen tím, že to nepustí z ruky až do konce. Les rukou a zubů se mi líbil, ale Vlny zmítané smrtí ještě zdvihly laťku. Určitě číslo pět na mém dystopickém seznamu.

Gábi vede poklidný život na pobřeží oceánu. Žije se svou matkou Mary, která přišla z Lesa rukou a zubů, a nemá nejmenší chuť opustit bezpečí Vista, městečka, v němž strávila celý svůj život. Jenže pak ji Catcher, kluk, do něhož je zamilovaná, přesvědčí, aby se s ním šla podívat do ruin starého města. Za hradbu. Toho večera se všechno změní. Polovina Gabrieliných přátel zemře a ti další jsou odvedeni do armády. Gábi se podaří uniknout smrtonosnému kousnutí i verbířům, ale její svět se začíná hroutit…

RECENZE

4. Bumped & Thumped - Megan McCafferty
Tahle dystopická série je tak hrozně hodnocená, že bych se ani neobtěžovala začít ji číst nebýt několika více než pozitivních recenzí od mých milovaných spolublogerek. Nemůže to přece být tak hrozné, když se jim to líbilo, no ne? Nebylo. Nízké hodnocení je dle mého názoru způsobené spoustou konzervativních lidí, kteří tu knížku nepochopili, a kteří by nejradši viděla v každé knížce sex po svatbě (ahoooj Stmívání - ups, spoiler). Je to velice povedená a vtipně napsaná dvoudílná (ano, ne trilogie) série.

Lidstvo napadl virus a každý starší osmnácti let je neplodný. Teenageři jsou nejcennější členové společnosti. Bohatí platí mladým dívkám za děti. Těhotenství před čtrnácti lety je na denním pořádku. A v tomhle světě žijí Melody a Harmony, jednovaječná dvojčata rozdělená po narození. Zatímco Melody se má stát náhradní matkou a dostat za to hromadu peněz, Harmony byla vychována velice nábožensky a má se vdát a mít děti. Když se dozví, jaký hřích se Melody chystá spáchat, vydá se ji zachránit… Jenže když jsou si sestry podobné jako vejce vejci, je jen otázka času, než si je někdo splete.


3. The Immortal Rules - Julie Kagawa
Od Julie Kagawy u nás letos vyšly dva díly povedené víly tetralogie (Železný král a Železná dcera) a jenom její jméno na obalu způsobilo, že jsem tu upíří dystopii nezařadila jako blbost a přečetla jsem si ji. Je to trochu jiné než její předchozí série, ale stejně tak povedené. Allison je docela jiná hrdinka než Meghan - připomínala mi Rose, Katniss, Katsu a Tris - prostě všechny ty badass hrdinky, o nichž tak ráda čtu. I spojení upírů a dystopie se autorce povedlo.

Svět ovládají upíři. Lidé musejí pravidelně dávat krev svým pánům. Allison Sekemoto žije v New Covingtonu, jednom z upířích měst. Je Neregistrovaná, což sice znamená, že nemusí dávat krev, ale taky nemá přístup k žádnému jídlo a musí se o sebe postarat sama. Je to sice těžký život, ale nějak to zvládá. Ale jednoho dne stojí Allison před velice těžkou volbou – buď zemře, nebo se stane upírkou. Ač upíry ze srdce nenávidí, vybere si přežití. Učí se jak přežít jako upír a ovládat svoje nové schopnosti. Postupně přichází na to, že i když je upírka, nemusí být netvor…


2. Shatter Me - Tahereh Mafi
Čtyřka a trojka byly anglické knihy, ale teď mohou zbystřit i pouze česky čtoucí návštěvníci - číslo dvě, Shatter Me, totiž příští rok vyjde u CooBoo. A to je důvod k velké radosti, to vám můžu garantovat. Shatter Me se skvěle četlo, je to jedna z těch knih, které nadchnou stylem, jakým jsou napsány. O to více jsem zvědavá na český překlad. První polovina mě ohromovala výhradně tím stylem psaní, zatímco v druhé se stupňuje tempo příběhu a je to znatelně napínavější. Knihu jsem četla už v lednu, a stále ji mám v živé paměti, jsem už hodně zvědavá na další díl - jen kdyby neměnili ty obálky :/ Tahle tak pěkně vystihuje ten název, zatímco druhá - no, pokud jste ji ještě neviděli, řekněme, že oko na obálce už fakt není originální.

