pondělí 21. ledna 2013

Autoři, kteří píší jako o závod



Všichni to známe. Dočteme jeden díl série a na pokračování musíme čekat rok, někdy i více. Většina autorů napíše za rok jednu knihu, maximálně dvě. Jsou však i tací, kteří vydávají jednu knihu za druhou. Mají rozepsáno třeba několik sérií najednou a vydávají je současně. Jak to ti autoři dělají?








Sara Shepardová
Rozepsány má dvě série, Roztomilé malé lhářky (Pretty Little Liars) a Hra lží (The Lying Game). Mimo to napsala ještě dvě samostatné knihy, Everything We Ever Wanted a The Visibles.
2006 – 1
2007 – 2
2008 – 2
2009 – 2
2010 – 4
2011 – 3
2012 – 5
2013 – 1 vyšla a další 4 se připravují
Knížky mají každá okolo tří set stránek, ale zvlášť loňský rok byl pro autorku opravdu nabitý. Jsou to docela dlouhé série… Já zatím od Sary Shepardové četla jen první dva díly RML, ale zas tak mě neohromily. Nejsem si jistá, jak se jí podaří udržet sérii zajímavou i ve čtrnáctém dílu, který se momentálně chystá…

LJ Smith
Dokončeny jsou tyto její série: Upíří deníky (The Vampire Diaries), Tajný kruh (The Secret Circle), Temné vize (Dark Visions), Říše temnot (Night World), The Forbidden Game, The Vampire Diaries: The Return (Upíří deníky: Návrat).
Tahle autorka od té doby, co jí sebrali Tajný kruh a Upíří deníky, nějakou dobu nic nepsala. Teď jsem ale našla, že její zatím dvoudílná série Wildworld dostane v roce 2014 jedno pokračování. Ale v devadesátých letech byla skutečně stroj na psaní knih.
1987 – 1
1990 – 1
1991 – 4
1992 – 3
1994 – 4
1995 – 2
1996 – 4
1997 – 4
1998 – 2
2009 – 1
2010 – 2
2014 – připravuje se 1
Jak vidíte, většina jejích knih vyšla ještě před velkým upířím boomem, který způsobilo Stmívání. Ty tři poslední knihy (u nás vyšla každá ve dvou svazcích, čili by se to dalo počítat jako šest) jsou knihy ze série Upíří deníky: Návrat, které autorka napsala na přání nakladatelství poté, co všichni začali po upírech šílet. A je vidět, ani to jí dlouho nevydrželo… Co se týče kvality jejích knih, tak jak kdy… Upíří deníky dle mého za moc nestojí, ty nové díly obzvlášť. Tajný kruh se mi líbil o dost více, a někde mezi jsou Temné vize, z nichž jsem ale přečetla jen první díl. Nejsem si jistá, jestli se mi do Smithové ještě chce…

Alyson Nöel
Tahle autorka je u nás známá svou sérií Nesmrtelní. Kromě téhle série, která už je dokončená, momentálně pracuje na její spin-off, sérii o Riley Bloomové. Dále má rozepsanou sérii The Soul Seekers. Mimo sérií má na kontě i osm samostatných knih.
2005 – 2
2006 – 2
2007 – 2
2008 – 1
2009 – 3
2010 – 3
2011 – 4
2012 – 3
2013 – chystají se 2
Zatím mám přečteny jen první dvě knihy ze série Nesmrtelní, a musím říct, že to není žádné terno.

Amanda Hockingová
Tahle autorka je poněkud jiný případ. Jedná se o tak zvanou self-published autorku, čili takovou, která si knihy vydala nejprve vlastním nákladem v podobě ebooků (jako autorka 50 Shades of Grey). Její knihy byly velice populární, takže nakonec podepsala smlouvu i s nakladatelstvím. Takže těžko říct, jak dlouho knihy psala - mohla je psát normální rychlostí a pak je schovat do šuplíku… ale publikovala je velice rychle, o tom není pochyb.
Její série jsou: My Blood Approves, The Hollows, Watersong a Trylle (první díl u nás vyšel jako Dědička). Plus ještě samostatná kniha Virtue.
2010 – 7
2011 – 3
2012 – 2
2013 – připravuje 2
Od této autorky jsem zatím neměla možnost přečíst nic, ale určitě se chystám na Dědičku.

