úterý 25. prosince 2012

Paullina Simonsová – Měděný jezdec RECENZE | Pro všechny, kteří chtějí opravdu dobrou opravdovou lovestory



Leningrad, Sovětský svaz. Sedmnáctiletá Taťána Metanovová se probouzí v pokoji, kde žije se svou sestrou, bratrem, matkou a otcem a má za to, že to bude další normální den. Nemůže se víc mýlit. Je 22. června 1941 a navzdory podepsané smlouvě o neútočení Hitler právě napadl komunistické Rusko.

Ten den pošle rodina Taťánu pro potraviny. Ta se náhodou potká s mladým vojákem Alexandrem Bělovem. Taťáně se Alexandr líbí. Alexandrovi se líbí Taťána. Jenže později vyjde najevo, že Alexandr je ten, do kterého se nedávno zamilovala Tánina starší sestra Dáša. Táňa má sestru nadevše ráda, a proto chce po Alexandrovi, aby byl s Dášou. Do všeho se připlete ještě Alexandrův „kamarád“ Dimitrij, kterému se líbí Taťána. Alexandr prozradí Taťáně, že ve skutečnosti se jmenuje Alexandr Barrington, a je Američan – což není zrovna vhodný původ v komunistickém Rusku… A kdyby to náhodou bylo málo komplikované, ještě je tu ta druhá světová válka, která se nezadržitelně blíží k Leningradu…


Měděný jezdec u nás vyšel v roce 2004. Vyšel i na Slovensku. Kniha má dvě další pokračování, která u nás i na Slovensku (tak to vypadá, že na Slovensku ne :( ale třeba si to Ikar ještě rozmyslí. V nejhorším můžete sáhnout po českém překladu, je perfektní.) vyjdou příští rok. Taktéž se dočkáme reedice prvního dílu. Nemůžu se dočkat, až budu mít všechny knihy doma u sebe na polici.

Tahle kniha v sobě má tolik věcí, kvůli které bych ji měla nesnášet. Láska na první pohled? Máme. Obětování se jen aby někomu někdo náhodou neublížil? Máme. Milostný trojúhelník? Na ten zapomeňte, je tu dokonce čtyřúhelník. Hromadu vedlejších postav, které byste nejraději zaškrtili? Máme. Tak jak to, že ta kniha nevzbuzuje nezastavitelnou touhu mrsknout s ní o zeď a poté po ní dupat? Jak je možné, že než dočtete těch šílených 726 stran, nemůžete číst nic jiného (zkoušela jsem si vzít do školy něco tenčího, a pak jsem se proklínala)? Jak??


“A bus came. The soldier turned away from her and walked toward it. Tatiana watched him. Even his walk was from another world; the step was too sure, the stride too long, yet somehow it all seemed right, looked right, felt right. It was like stumbling on a book you thought you had lost. Ah, yes, there it is.”  


Znáte ten pocit, že dočtete knihu, vlastně jí nemáte nic extra vytknout, ale přitom vám na ní něco chybělo? Něco nedefinovatelného, co by vás přimělo si tu knihu zapamatovat, zamilovat a do úmoru ji zbožňovat? NĚCO jí chybí. Měděný jezdec dostal do vínku obrovskou spoustu NĚČEHO. Možná si čtenář uvědomí jeho chyby, ale prostě se mu to tolik líbí, tolik ho to baví, že jsou mu ty chyby šumafuk, dokonce to najednou chyby ani nejsou. Měděný jezdec je jeden z mála případů, kdy tahle klišé fungují a nezní jako klišé; přesně to, co se tolik snaží napsat některé autorky YA, a zatraceně se jim to nedaří. Epická lovestory. Měděného jezdce odteď řadím vedle takových lovestory skvostů jako Na Větrné Hůrce, Jih proti severu, Vojna a mír a vlastně i Pýcha a předsudek. Stejně jako tyto knihy by si i Měděný jezdec zasloužil být znám a čten a milován – každá dívka, která považuje příběh Edwarda a Belly za největší lovestory by si Měděného jezdce měla přečíst, aby přišla o iluze.