Juliette má zvláštní dar – nebo prokletí, říkejte tomu jak chcete – pokud se někoho dotkne, onoho dotyčného to zabije. Vláda ji zamkla, aby nemohla ohrozit nikoho dalšího. Juliette už neviděla dalšího člověka 264 dní. Ale pak dostane spolubydlícího. A tím se všechno změní…

1. Insurgent - Veronica Roth
Pokračování knihy, která mě maximálně nadchla, mě taktéž maximálně nadchlo. Od prvního dílu jsem nečekala nic a dostala jsem všechno. Od druhého dílu jsem se snažila nečekat nic, strašně jsem se těšila, a pro jednou ta kniha ještě předčila mé očekávání! Jak moc mě to bavilo. Tenhle rok jsem ji přečetla už dvakrát, jednou v originále, jednou v českém překladu (Rezistence). A pokaždé to stálo za to. Mnozí si stěžují na chování Tris nebo Tobiase, ale mě naopak přišli takoví lidští, a jejich problémy byly velice uvěřitelné a na tuhle sérii snad ani nechci slyšet kritiku, jinak si mě nepřejte (a žertuji jen napůl :D).

Insurgent navazuje přesně tam, kde první díl skončil. Tris a Tobias ujíždějí ve vlaku směrem k Mírumilovným. Simulaci Sečtělých se jim sice podařilo zastavit, ale válka mezi frakcemi teprve začíná. Frakce se rozpadají a jejich členové si v sobě nesou následky toho, co se stalo; včetně Tris. Podaří se jí se vším vyrovnat a zvítězit nad Sečtělými? A jsou Sečtělí jejich jediní nepřátelé?

RECENZE

Speciální cena pro knihu, která je spíš než dystopie sci-fi:
Loď mezi hvězdami - Beth Revis
Tahle knížka má jednu z nejhezčích obálek, co jsem kdy viděla. Ano, hrozně se mi líbila, a přesto mě to o obálce napadne jako první. Jsem prostě beznadějně zamilovaná. Snad bych se za ten obal i vdala. Ale dost mých šílených blábolů, Loď mezi hvězdami se mi líbila i uvnitř. Úžasně lehce se čte, je napínavá a jak jen to můžu bez znalosti originálu říct, i dobře přeložená (všichni, kterým vadí slovo 'úža' se dle mého můžou jít vycpat), prostě úža kniha, abych citovala Syna.

Když mladá Amy opouští Zemi, nechá se zmrazit s tím, že procitne za tři sta let na nové planetě po boku svých rodičů. Jenže se probudí 50 let před plánovaným doletem, a rozhodně to není náhodou… někdo se ji pokusil zabít. Amy se ocitá ve světě lodi Universum, kde všichni vypadají stejně, všichni slepě poslouchají velitele lodi Otce a jen díky zásahu Otcova následovníka, Syna, ji nevyhodí do vesmíru, protože Odlišnost je první příčina konfliktů. A Amy není odlišná jen barvou vlasů, ale hlavně svým pozemským původem… Podaří se Amy a Synovi přijít na to, co se na lodi děje, než bude příliš pozdě?


A jaké jsou vaše oblíbené dystopické knihy pro tenhle rok?

