středa 16. ledna 2013

Anna Godbersen – Závist RECENZE


Recenze na první díl ZDE

Recenze na druhý díl ZDE

První díl série Luxus se mi velice líbil. Dokonce mě překvapilo, jak moc, protože jsem od toho opravdu příliš nečekala. Druhý díl už byl o něco slabší, možná za to mohlo i moje přehnané očekávání… Byla jsem tedy napnutá jako kšandy, jestli se trojka připojí ke dvojce nebo bude konkurovat jedničce na pozici nejlepšího dílu série. Jak to nakonec dopadlo?

Román Závist je třetí díl série Luxus o životě společenské smetánky Manhattanu na přelomu 19. a 20. století.
Na první pohled se zdá, že nejbohatší obyvatelé Manhattanu mají všechno, po čem člověk touží: bohatství, krásu i štěstí. Ale někdy jejich nacvičené úsměvy skrývají šokující tajemství…
Dva měsíce po dramatickém příjezdu Elizabeth Hollandové domů Manhattan dychtivě očekává její návrat do společnosti. Když však Elizabeth odmítne doprovázet svou sestru Dianu a téměř nevychází ven, začnou se šířit fámy, že za majestátními dveřmi domu číslo 17 v Gramercy Parku není všechno tak, jak se zdá.


O sérii Luxus nelze říct, že by byla nějak zvlášť akční či disponovala originální zápletkou. Řeší se převážně láska, vztahy a intriky, pomocí nichž chce (každá) postava dosáhnout toho, po čem touží. U tohohle typu knih se může stát, že v pozdějších dílech dojde k neustálému omílání toho samého dokola; a co si budeme povídat, to není dobré. Anna Godbersenová na to ovšem jde dobře. Nepustila se do nekonečného seriálu – série Luxus sestává ze čtyř dílů – a navíc ve třetím dílu změnila prostředí, v němž se kniha odehrává, čímž se naskytly nové příležitosti. Výlet všech protagonistů na Floridu byl opravdu chytrý tah.

U historických knih se potenciální čtenář často obává, že tam bude velká spousta popisů a detailů, které každého nebaví. Pokud již máte za sebou první dva díly, víte, že se nemáte čeho bát. I na tloušťce knihy je poznat, že to nejspíš nebude nic náročného. Autorka se s ničím zbytečně nepáře, píše čtivě a napínavě. Konec série si lze představit už teď – ale pořád jsou tu pochyby. Na jednou stranu si řeknete, že takovéhle knížky většinou končí šťastně. Jenže co když je štěstí jedné postavy neslučitelné se štěstím jiné? Opravdu moc mě zajímá, jak to celé skončí, protože Závist skončila velice zapeklitě.

V předchozích dílech jsem měla mezi postavami své oblíbence, ale ve trojce jsem si oblíbila všechny, dokonce i Linu – nyní Carolinu, která mi v prvních dvou dílech tolik nesedla. Také Elizabethiny kapitoly mě bavily více než v Luxusu a Intrikách. Ani jednou nenastala situace, kdy bych si řekla, ale ne, už zase on/ona!

Myslím, že už jste z recenze vypozorovali, že se mi kniha opravdu líbila. Vím, že to opravdu není originální ani akční, a objektivně by se mi to tolik líbit nemělo, ale knihy z této série se tak dobře čtou; jednoduše mi autorčin styl psaní sedne. Tato část se mi dokonce líbila o něco více než ty předchozí. Pro ty, jimž se první dvě knihy více nebo alespoň méně líbily, by Závist neměla být zklamáním. Ale jestliže jste se u jednoho či obou dílů nudili nebo kroutili hlavou nad postavami, zvažte, jestli se chcete pouštět i do pokračování, protože zas tak značná změna to není.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství BB art za poskytnutí recenzního výtisku!

Autor/ka: Anna Godbersen
Originální název: Envy
Série: tetralogie Luxus, třetí díl
Datum vydání: US: leden 2009/ CZ: listopad 2012
CZ překlad: BB art, Eva Brožová
SK překlad: není
Počet stran: 280 v CZ/vázaná
Cena: 229,- Kč
Moje hodnocení: 90%
Hodnocení na Goodreads: 3,91 při 11 726 hodnoceních

8 komentářů:

  1. Tie šaty na obálkach sú skvelé! rada by som si túto sériu prečítala 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty šaty jsou jen třešinka na dortu ;)

      Vymazat
  2. Doma mám z knihovny 2 díly.. Jsem zvědavá jaké to bude.. Ale pokud se to líbí tobě, jsem přesvědčená, že mě taky :D.

    OdpovědětVymazat
  3. Obálky sú všetky nádherné. Historické knihy mám rada, preto už aj táto séria je na mojom nekonečnom to-reade. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Prvýkrát vidím túto knihu, ale už len tým obalom ma zaujala. Úžasné šaty!

    Pozývam ťa na môj novovytvorený blog o knihách: http://nana-books.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)