Richelle Mead
Tato autorka má na kontě pět sérií. Vampýrská akademie (Vampire Academy), Succubus (Sukuba) a Storm Born jsou dokončené. Bloodlines (Pokrevní pouta) a Age of X jsou rozepsány.
2007 – 2
2008 – 6
2009 – 2
2010 – 3
2011 – 4 – a v tomhle roce se jí narodil syn
2012 – 1
2013 – vyjdou 3
Od Richelle Mead mám přečteno dvanáct knih a jenom jedné jsem nedala pět hvězdiček. Myslím, že tahle spisovatelka je úžasná, vydá najednou tolik skvělých knih. Doufám, že jí to ještě dlouho vydrží.

Abbi Glines
Tato autorka je další představitelkou self-published scény. Má na kontě série The Vincent Boys, Sea Breeze, Existence Trilogy, Fallen Too Far a chystá knihu Options.
2011 – 3
2012 – 7
2013 – připravují se 3
Na tuhle autorku jsem slyšela několik velice negativních názorů. Průměrné hodnocení má vysoké. To jsem z toho jelen, jak mám teď poznat jestli jí rychlé vydávání knih prospívá nebo škodí? Zvlášť, když se mi to nechce číst :D

J.L.Armentrout
Dvě série: Covenant a Lux. Samostatná knížka Cursed. Další dvě série pod pseudonymem J. Lynn – Gamble Brothers a Nephilim Rising.
2011 – 2
2012 – 7
2013 – vyjde 7
S touto spisovatelkou nemám moc dobrou zkušenost. Její série Covenant je podle mnohých kopírkou Vampýrské akademie; já z ní přečetla jen její prequel Daimon a musím s tím souhlasit. Z její série Lux jsem přečetla jednu pětinu, silně mě to nebavilo a měla jsem z toho pocit, že se to nějak moc podobá Stmívání. Možná, kdyby autorka strávila nad knihami víc času a vložila do nich nějaké originální nápady, udělala by líp než jich vydávat tolik najednou.

Meg Cabot
Ano, tuhle autorku nemůžu vynechat. Vydává tolik knih ročně, že mi z toho jde hlava kolem. Její série jsou: Princezniny deníky (Princess Diaries), Mediátor (Mediator), Supermodelka (Airhead), Podsvětí (Abandon), Holčičí pravidla (Allie Finkle’s Rules for Girls), Velikost (Heather Wells), Úspěšná smolařka (Queen of Babble), Láska k upírovi (Insatiable), Hrdinka (All American Girl), Jak začíná láska (Boy series), Avalon High, 1-800-Where-R-You. A pak jsou tu ještě její samostatné knihy, a knihy vydané pod pseudonymem Patricia Cabot.
1998 – 1
1999 – 2
2000 – 3
2001 – 8
2002 – 8
2003 – 4
2004 – 5
2005 – 6
2006 – 6
2007 – 6
2008 – 5
2009 – 6
2010 – 4
2011 – 2
2012 – 2
2013 – chystá 2
Není to něco naprosto úžasného? Meg Cabot je jedna z mých nejoblíbenějších autorek vůbec. A rychlost, s jakou vydává knížky – nebo spíš vydávala, poslední dva roky to jsou „jen“ 2. V porovnání s ostatními autory je to ale pořád víc než dost. Doufám, že jí vydrží ty skvělé nápady, aby dál mohla psát vtipné knížky, které tolik miluju.

Tak co, co říkáte na tyhle rychlopíšící autory? Znáte nějaké další, kteří píší podobně rychle? :-)

P.S.: Upozorňuji, že jsem započetla pouze knihy, ne krátké doplňující novely. Jinak by jich mnozí měli ještě víc.
P.P.S.: Někteří autoři píší tak extrémně pomalu - například George R.R. Martin (i když, když se podívám na ty bichle, tak naprosto chápu, proč to tak dlouho trvá, takže možná vhodnější výraz by byl vydávají), že už jeho zoufalí čtenáři v mezičase skládají písně.