Stephenie Meyerová se rozhodně snažila vytvořit lovestory. Jenže jakkoliv mě Stmívání bavilo, nevzbuzuje to ten pocit, že „tohle“ je láska až na věky, ať už je to tam napsané sebevíckrát. Paullina Simonsová dokáže vzbudit dojem lásky aniž by stokrát opakovala, jak bez něj hrdinka nemůže žít. Co udělá Bella, když ji Edward opustí? Je několik měsíců v hluboké depresi a na všechny kašle. Co udělá Taťána, když zjistí, že její sestra miluje jejího vyvoleného? Vzdá se ho a pak se stará o celou rodinu. Chodí pro neustále se tenčící příděly jídla, zatímco na město dopadají bomby. Vaří pro ně. Dává jim svoje jídlo. Dává svoje jídlo sousedům. Už dlouho tu nebyla hrdinka, kterou bych tolik obdivovala jako Taťánu.  


“Ask yourself these three questions, Tatiana Metanova, and you will know who you are. Ask: What do believe in? What do you hope for? What do you love?” 


Skoro celá ta tlustá kniha (726 v české verzi, 832 v angličtině) je vlastně o Taťáně a Alexandrovi a jejich komplikovaném vztahu. Ale ani na chvíli nenudí. Ani jednou mě nenapadlo, dám si od toho pauzu a přečtu si něco jiného. Měla jsem chuť povraždit většinu sobeckých vedlejších postav, nemohla jsem se rozhodnout jestli víc nesnáším Stalina nebo Hitlera, ale ač mi jednou přišlo, že se Taťána chová nelogicky, vzápětí se to vysvětlilo a já byla zase ztracená v příběhu a pohlcená emocemi.

Není možné zapomenout na to, že v pozadí příběhu je druhá světová válka. Mrtví. Hlad. Zima. Někdy na začátku příběhu jsme si uvědomila, že Taťána se narodila na rok a den stejně jako moje babička a pak jsem to celé sledovala s děsem, jak hrozná ta válka je. Zvlášť ten hlad se každému čtenáři musí dostat pod kůži – pro nás něco nepředstavitelného, ale pro naše prarodiče to byla smutná realita. Plus veškeré historické události zmíněné v knize mám vyryté v paměti včetně dat. 



“There are some battles, no matter how much you don’t want to fight them, that you just have to fight. That are worth giving your life for.”  



Po dočtení knihy jsem nebrečela tím obvyklým stylem, jako že je kniha smutná a tečou mi po tváři slzy. Já jsem normálně řvala nahlas jak malé dítě. To je potřetí, co se mi to stalo – předchozí případy byly Zlodějka knih a Forbidden. Na rozdíl od těchto knih má Měděný jezdec ještě dvě pokračování a já nemyslím na nic jiného než jak se co nejrychleji ponořit do dalších dvou bichlí – a mám pocit, že mě zničí. Cokoliv budu číst teď bude v porovnání s tím nemastné neslané. Tahle kniha mě zničila.

100% je málo.




Česká obálka nic moc, doufám, že v reedici budeme mít novou.
Autor/ka: Paullina Simons
Originální název: The Bronze Horseman
Série: Taťána a Alexandr
Datum vydání: USA: duben 2001/ CZ: březen 3004
CZ překlad: Ikar, Marie a Josef Orlovi
SK překlad: Ikar, Otakar Kořínek
Počet stran: 728 v CZ/Hardback
Cena: ? Kč
Moje hodnocení: 100%
Hodnocení na Goodreads:  4,39 při 11 311 hodnoceních

21 komentářů:

  1. Otázka je: chci se nechat zničit? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že speciálně tobě se to líbit bude, a moc :)