Zůstaňte na příjmu, ještě vás čeká:
Top dystopie a post-apo
Top knihy roku

9 komentářů:

  1. Teraz pozerám akože čo to? :D Rezistencia? Ja to práve čítam a začínam rozmýšľať či to nie je strata času, lebo Triss mi začína liezť krkom. Začala som uvažovať o Immortal Rules (mám ich aj v PC) ale prirovnanie k Rose a Triss ma mierne odradilo. Určite si to však prečítam už len kvôli vytvoreniu názoru. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No já ti nevím, Rezistenci polovina lidí miluje pomalu víc než Divergenci a druhá polovina je zklamaná. Netuším, čím to je :D
      Co se týče Immortal Rules, tak teď fakt nevím... Rose ti taky vadí? :D Přirovnala jsem Allison z téhle knihy ke zmiňovaným hrdinkám a myslela jsem to tím způsobem, že se o sebe dokáží postarat, že je jenom nezachraňují jejich vyvolení a pod. Jestli ti tohle vadí, tak se do toho fakt nepouštěj ;)

      Vymazat
    2. Divergencia ma nenadchla, ale nemám rada "nedokončené príbehy" (citácia Kvothea z trilógie Príbeh kráľovraha). A rezistencia ma priháňa do šialenstva. Bŕr. Ale už som pomaly na konci, možno to dnes dám. Proznávam, že pred koncom sa to zlepšuje.

      Immortal Rules vyzerá dobre, hrdinku prežijem ... snáď (a just si to prečítam!) Neprekáža mi, keď hrdinkami nie sú cukrové princezné, ale vadí mi, keď sa do všetkého vrhajú po hlave a robia iracionálne rozhodnutia (nepodarený pokus o inteligenciu, klapka dva: pokus druhý). Prekáža mi ich spôsob: "ja všetko zvládnem a na ostatných kýcham" a potom sa ľutujú.

      Zasa som si pustila pusus našpacír. No čo už. :D (píše sa vôbec našpacír spolu?)

      Vymazat
    3. Myslím že zvlášť :D Aspoň v češtině jo.

      Vidíš, to mě ani tolik nevadí... já sama jsem spíš taková rozmýšlivá, tak asi ráda čtu o opaku (a sním o tom, že budu mít dost odvahy poslat do háje osoby, které ze srdce nemám ráda namísto jejich ignorace :D). Snad se ti Immortal Rules bude líbit.

      Aj, jestli nemáš ráda nedokončené příběhy, tak to určitě sáhneš i po třetím dílu, protože to končí snad ještě hůř než jednička...

      Vymazat
    4. Máš pravdu, je to zvlášť aj u nás. :D

      Hm, akurát som Rezistenciu dočítala. (očakávam volanie na slávu, lebo ešte žijem) A ako vieš, ako končí tretí diel. Ja som v tom, vyjde až na jeseň v origináli.

      Vymazat
    5. "Aj, jestli nemáš ráda nedokončené příběhy, tak to určitě sáhneš i po třetím dílu, protože to končí snad ještě hůř než jednička..."
      za "to" dosaď Rezistence a snad už to bude dávat smysl :D
      A abych nezapomněla... Hurá!!! :D

      Vymazat
  2. Ešte horšie? Pochybujem, že koniec by mohol vyzerať zmätenejšie než v Rezistencii. (áno, to to ma trochu pomýlilo, no už som v obraze)

    Ďakujem, ďakujem. (to k tomu Hurá! radšej to poviem teraz, aby nedošlo ku komplikáciám. :D)

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj. Chtěla jsem se zeptat, kde si sehnala The Immortal Rules od Julie Kagawa. Pokud se nemýlím, tak to u nás ještě nevyšlo né?:). Já bych se na to klidně vrhla i v angličtině.) Ještě, když si přirovnala Allison k mým oblíbeným hrdinkám;D. Taky jsem se chtěla zeptat na tu Tris, v jaké figuruje knížce?:). No, předem děkuji za odpověď (a moc ti fandím máš supér blog:)!.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, The Immortal Rules zatím nevyšlo, ale od téhle autorky vyšla její druhá série (první díl je Železný král), která je taky skvělá. Tím pádem nezleze vyloučit, že až dovydají tu, tak přijde na řadu i The Immortal Rules. Jinak anglické knížky kupuju na BookDepository.com. Ceny nejsou zas tak přemrštěné a mají poštovné zadarmo! Tris je z Divergence :))
      Děkuji, jsem moc ráda, že se ti můj blog líbí :)

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)