22 komentářů:

  1. Páni :O nad tímhle jsem nikdy předtím moc nepřemýšlela :D
    Ale Meg Cabot... tolik knih za rok? :O Páni :D jenom zírám :D :)
    Souhlasím, že Upíří deníky (zvlášť ty poslední díly) nestojí za nic, ale někde jsem slyšela, že je L.J.Smith nepíše... ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu, ty, co vycházejí teď, nepíše; je to tu i zmíněno. :) Ovšem ani poslední díly, které napsala opravdu ona, za moc nestojí.

      Vymazat
  2. Hééj, tento článok sa mi páči. Dobrý nápad. A v prípade Martina - kvalita sa dá hneď poznať na rozdiel od pisálkov, ktorí ozaj vyprodukujú more, ale more kníh... braku :) Palec hore za článok ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! :) S Martinem souhlasím, ale člověk si prostě musí občas postesknout, kéž by už tu knihu držel v ruce. Já jsem zatím u druhého dílu, takže nemám co skuhrat, ale naprosto soucítím se všemi, kteří teď musejí čekat na šestku.

      Vymazat
  3. Pekný článok, dobrý súhrn 8D
    Cabot je fajnová, od R. Mead som zatiaľ čítala len 1. časť VA a je skvelá, od Smithovej len sériu Temné vízie, ktorá ma príjemne prekvapila, ale plánujem aj Upírske denníky a Sukubu. Dedička do Hocking je vydarená, odporúčam 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :)
      Jestli se ti líbila už první část VA, tak ty další jsou ještě lepší ;)
      Jen budu mít čas ve svém nabitém rozvrhu, pustím se do ní! :)

      Vymazat
  4. Meg Cabot ...páneboóže toľko kníh?
    Nedokážem sa spamätať.
    Ako to robia?! :D

    OdpovědětVymazat
  5. U mě je hlavní spíš kavlita než kvantita. Takže třeba L.J.Smith vydává knížek hodně, ale o nějaké velké kvalitě by se dalo polemizovat. :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak pod to se ti s radostí podepíšu.
      Ale třeba v případě Richelle Mead nebo Meg Cabot musím říct, že jejich knihy mi přijdou perfektní tak, jak jsou :)

      Vymazat
    2. To jo, když někdo umí, tak umí. ;)

      Vymazat
  6. A tá pieseň pre Georga je zabitá. Aj ja chcem aby mi niekto zložil podobnú vecičku. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je skvělá! :) Když jsem to viděla poprvé, hrozně jsem se smála :)

      Vymazat
  7. Od Meg Cabotovej mám doma kopec kníh a mám ich strašne rada, práve čítam Pretty Little Liars a tou už nie som taká nadšená, seriál mám asi radšej.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám s PLL takový problém, že je to hodně stejné jako seriál a teď mě v těch knihách nic nepřekvapí...

      Vymazat
  8. Úžasný článok, nikdy som sa týmto vôbec nezaoberala, ale je úžasné vidieť, že niekomu trvá napísať jedna kniha aj niekoľko rokov a niekto napíše len za jeden rok 8 kníh :D asi žijú veľmi inšpiratívny život :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejspíš :) Kdybych to vzala na počet stránek, tak by se třeba zase o tolik nelišili od autorů, kteří napíší za rok jednu knihu, která je o dost objemnější.

      Vymazat
  9. OMG! Tie ženy sú nezastaviteľné! Určite Meg Cabot má rád skoro každý a Sara Shepard je tiež perfektná :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zatím jsem nenatrefila na nikoho, kdo by ji rád neměl :)

      Vymazat
  10. Přesně tak ono záleží na rozdílu mezi kvantitou a kvalitou :) Některé série jsou dobré a některé méně. Ale skvělý článek, fakt super nápad!!! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :)
      Zase málo nemusí znamenat dobře... někdo napíše jednu mizernou knihu za rok a třeba taková Meg Cabot napíše hromadu skvělých :)

      Vymazat
  11. Spíš se mi vybavují právě ti, co píší pomalu :D Jako G.R.R. Martin, který to má podle mě nastavené tak, že dřív umře než dopíše Game of thrones, jen proto, aby všechny naštval :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)