      Vymazat
  2. Myslíš, že by som to zvládla aj v aj, keď bežne s ňou vôbec problém nemám? predsa len, je to historická kniha... ale už som zúfalá, neviem ju zohnať a čakať na reedíciu (neviem, má aj na Slovensku tá reedícia vyjsť?). Všade narážam na túto knihu a už sa jej proste vzdať nemôžem :) chválim recenziu a tá koláž je úúúžasná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. zvládneš, ak ti bežne anglina nerobí problém. Kľudne choď do toho. Nie je to ťažké historické čítanie, je to hlavne romanca :)

      Vymazat
    2. Tak vidíš, Anet, můžeš to zkusit. Já četla český překlad a fakt se mi líbil, ale nemyslím, že ta angličtina by byla nějak složitá, není to přece středověk... :) Buď jak buď, určitě si ji přečti.

      Vymazat
  3. no takže ja sa určite zničiť nechám, keďže je toto už 3 recenzia, ktorá ma k tej knihe ide dokopať... fakt fakt FAKT vynikajúca recenzia :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, za to může ta kniha, která ve mně zanechala spoustu dojmů :)

      Vymazat
  4. Perfektná recenzia, nič menej si kniha nezaslúži :)

    Inak máš niekde z overeného zdroja, že majú vydať celú sériu aj na Slovensku??? Lebo ja som počula len o ČR...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky.

      No, já měla pocit, že jsem o tom někde slyšela mluvit tebe a spol., už nevím kde... Že vám příští rok vyjde pokračování. Takže o tom nic nevíš? Hm, hm a ještě jednou hm. Že bych se spletla? :/ Ale zase mám pocit, Ikar u nás to bude vydávat, a u vás je to taky Ikar, kdo vydal první díl...

      Na bux.cz jsou připravované na příští rok všechny tři díly, na březen, duben a pak na podzim Letní zahrada.

      Vymazat
    2. Tak ešte jedno hm odo mňa :D...Ja som teda počula len o tom, že sa v ČR chystá dotlač jednotky a vydanie dvojky a trojky ale o slovenskej verzii zatiaľ nepadla reč. Resp. ešte kedysi dávno sa slovenský Ikar vyjadril, že nič také nechystá. Nie je vylúčené, že sa tak nejako zvezieme popri vás ale ja si nerobím ilúzie...:(

      Vymazat
    3. Achjo. A já měla takovou radost, i za vás. :( Ale budu držet palce.

      Vymazat
  5. páni! tak tuhle knížku si musím přečíst :O vypadá naprosto úžasně... fíha...

    btw. opravdu skvělá recenze! :o)

    OdpovědětVymazat
  6. Slovenský preklad si určite vyhľadám. vyzerá to zaujímavo napriek tomu, že Rusko mi sympatické veľmi nie je.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že to ti problém dělat nebude. Rusko je ti nejspíš nesympatické kvůli komunismu, hádám dobře? Tak ten tam rozhodně není ukázán v obzvlášť přáznivém světle, takže se nemusíš bát.

      Vymazat
  7. super recenzia, kvoli nej mam chut si ju precitat znovu:)

    a pre vsetkych co maju kindle - momentalne je na amazone za $1,99 ;)

    http://www.amazon.com/Bronze-Horseman-Material-Books-ebook/dp/B00A9V6NH4/ref=tmm_kin_title_1?ie=UTF8&qid=1356657571&sr=1-1

    OdpovědětVymazat
  8. U nás to prekladal Otakar Kořínek
    Skvelá kniha, skvelá recenzia!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, díky, díky :) Hned to doplním...

      Vymazat
    2. Rada! Aj nabudúce :)

      Vymazat
  9. Moja najobľúbenejšia kniha, srdcovka už veľa rokov, tá kniha nemá len niečo, tá kniha má VŠETKO. (: Druhú časť som čítala tiež, ale teším sa na jej oficiálny český preklad, keď už ten slovenský zatiaľ nebude.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já zatím čekám na překlad, už ho mám předobjednaný, takže se nejdřív pustím do rereading Mědeného jezdce - možná za týden, deset dní... a pak půjdu rovnou na Taťánu a Alexandra :) Už se nemůžu dočkat...

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)